optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

pingelen etc

Bericht: # 103671Bericht RVIER »

@ willem,

Pingelen is voortijdige ontbranding.
Voortijdig wil zeggen op een dusdannig tijdstip dat er al drukopbopuw plaatsvindt (door de verbranding) voor het bovenste dode punt.
Dat leidt tot een soort tegenkracht in de motor met vermogensverlies als gevolg en mogelijk motorschade. Het maakt ook een kenmerkend metaalachtig geluid.

Voortijdige ontbranding kan op een aantal manieren optreden.
. Het mengsel ontbrandt spontaan, bv door te hoge compressie, gloeiende koolaanslag in de motor, slechte benzine
. Het mengsel wordt te vroeg ontstoken door de ontsteking. Dat kan komen door een te vroege statische instelling, de centtrifugaalvervroeging die bij verhogen van het toerental teveel naar voren schuift of een vacuumvervroeger die hetzelfde doet.

Dat bij toenemende toerental de ontsteking moet vervroegen heeft te maken met het feit dat het mengsel een min of meer constante tijd nodig heeft om te verbranden. Als het toerental omhoog gaat de hoeksnelheid omhoog (het aantal booggraden dat per seconde wordt doorloopen).
Er blijft dus bij een gelijke voorontsteking minder tijd over voor ontbranding,. Dat heeft als gevolg een maximale druk in de cilinder ver na het bovenste dodepunt en dus weer vermogensverlies.\

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

sproeiermaten

Bericht: # 103694Bericht hans vooijs »

hallo fons
ik neem aan dat Zenith het zelfde systeem aanhoud als alle andere carburateurfabrikanten qua sproeierbemating.
Waar de A voor staat is mij nog niet duidelijk kan je nog eens kijken wat voor diameter jouw originele sproeier (91A) heeft??
Wil dat graag weten ivm het aanmaken van sproeiers, bij de Zenith van mijn vriendinnetje haar R4 was het wel zo dat sproeier 88 ook 0,88mm gat heeft
mvrgr. hans.
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: pingelen etc

Bericht: # 103701Bericht Willem de Zwijger »

RVIER schreef: Voortijdige ontbranding kan op een aantal manieren optreden.
. Het mengsel ontbrandt spontaan, bv door te hoge compressie, gloeiende koolaanslag in de motor, slechte benzine
. Het mengsel wordt te vroeg ontstoken door de ontsteking. Dat kan komen door een te vroege statische instelling, de centtrifugaalvervroeging die bij verhogen van het toerental teveel naar voren schuift of een vacuumvervroeger die hetzelfde doet.
OK, dus je zegt eigenlijk: pingelgeluid komt door de klap op de zuiger als hij te vroeg komt en de krukas de verkeerde kant op helpt. Ik dacht altijd dat alleen je eerste beschrijving onder pingelen verstaan werd, en het de detonatie zelf was die het geluid maakte.

Maar goed, stel de gemiddelde R4 rijder met keurig volgens het boekje ingestelde vervroeging denkt: al die dure super, ik ga gewoon naar normaal, dan gaat zijn auto misschien wat meer pingelen. Dan zou je toch adviseren om de ontsteking wat vroeger te zetten?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 103715Bericht roberto »

Het is natuurlijk prachtig dat we de gecontroleerde explosie in de motor motor na 100 jaar wat beter kunnen afstellen en andere bransoffen hiervoor gaan gebruiken, maar het blijft een antiek principe waarvan ik denk dat we er helemaal van af moeten, wat het dan moet zijn???
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

instellen ontsteking

Bericht: # 103741Bericht hans vooijs »

Beste R4-ers

Wacht nog even om aan de verdeler (ontsteking) te gaan draaien!
Voor iedere klassieker geldt : de vervroegingscurve is niet meer van deze tijd, vroeger werd door autofabrikanten gevoelsmatig een curve bepaald voor de motor die ze producerden
Hedendaagse benzine brandt niet meer (grapje) daarom een moderne ontsteking voor een ouderwetse auto.
Hij loopt wel met de originele ontsteking maar je bent de dure benzine aan het aansteken op het verkeerde moment JAMMER kost geld en je belast het milieu onnodig.
Bovendien is de vonk van zo'n moderne ontsteking wel even van een ander caliber als die van een land van ooit ontsteking.
Gevolg van een sterke vonk is een betere verbranding dat is wel nodig bij een R4 want die hebben een verbrandingskamer met een vorm van een soepkom dus niet bepaald gunstig voor het rendement van die motor.

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 103766Bericht Renault Classique »

Een tip met betrekking tot sproeiers:

Veel 'echte' motorfietszaken, daar waar ze nog echt repareren en reviseren, hebben in het verleden ook met sproeierbezettingen gevarieerd om het vermogen van motorfietsen in combinatie met andere luchtfilters te verhogen.

