Pagina 4 van 5

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: wo okt 23, 2019 11:19 pm
door JelleP
Die 28IF carburateurs blijven zorgenkindjes bij mij. Het (bekende) probleem van slecht starten na stilstand van ca. 15 minuten houdt aan, gaspedaal moet dan volledig ingetrapt worden wil je de motor sputterend tot leven wekken.

Vervelender is: vandaag kwam ik op de A1 in een flinke file terecht. Na ongeveer een kwartier stapvoets rijden viel de motor uit. Eenmaal op de vluchtstrook gewoon weer te starten, maar op de afrit die ik toen nam hetzelfde probleem bij het uitrollen. Na een eetpauze van een uur ben ik probleemloos naar huis gereden, maar dit gaf een hoop stress.
Ik vermoed: hetzelfde probleem als het slechte starten veroorzaakt, namelijk snel oplopende temperatuur na wegvallen van de rijwind.

Moet ik toch maar aan de retourleiding of zijn er betere ideeën? Let wel: de druk in mijn benzineleiding is echt hoog. Als ik de leiding loshaal spuit er echt een fontein aan benzine uit, ook als ik die dag niet gereden heb. Hoort dat?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do okt 24, 2019 9:48 am
door Bertje
Klinkt alsof er iets te heet wordt, Jelle. Heb je wel zo'n dikke kunststof pakking tussen carburateur en spruitstuk? Ook de benzinepomp hoort thermisch geisoleerd te zijn t.o.v. het motorblok (https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... aten).html). En staat je ontsteking wel goed? Als die verkeerd staat krijg je ook te veel warmteontwikkeling.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do okt 24, 2019 10:23 am
door JelleP
Ja er zit een thermopakking onder de carburateur. Van de pomp durf ik dat niet te zeggen, daar heb ik nooit aan gezeten.
Ontsteking kampt weer met defecte vacuumvervroeger maar staat stationair zo afgesteld dat je met de stroboscoop de vliegwielmarkering nog net aan de rechterkant van het gat kunt zien als je met je rug in de rijrichting staat. Hij rijdt verder wel erg goed, trouwens. Laatste maanden meerdere keren dit soort langere snelwegritten mee gemaakt.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do okt 24, 2019 12:05 pm
door jandoe1000
Het probleem van geen benzine na lang stilstaan kun je oplossen door een benzinepomp met een handletje te monteren. Daarmee kun je handmatig brandstof in de carburateur pompen. Zie: viewtopic.php?f=1&t=19292&p=173529&hili ... mp#p173529
Voor wat betreft de problemen onderweg, dat lijkt inderdaad 'vapor lock' in het brandstofsysteem als gevolg van te hoge temperatuur. Hoe loopt je benzine leiding? Als die vlak langs de motor loopt is dat misschien teveel van het goede. En hoe staat het luchtfilter? Te dicht op de uitlaat of te ver naar achteren geeft aanvoer van te warme lucht. Dat is 's-winters allemaal OK maar in de rest van het jaar niet.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do okt 24, 2019 3:49 pm
door JelleP
Dank voor de tips, de koude start is het probleem niet! Ook na een dag stilstaan start ze met één tikje tegen de sleutel. Alleen als ik een paar dagen niet heb gereden moet ik een paar seconden langer doorstarten.
Het probleem zit 'm echt in de warme start na een pauze langer dan 5 minuten. Motor verzuipt: alleen bij gaspedaal vol ingetrapt komt de boel sputterend en met een flinke benzinewalm tot leven. Eenmaal gestart loopt de boel daarna weer prima. Als ik langer dan een uur wacht zijn er ook geen startproblemen.

Ik zet bij korte stops nu vaak een blokje onder de motorkap om deze op een kier te houden en de warme lucht te laten ontsnappen.

Mijn benzineleiding heb ik onlangs verlegd n.a.v. wat tips hier op het forum. Het metalen bochtige stukje hoort tussen de bougies door langs het motorblok te lopen. Ik heb dit stukje daar nu weer weggehaald.

Mijn luchtfilter staat met de mond recht naar voren gericht, maar ik heb nu even niet zo'n metalen slang om de lucht bij de grille vandaan te trekken. Ik had een nieuwe gekocht maar die was binnen een jaar alweer doorgescheurd.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do okt 24, 2019 11:31 pm
door harbourseal
Als ik dit Topic zo terug lees dan speelt dit al een hele tijd. In ieder geval sinds je hem hebt toch?
Misschien toch eens checken of er wel een dikke thermoblock tussen het motorblok en de benzinepomp zit.
Dat jij niets met de benzinepomp gedaan hebt betekend niet dat de vorige eigenaar er niet mee aan het klooien is geweest.
succes

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: vr okt 25, 2019 12:16 pm
door JelleP
Zou een te warme pomp de problemen kunnen verklaren?
Ik heb in 2015 met Ido en 2 vrienden het motorblok vervangen en alles van m'n oude blok overgezet. Zou kunnen dat we toen die thermopakking vergeten zijn o.i.d. Zal snel eens kijken, want het zou een makkelijke fix zijn.

