Pagina 4 van 5
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: vr mar 27, 2015 2:49 pm
door Jerome
Dit is een oplossing als je ook een 6V benzine metertje hebt.
Anders zou ik toch even de oplossing van Tweety afwachten.
Het punt is dat je een 6V vlotter hebt en een 12V metertje. Je zal met een transistor of wat weerstanden uit moeten vogelen of berekenen dat de stuurspanning van de vlotter overeenkomt met de uitslag van het metertje.
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: vr mar 27, 2015 5:19 pm
door Tweety
jeffr4 schreef:De ervaring ligt meer in de ombouw van 6V naar 12 V, vanwege een verbetering van de verlichting, minder warmteontwikkeling, meerdere aansluitingen en de verkrijgbaarheid.
Omdat vaak de 6Volt aansluiting van tank en meters niet uitwisselbaar zijn met nieuwere types, maar ook andere metertjes enz,( mooi originele dashboard) is met name een voorweerstand niet te gebruiken met de verschillende geringe stroom, bij verschillende standen ( leeg, half vol, vol) ,.......maar wel een omvormer van 12 V naar 6V, die zijn goedkoop aan te schaffen en hoef je voor het geld niet eens een Velleman aan te schaffen.
Binnenkort weer Oldtimerbeurs in Rosmalen,....kun je voor een paar euries eentje aanschaffen.
Lijkt mij de meest simpele oplossing...

Ja dat is zo, na ja een omvormer, ach als je 6 volt lampjes in het dashbord wil laten zitten dan moet je een ietsje meer vermogen hebben dan een zener diode van een halve watt maar een 7800 serie is dan wel voldoende, die trekken tot 1A. 't grootste nadeel van zenerdiodes is dat je er erg slecht motortjes mee aan kan sturen maar dat gaan we toch niet doen als je 12volt ombouwt neem je meestal een 12 volt ruitenwisser. En toen ik vanmiddag naar het strand reed bedacht toch ook nog een manier waarop ook Roberto toch een beetje gelijk kan hebben. stel je hebt een 12volt vlotter en een 6 volt dashbord, dan kan je inderdaad door een weerstand in serie te zetten tussen de benzine meter en de plus een goed werkend systeem krijgen (maar hij moet wel daar en niet ergens anders). Het leuke is dat ik nu voor mezelf elke meter op elke vlotter aan kan sluiten en ja dus ook m'n LPG druksensor op m'n dashbordbenzinemeter , ben ik eindelijk van die domme ledjes af !!

en m'n 205 dashbord gaat op termijn ook wel lukken ...
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: vr mar 27, 2015 5:52 pm
door roberto
Tweety schreef:Maar leg me dat van die Boerekool en die erwtensoep nou nog even uit en neem daar rustig de tijd voor, een paar A4-tjes heb ik helemaal geen moeite mee om te lezen

Natuurlijk Tweety wil ik je dat uitleggen in een voor jouw begrijpelijke taal ik kom hier later op terug want ik vind dat het probleem van Robert eerst op gelost moet worden het zou vervelend zijn dat hij wanneer zijn pracht project klaar is hij stil staat langs de weg zonder benzine terwijl de meter op half vol staat, ja Tweety ik weet dat je niet kan wachten over mijn uitleg van de boerenkool en erwtensoep ik weet dat het moeilijk voor je is en misschien dat je op het puntje van je stoel zit en denkt wat bedoeld die Roberto nu toch, maar even wachten anders vallen we van zeg maar het ene schemaatje in het andere schemaatje en daar heeft Robert niets aan nee Tweety we houden ons even bij de les, de boerenkool en erwtensoep komt echt later.
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 2:48 am
door Tweety
roberto schreef: nee Tweety we houden ons even bij de les, de boerenkool en erwtensoep komt echt later.
Ik hoop 't wel, ik ben erg leergierig !