Zelf ben ik ooit aan het experimenteren geweest met een Honda CB900 Bol d'Or met 4 carburateurs. Daar wilde ik K&N luchtfilters op monteren, maar daarvoor moest ook de sproeierbezetting gewijzigd worden. Bij mijn motorzaak kon ik zoveel verschillende sproeiers vinden als ik nodig had omdat zij vanuit hun racerijbegeleidingstijd nog een kisje met veel verschillende sproeiers in hun magazijn hadden liggen. Met de K&N filters moesten de sproeiers circa 15% groter worden om de grotere hoeveelheid lucht van voldoende benzine te kunnen voorzien.

Mocht er uit de experimenten een alternatieve sproeier voor bijvoorbeeld de 91A van de GTL komen, dan is die mogelijk bij een motorfietszaak in de buurt voor eenieder te vinden.
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 103860Bericht Renault Classique »

Helaas, mijn enthousiasme met betrekking tot de sproeiers moet ik wat temperen. De sproeier uit de GTL carburateur is toch iets anders van vorm en draad dan de sproeiers uit de kist vol sproeiers bij de motorzaak uit mijn omgeving.......

Het mooie is wel dat de originele sproeier, de 91A, met een goed boortje van 1mm diameter gemakkelijk te ruimen is en dat de eerste rijervaringen een heel positieve indruk van een veel levendigere Renault 4 geven!
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

sproeiers

Bericht: # 103885Bericht hans vooijs »

ha R4-ers
Mooi hé dat sleutelen aan onze auto's als je de sproeier opboort met een boortje van 1 mm heb je dus een sproeier 100 misschien wat aan de ruime kant moeten we eigenlijk meten.
Volgas moet de lambda 0,9 zijn komt overeen met ongeveer 5% CO

mvrgr hans
hans
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 103886Bericht R4F6GTX Automaat »

Hee Paulus, ik heb wel een boortje van 0,9mm...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 103896Bericht Renault Classique »

Na een aantal (284) gevarieerde testkilometers; stadsverkeer, provinciale weg, snelweg en file, met een vlotte rijstijl (behalve in het filegedeelte...) is het verbruik 1 op 18,1. Dit is zelfs iets zuiniger dan met de originele sproeiermaat terwijl de GTL een stuk vlotter reageert en mooier in versnellingen kan 'doortrekken'. Deze 4 is verder geheel origineel, alleen is er een Vellemankitje gemonteerd inclusief nieuwe contactpuntjes en zorgvuldige afstelling van de ontsteking. Ik ben zeer tevreden met het bereikte resultaat met het 1 mm boortje!
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Bericht: # 103897Bericht Roen »

misschien een domme vraag maar...
in hoeverre heeft 95/98(V-power) een invloed hierop?
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 103898Bericht schoapke »

bij 5th gear hebben ze een keer een test gedaan met gewone benzine, V power en die van BP

uitslag was dat vooral de sport motoren er echt iets aan hebben, bij de standaard-plus er wel een klein verschil was, maar dat een "gewone motor" er niks aan had en zeker de iets wat duurdere prijs er nog niet eens uithaalde.

gekeken werd naar verbruik en koppel
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3143
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 103899Bericht Hanz »

begrijp ik uit de actie van Classique nu zoveel als dat je alleen maar de sproeier met 1mm uitboort, de auto daar beter van gaat rijden, zonder dat op andere plekken zaken moet aanpassen?
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 103900Bericht cees en jantine »

@hanz, het is wat kort door de bocht denk ik om dat zomaar te stellen.
de eerste signalen lijken er echter wel op.

wil je het echt goed doen dan moet je hem afstellen op de rollenbank. dan kan je de perfecte afstelling vinden, maar dat kost geld.

maar voor je het weet heb je je motor kapot..en dat is weer zonde en een hoop werk extra.

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Roen
Berichten: 259
Lid geworden op: ma aug 20, 2007 9:05 pm
Locatie: Mechelen en Gent, Belgie

Bericht: # 103901Bericht Roen »

schoapke schreef:bij 5th gear hebben ze een keer een test gedaan met gewone benzine, V power en die van BP

uitslag was dat vooral de sport motoren er echt iets aan hebben, bij de standaard-plus er wel een klein verschil was, maar dat een "gewone motor" er niks aan had en zeker de iets wat duurdere prijs er nog niet eens uithaalde.

gekeken werd naar verbruik en koppel
Ik bedoelde eerder specifiek op dit onderwerp, het afstellen van de motor op de hedendaagse benzinesamenstelling.

om toch verder te gaan op jouw reactie: ik tankte steeds V-power en heb nu eens weer 95 getankt en ik merkte dat hij veel meer verbruikte (bijna 20%). Doch ben ik nog niet helemaal zeker aangezien het zeer slecht weer was en ik misschien felle wind tegen had (+ dit tankstation was niet op een helling en het andere wel waardoor er meer zou in kunnen)
In mijn geval zou de meerprijs van V-power het wel waard zijn, eerst nog even verder uitpluizen.
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Plaats reactie