Sinds de start van dit topic heb ik de carburateur al eens verwisseld maar dat heeft dus nog niet alle problemen opgelost.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za okt 26, 2019 4:42 pm
door JelleP
De isolatieplaat achter de pomp is aanwezig, heb ik gecheckt.

Vandaag na 5 minuten gewacht te hebben bij een stoplicht (leve de Randstad) viel de motor een klein stukje rijden later weer uit. Gelukkig was ik op 200 meter afstand van m'n huis. Toen ik de kap opende en het luchtfilter weghaalde zag ik dat de benzine al gorgelend in vrij grote hoeveelheid het spruitstuk in droop. Nogmaals: de motor stond hierbij uit!

Er ontstaat kennelijk zo'n grote druk in de benzineleiding dat de carburateur het niet kan bijbenen. De vlotternaald heb ik deze zomer gloednieuw geplaatst en is dus niet versleten.
Voor de liefhebber een filmpje:
https://youtu.be/hPZKsGAfiUo

Ik ga nu eerst de vlotter maar eens checken, maar ik blijf die grote overdruk bizar vinden. Is er niemand die mijn vraag over een defecte brandstofpomp kan beantwoorden? (kan een defecte pomp een te grote druk leveren?).

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za okt 26, 2019 11:58 pm
door deutz
Pomp van andere 4 die goed werkt eens proberen!
Anders een electrische pomp er op zetten!
gr, Jan.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo okt 27, 2019 12:40 am
door JelleP
Dank voor de suggestie maar ik probeer het eigenlijk gewoon te begrijpen voor ik dingen ga versleutelen. Klopt het volgens jou, wat ik zeg?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo okt 27, 2019 6:28 pm
door deutz
Een defecte pomp levert geen extreme druk, als het membraampje stuk is komt er weing of geen benzine!
Monteer eens een benzine slang met de goede diameter vergenoeg van het motorblok vandaan, rubber isoleert beter dan een metalen leiding.
gr.Jan.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo okt 27, 2019 7:36 pm
door Le Car
Dit lijkt gewoon flooding van de carburateur.
Komt door de restdruk in je systeem.
Tijdens rijden verbruikt de auto meer brandstof en treed dit niet op.
Stilstaand dus wel. vermoedelijk toch de vlotter of de naald.
Vlotter kan klemmen en dus niet afsluiten of de vlotter is lek.
Ploft hij ook na als je hem uitzet?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo okt 27, 2019 9:17 pm
door JelleP
De vlotter ga ik checken zodra ik tijd heb, morgen ofzo. De naald ook, maar die heb ik van de zomer al vervangen dus het zou gek zijn als die de boosdoener is. De laatste stukjes metalen brandstofleiding zal ik ook vervangen door rubber.

De pomp is 26 jaar oud en zal dus eerdaags ook de geest gaan geven. RQuatre verkoopt pompen met een retouraansluiting. Zijn die geschikt voor het aanleggen van de in de Kluwer beschreven retourleiding t.b.v. een betere warme start?

EDIT @ Le Car, nee, geen ploffen bij het uitzetten!

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo okt 27, 2019 9:25 pm
door jandoe1000
Ik heb nog wel een brandstofpomp, nieuw in de doos, zonder retourleiding en met handletje voor handmatig oppompen na de winterstop.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: ma okt 28, 2019 10:27 am
door Bertje
JelleP schreef: zo okt 27, 2019 9:17 pm De vlotter ga ik checken zodra ik tijd heb, morgen ofzo. De naald ook, maar die heb ik van de zomer al vervangen dus het zou gek zijn als die de boosdoener is (...)

De pomp is 26 jaar oud en zal dus eerdaags ook de geest gaan geven.
Blijkt hieruit nu de veel gemaakte denkfout dat wat nieuw is automatisch goed is, en wat oud is kapot?

Zomaar een gedachte van iemand die zojuist fluitend op z'n fiets uit de jaren 50 naar z'n werk is gereden :D

(m.a.w., check die naald toch ook maar, als je de boel toch open hebt liggen om je vlotter (en vlotterasje!) te bekijken)