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 9:53 am
door R4F6GTX Automaat
Tweety schreef:
... ik ben erg leergierig !

maar ook gruwelijk eigenwijs...
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 2:36 pm
door Tweety
en ! ook Gruwelijk eigewijs..
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 3:54 pm
door RVIER
heren,
geweldig hoe we al vier pagina's de bestaande situatie proberen na te bootsen terwijl het de vraag is of dit eigenlijk wel Roberts (diepere) vraag was

. Roberts vraag is eigenlijk (Robert, correct me if I am wrong):
met die kleinere tank weet ik niet meer zo goed wanneer ik moet gaan tanken.
Immers we weten allemaal; de tankmeter (6 of 12 volt is niet erg nauwkeurig aan de uitleeskant (op het dashbord). Eigenlijk heb je er niets aan. Als hij op
vol staat is dat overbodige informatie. Immers je heb zojuist getankt. Als de wijzer niet meer beweegt (linksonder) wordt het tijd te tanken maar je weet niet precies wanneer de benzine op is. In de tussentijd slingert die wijzer wat, eigenlijk ook overbodig want je rijdt nog en er is dus nog benzine
Is het eigenlijk niet verstandiger dat we Robert aan een oplossing helpen dat er een rood lampje gaat branden als de benzine bijna op is (of een groen lampje als er nog voldoende benzine is. Volgens mij zijn de componenten waarmee dat eenvoudig kan al voorbij gekomen.
SK's en WW's voor de werkende oplossing !
Fons
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 6:20 pm
door jeffr4
Nou, dit wordt zeker een vijf pagina topic zo, ik had toch stellig de indruk dat het om een 6 volt tank vlotter naar 12 volt ombouw ging in combinatie met de 12V meter........ En niet vanwege de kleinere tankinhoud....ik zou zeggen ......niets meer aan doen , achterin een mooie strap vastmaken en een reservetankie van 5 liter,volgooien , vastzetten en meenemen. De rest lijkt mij duidelijk .....werkende oplossing , mocht je onverhoopt toch stil komen te staan,.... Vast komen te staan, lijkt mij niet met die Sinpar.

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 7:30 pm
door harbourseal
Mooie samenvatting van het probleem Fons.
Daar komt het dus eigenlijk wel op neer.
Ik kan overigens ook de grotere latere tank toch nog monteren. Maar die steekt dan nogal uit aan de onderkant.
Dus liever dat plattere 26 liter tankje eronder. Misschien voor de veilige oplossing van ledjes gaan met een waarschuwing als de tank op bijna leeg staat.
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 7:38 pm
door Rudolf2
Of erg low-tech: een briefje op het dashboard met de kilometerstand van het tanken; de eerste keer na 300 kilometer tanken, verbruik uitrekenen en bepalen om de hoeveel kilometer je voortaan moet tanken.
Met uiteraard een reservekannetje van 5 liter mee...
Rudolf
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: za mar 28, 2015 11:13 pm
door jeffr4
harbourseal schreef:Mooie samenvatting van het probleem Fons.
Daar komt het dus eigenlijk wel op neer.
Hé, laat ik nou echt gedacht hebben, dat dit topic over " Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 Volt " ging.
Volgende week, maar een opfrissingscursus aanvragen voor de Nederlandse taal , als half geïmporteerde patjakker Indo....

, dat..... denktvlotter...

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: zo mar 29, 2015 1:16 am
door RVIER
@ jeffrey,
Hé, laat ik nou echt gedacht hebben, dat dit topic over " Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 Volt " ging.
Volgende week, maar een opfrissingscursus aanvragen voor de Nederlandse taal , als half geïmporteerde patjakker Indo....

, dat..... denktvlotter...

