Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147741Bericht silvio »

vandaag snel de naden afgekit aan de binnenkanten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147743Bericht Sake »

Even een vraagje.
Waar moet het condenswater straks langs, nu je ook de binnenkanten van kit hebt voorzien.

Zoals ik het nu bekijk heb je de binnenkant al helemaal klaar voor de antiroest behandeling, maar als je de bodem erop last dan gaat de bescherming er weer vanaf door de hitte van het lassen.
En je hebt nu meer kans op brand.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147744Bericht silvio »

Condenswater kan weg langs de openingen die standaart in de balken voozien zijn, deze naden horen gewoon dicht te zijn.

Antiroestbehandeling zit er reeds op, voor de kit werd gezet, want anders kan je het deel onder de kit nietmeer bereiken.

Qua brand zal er geen probleem zijn, de bodemplaat wordt enkel gepuntlast op de lippen van de balken, daar zit geen kit. Punten zal ook niet altijd op zelfde plek zijn, zodat het kan koelen

Mvg silvio
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147747Bericht Bertje »

Op deze manier heb je precies die naden afgekit die het minste risico lopen. De naden tussen balken en bodemplaat zijn de laagste en daar blijft dus het vocht staan. Het enige wat je daar denk ik aan kan doen is de bodemplaat erop lassen, het chassis omdraaien, en dan via de bevestigingspunten voor de koets vet in het chassis laten lopen, in de hoop dat dat die naden dicht. Zelf zou ik wat gaten in de bodemplaat boren, op de laagste punten, zodat er geen afgesloten holle ruimtes ontstaan en het chassis kan ademen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147750Bericht silvio »

da vet gaat er zowieso in hoor, staat hier al klaar :D

heb die andere naden ne even afgekit omdat ik daar nu de kans toe had omdat er geen bodemplaat opzit, later kan ik hier nooit meer aan. Maar idd zoals je zegt, is er normaal geen risico met deze naden.

ivm de gaten in de bodemplaat heb ik ook al op zitten denken, en dan evt rondom een rubber ring zodat er geen scherpe randen blijven, vind er nog wel iets op :wink:

mvg, silvio
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147770Bericht marcGTL.BE »

Wat voor vet laten jullie erin lopen? Het vet wat ik ken loopt niet.
Van de zomer wil ik de holle ruimtes van het chassis behandelen met een roestwerend product.
Zijn er blijkbaar nog andere methodes?
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147771Bericht Rudolf2 »

Wat betreft roestwerend product wordt hier vaak Owatrol genoemd, gekend in de scheepswereld.
En veel vettigheid moet je eerst verwarmen en dan stroomt en verspuit het goed. Na stolling blijft het ook een stuk beter op zijn plek als iets dat vloeibaar blijft.

Rudolf
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147772Bericht silvio »

inderdaad, Owatrol is iets goed, als het juist ingegoten is kan je een tijdje druppeltjes op de vloer vinden, maar dat stop wel als het terug wat vaster wordt.

geen idee wat ik heb staan, zit in blanco bus, heb ik via via van de garage kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Burtoni
Berichten: 27
Lid geworden op: za sep 14, 2013 6:35 pm
Locatie: Anna Paulowna

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147785Bericht Burtoni »

Wat ook een perfect middel is: gewoon ouderwetse lijnolie ( + 5% siccatief voor versnelde droging) Werd en wordt veel in de scheepsbouw gebruikt. Kost weinig : 3,5 euro per liter. Ik gebruik het al jaren als conserveermiddel voor m'n kitcar en AMC Jeep Grand Wagoneer. (zowel voor bodem als "ingewanden") Om de twee jaar herhalen met de vloeistofspuit. Die zooi stinkt als een bok maar werkt perfect! Je kan ook een beetje zwarte lak toevoegen voor het optische gebeuren.
Rob.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd......
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147786Bericht Willem de Zwijger »

marcGTL.BE schreef:Wat voor vet laten jullie erin lopen? Het vet wat ik ken loopt niet.
Van de zomer wil ik de holle ruimtes van het chassis behandelen met een roestwerend product.
Zijn er blijkbaar nog andere methodes?
Had je Mike Sanders vet al op het vizier? Als beste getest door een Duits klassieker blad, voor amateurs te koop dus je hoeft niet naar speciale behandelstations oid. Verder pluspunten: het spul wordt in de zomerzon net warm genoeg om te gaan vloeien, zo trekt het de kiertjes in en niet onbelangrijk: je kunt er vol doorheen lassen zonder dat het in brand vliegt.
Minpunt: je moet een drukbeker en injectieslangen hebben, plus het spul moet er op zoiets als 120 graden C ingespoten worden dus je hebt ook een frituurpan, een föhn (voor slangvoorverwarming) en dikke handschoenen nodig. Tijdens het injecteren kan de boel al stollen in de slang, dus het vereist wat oefening voor het soepeltjes loopt zonder onverhoedse vetproesterij. Ik kreeg dat onder controle door de temperatuur van de pan richting 150 C te draaien.

Wellicht ten overvloede nog een waarschuwing voor hen die aan lijnolie denken: daar heb ik ooit een lesje mee geleerd. Het spul lekte behoorlijk, en ik kwam in de verleiding om er wat lappen onder te gooien om de vloer schoon te houden. En dan wordt het oppassen: die lappen gaan broeien en kunnen spontaan in brand vliegen. Het is mij overkomen en dat ging maar net goed. Doe de lappen in afgesloten zakken meteen met de vuilnis mee.
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op za jan 04, 2014 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147787Bericht silvio »

heb de prijslijst van Mike Sanders hier gehad op mail, die prijzen zijn wel niet mals..ok, kwaliteit betaal je, maar denk wel dat er budgetvriendelijkere alternatieven op de markt zijn die hun werk ook doen.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147788Bericht silvio »

eergisteren de binnenkanten afgelakt nadat de nadenkit uitgehard was,

vandaag de binnenkanten ingespoten met was, lekker vettig :D

en dan de bodemplaat eropgelegd om te passen, en alles sluit perfect aan :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147805Bericht Willem de Zwijger »

Indrukwekkend grondig!
Nu eerst omdraaien om het makkelijk te kunnen lassen?
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147806Bericht silvio »

bedankt voor het compliment :D , is voor mij ook de eerste keer dat ik een 4tje onder handen neem, heb enkel ervaring met mijn r5 gtt, het is dus ook altijd even zoeken hoe en wat te doen.

ivm de bodemplaat, ik wou hem ook eerst omdraaien, maar de voor- en achterbalken zijn zo gevoelig als ze niet op de bodemplaat vastzitten dat ik bang heb dat ze scheef gaan trekken bij het opheffen.

meestal worden alle laspunten afgetekend op de bodemplaat en dan gaatjes geboord in de plaat om te lassen zoals het chassis nu ligt, boren om de 4cm ongeveer, nadeel hiervan vind ik dat je ook al met de gaten zit van het uitboren van de oude plaat, dus kans ik zeer groot dat je net op zo een gat gaat uitkomen...

vandaag even kijken hoe we het gaan aanpakken, ik hou jullie op de hoogte, en tips zijn welkom :D
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 147816Bericht Jerome »

Ik ben geen lasspecialist, maar ik geloof dat ik ook een keer ergens gezien heb dat je met een mig/mag apparaat kan puntlassen door de mond van het pistool op de plaat te drukken en dan kort (enkele seconde) te lassen.

Ik kan me voorstellen dat het werk, maar dat het ook wel wat experimenten vraagt alvorens tot een goed resultaat te komen.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Plaats reactie