Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Ik vind het alleen zo balen dat je de cola truc niet met pepsi max mag doen
Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
pfff... ik lijk wel een vraagbaak voor de onwetendheid van Rodeo, of hebben andere mensen hier ook wat aan?
Beste Jbeekmann
Ik lig dubbel van het lachen achter m'n Peeceetje
Maar moet zeggen je weert je kranig.
Rodeo, weet het allemaal wel, was benieuwd of je nu werkelijk de feiten wist, waar heb je dat nu allemaal opgezocht ?
Zal je voorlopig even laten uitrusten, van alle stress die dit ongetwijfeld bij je teweeg zal hebben gebracht
P.s. Weet jij soms waarom cola wel kan en pepsi niet ?
Pepsi plakt meer en heeft niet het ontroestende vermogen van Coca Cola. Waarom Coca Cola dat wel heeft is al jaren een goed bewaard geheim...
En Jasper noemde het al even. Ik heb de radiator (grote en kleine) eens lekker dorrgespoeld met water, vervolgens doorgesopt met vaatwastabletten en weer afgevuld met water en antivries. (De koelvloeistof was volgens de verkoper niet te mengen met water en het leek mij in geval van nood wel handig om dat te kunnen doen.)
Ik ben er dus(winter) klaar mee, maar jullei mogen hier nog wel even door gaan hoor. Ik vermaak me wel haha
Ik vergaar mijn kennis al jaren met behulp van verschillende klassiekerbladen. Vooral de Klassiek & Techniek is erg goed in het duidelijk uitleggen van verschillende 'basics'. (Weer even een bijdrage aan het promoteam van K&T, speciaal voor Igor).
Hiernaast leer je natuurlijk een hoop door het openschroeven van alles wat je tegenkomt en door technische studies zoals Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen. Als het aankomt op dingen die ik niet weet, maar ik het wel graag wil weten dan ga ik zoeken op het eeuwig klaarstaande wereldwijdeweb. Zoals bij de Kamer v. Koophandel (zie ander topic)
Aangeboren nieuwsgierigheid geeft je in de loop der tijd kennis (en irritatie bij andere mensen, maar dat terzijde)
Het cola-verhaal kan ik helaas niet op antwoorden, ik studeer geen Chemische Technologie o.i.d. Wie weet het wel?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
otogazzi schreef:
Dus als de verwarming het wel redelijk doet op de kleine stukjes (woonwerkverkeer binnen Alkmaar) en niet op de grotere stukken, zou ik voorzichtig kunnen concluderen dat er iets mis is met de thermosstaat?
IK snap het nl netaan wat er allemaal staat
Maaike
Ja
Eeehhh, deze vraag verdien mi twee antwoorden:
1. Als een stukke thermostaat altijd open blijft staan zal de verwarming op de korte stukjes koud blijven, en op de lange stukjes langzaam wat warmer worden.
2. Als een stukke thermostaat altijd dicht blijft staan zal het op het korte stukje lekker warm worden, op de lange stukken komt er stoom onder de kap vandaan.
Dus als je binnen Alkmaar nog een beetje warm wordt, maar daarbuiten niet, zou ik het zoeken in: de kachel is behoorlijk verstopt. Bij korte ritjes is de thermostaat dicht en komt de volle pompdruk op de kachel en doet hij nog iets, maar op de lange ritten gaat de thermostaat open, er gaat minder flow door de kachel en je bibbert.
Het doorspelen van de kachel radiator is echt 5 minuten werk otogazzi::
allebei de slangen los, tuinslang in een van de twee zetten doorspuiten (bukken voor rondvliegende klodders) slangen weer vastzetten, ontluchten, klaar!
waarschijnlijk is dit genoeg. cola en vaatwastabletten kunnen altijd nog!
Moet ik wel toevoegen dat als er vuil in je kachelradiator zit, dat ook elders in je systeem zal zitten, dus dat een schoonmaakbeurtje geen kwaat kan. Maar ff snel je kachel aan de praat krijgen is dus mogelijk.
Verder nog even over bellen en ontluchten: bellen gaan door de wet van Archimedes ("Eureka") in een vloeistof omhoog, dwz tegen de zwaartekrachtsrichting in. Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd in het hoogste punt belanden. Als er namelijk na een stijgend gedeelte een eerste top is, vervolgens een met vloeistof gevuld gedeelte in de leiding zit die daalt met daarna weer een stijgende leiding uitmondend in het hoogste punt dan blijft de bel in die eerste top hangen, al zit er verderop ook een veel hoger punt. Mooiste voorbeeld is je cv installatie: je moet alle radiatoren ontluchten. En je ziet de onwil van damp om tegen de zwaartekracht in door vloeistof te bewegen heel mooi in de zwanenhals van elk toilet en wasbak die zo keurig de bedompte geurtjes buiten de deur houden. Tenzij alle vloeistof in de zwanenehals verdampt omdat je zonodig lang van huis moest voor die wereldreis...
De bellen die je in het expansie vaatje ziet zijn niet zozeer op zoek naar het hoogste punt, alswel worden door de stroming meegenomen naar de radiateur alwaar ze er door Archimedes uitgeholpen worden richting expansievaatje.
Overigens bestaat er ook nog zoiets moois als onderkoeld koken: je ziet het in de pan op het vuur als je je eitjes gaat koken: er ontstaan wel belletjes, maar die condenseren tijdens de tocht naar boven omdat het water boven kouder is.
mams 4 1/2 schreef:Otogazzi, doe niet zo moeilijk. Gooi er een keertje geld tegenaan. Fles Cola kopen en wat je overhoud gooi je gewoon weg in die bodemloze put
Okee mams,
kijken of dit budgettair neutraal geregeld kan worden
Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Willem de Zwijger schreef:Eeehhh, deze vraag verdien mi twee antwoorden:
1. Als een stukke thermostaat altijd open blijft staan zal de verwarming op de korte stukjes koud blijven, en op de lange stukjes langzaam wat warmer worden.
2. Als een stukke thermostaat altijd dicht blijft staan zal het op het korte stukje lekker warm worden, op de lange stukken komt er stoom onder de kap vandaan.
Dus als je binnen Alkmaar nog een beetje warm wordt, maar daarbuiten niet, zou ik het zoeken in: de kachel is behoorlijk verstopt. Bij korte ritjes is de thermostaat dicht en komt de volle pompdruk op de kachel en doet hij nog iets, maar op de lange ritten gaat de thermostaat open, er gaat minder flow door de kachel en je bibbert.
brecht schreef:klink heel aannemelijk.
Het doorspelen van de kachel radiator is echt 5 minuten werk otogazzi::
allebei de slangen los, tuinslang in een van de twee zetten doorspuiten (bukken voor rondvliegende klodders) slangen weer vastzetten, ontluchten, klaar!
waarschijnlijk is dit genoeg. cola en vaatwastabletten kunnen altijd nog!
Mannen! Dit is het natuurlijk helemaal!
We gaan het vanmiddag meteen uitproberen
Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Spraak toevallig vanavond een kennis van me, werkt bij de wegen-wacht in den haag.
Vertelde me dat ie, afgelopen zondag wel vijf keer door iemand gebeld was met allerlei vragen over een renault 4