Taalkundig staat het er ook, maar ik was op zoek naar de vraag achter de vraag
heren,
ik heb toch maar even een dashbord opgemaakt (en even in haynes gekeken, blz, 308, connector 30 zit aan de korte zijde van het instrumentpaneel, connector 31 aan de bovenzijde
Er zij drie aansluitingen aan de tankmeter
+, - en signaal-tank.
Wat blijkt nu:
tussen + (30,8) en - (30,1) staan twee weerstanden/spoelen in serie 135 en 384 ohm.
tussen de weerstanden is het aansluitpunt (31,6) van de tank
1) als je het tankpunt/vlotter losgooit gaat de stroom door de beide weerstanden (samen 518 ohm)--> tank leeg
2) als je het tankpunt aan de massa legt gaat de stroom door de weerstand van 135 ohm--> tank vol (het blijkt toch een amperemeter)
3) als je de vlotter aansluit wordt die variabele weerstand van de vlotter parallel aan de weerstand van 384 ohm gezet. Bij een volle tank zal de substituutweerstand van parralelle weerstanden heel klein zijn.
Als de vlotter daalt zal de de substituutweertand stijgen.
ik ben er niet uit of je het nu met weerstand kunt oplossen

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: zo mar 29, 2015 1:53 am
door marcGTL.BE
Okido schreef:De benzinemeter werkt door de spanning te meten tussen de interne weerstand (van de meter in het dashboard) en de externe variabele weerstand. Google eens op "Brug van Wheatstone".
Succes, Ido
Dus Ido zet ons op het juiste pad met zijn brug van Wheatstone . Dat is de opstelling die Rvier beschrijft
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: zo mar 29, 2015 3:32 am
door Tweety
RVIER schreef:@ jeffrey,
Hé, laat ik nou echt gedacht hebben, dat dit topic over " Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 Volt " ging.
Volgende week, maar een opfrissingscursus aanvragen voor de Nederlandse taal , als half geïmporteerde patjakker Indo....

, dat..... denktvlotter...

Taalkundig staat het er ook, maar ik was op zoek naar de vraag achter de vraag
heren,
ik heb toch maar even een dashbord opgemaakt (en even in haynes gekeken, blz, 308, connector 30 zit aan de korte zijde van het instrumentpaneel, connector 31 aan de bovenzijde
Er zij drie aansluitingen aan de tankmeter
+, - en signaal-tank.
Wat blijkt nu:
tussen + (30,8) en - (30,1) staan twee weerstanden/spoelen in serie 135 en 384 ohm.
tussen de weerstanden is het aansluitpunt (31,6) van de tank
1) als je het tankpunt/vlotter losgooit gaat de stroom door de beide weerstanden (samen 518 ohm)--> tank leeg
2) als je het tankpunt aan de massa legt gaat de stroom door de weerstand van 135 ohm--> tank vol (het blijkt toch een amperemeter)
3) als je de vlotter aansluit wordt die variabele weerstand van de vlotter parallel aan de weerstand van 384 ohm gezet. Bij een volle tank zal de substituutweerstand van parralelle weerstanden heel klein zijn.
Als de vlotter daalt zal de de substituutweertand stijgen.
ik ben er niet uit of je het nu met weerstand kunt oplossen

waar zit de meter ? je heb misschien wel gelijk, als de vlotter niet is aangesloten geeft de meter niets aan, maar das hetzelfde als wanneer de tank leeg is (en dan is de weerstand in de vlotter bijna 0 ohm, dit is een beetje vreemd. zie 3) dat is niet zo ! bij lege tank was de weerstand toch bijna 0 ?
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Geplaatst: zo mar 29, 2015 3:39 am
door Tweety
Rudolf2 schreef:En voor het geval dit draadje weer wat electrischer van aard gaat worden: ik heb de vlotterweerstanden gemeten:
______ leeg ____ vol
6Volt:__ 0,02 __ 0,084
12Volt _ 0,02 __ 0,34
De weerstand is in alle gevallen in kiloOhm weergegeven.
.
't is toch andersom, bij lege tank zou de weerstand dan het kleinst zijn en de stroomsterke het grootst (behalve als de evt. amperemeter tussen de - pool en het sigaal zit. De gegevens die ik nu krijg kloppen ergens niet. Mochten de waardes van de weerstanden kloppen zoals Fons ze gaf op de meter, dan zou ik toch voor een oplossing met transistor gaan, want dan loopt 't vermogen wel een beetje uit de hand..