Pagina 23 van 25
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za okt 21, 2023 1:47 pm
door Bertje
Andere tip: koffiedrab erin als schuurmiddel en schudden met warm water,
Remschijfbeschermkappen: ben ik ook nog nooit op een R4 tegen gekomen (wel op een R6), kun je dus prima zonder.
Scheurtje in bestuurdersdeur: bij pre-82 deuren (buitenliggend deurscharnier) zit dat scheurtje er in mijn ervaring soms niet, anders vrijwel altijd wel.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za okt 21, 2023 2:51 pm
door JoReno
Bertje schreef: ↑za okt 21, 2023 1:47 pm
Andere tip: koffiedrab erin als schuurmiddel en schudden met warm water
Zal ik uitproberen, terpentine en keukenpapier en spaak lukte niet maar dat ligt meer aan mijn beperking in mijn linkerhand dan aan de kwaliteit van de tip van de tipgever
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za okt 21, 2023 2:59 pm
door JoReno
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: di okt 31, 2023 6:50 pm
door JoReno
Gelukt !! Met 1 motortakel en 3 x mankracht is het gelukt: het chassis staat na 3 jaar weer op zijn wielen.
Wat nog op de "to-do-lijst" staat m.b.t. het chassis: minstens 1 anti-rammelveertje vervangen van de remblokjes (eigenlijk zijn de 4 veertjes even slecht, dus het zal uiteindelijk wel uitdraaien op 4x vervangen), remleiding links vóór aansluiten aan remslang, stand achterwielen visueel beter uitlijnen (lukt mogelijk met spanbanden), plaatwerk achter de voorwielen in de bodyshutz zetten én nieuwe benzineleiding/retourleiding omhoog buigen aan de hand van voorbeeld oude benzineleiding. En niet te vergeten: 1 kort busje maken voor in de rubberen houder van de radiateur (die stond er bij aankoop volkomen los in
)
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: di okt 31, 2023 7:55 pm
door kaasjong
Ziet er prachtig uit. Mooi, geniet ervan!
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: wo nov 01, 2023 11:36 am
door Bertje
Laat maar weten als je een keer hulp wil met uitlijnen, zowel vooraan als achteraan
Vooraan kan trouwens pas als de wagen op uiteindelijke hoogte staat, dus volledig is opgebouwd.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: wo nov 01, 2023 2:53 pm
door JoReno
Bertje schreef: ↑wo nov 01, 2023 11:36 am
Laat maar weten als je een keer hulp wil met uitlijnen, zowel vooraan als achteraan
Zal ik zeker doen. Uitlijning achter hebben wij goede ervaringen mee: door gebruik te maken van een stevige kabel, spanbanden en een willekeurige stevige boom kun je de achterwielophanging al aardig uitgelijnd krijgen. Ik hoef, denk ik, niet uit te leggen hoe dat werkt. In het ergste geval moeten de sleufgaten van de zwingarmen nét iets verder geruimd worden.
Uitlijning vóór heb ik een aantal jaren geleden bij mijn 4F4 bij een bedrijf laten doen, maar ik weet dat jij dat óók kunt, dus tegen die tijd regelen wij dat wel.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: wo nov 01, 2023 3:01 pm
door JoReno
Overigens zal ik in deze laatste 2 maanden van 2023 niet veel berichten meer posten. De komende klusweken zal de tijd vooral gaan zitten in het schuren, plamuren, schuren en nog eens schuren van de koets en van alle plaatwerk. En om daarvan nog foto´s te plaatsen vind ik minder interessant. Ik moet er wél nog aan denken om 2 gaten in de schermen vóór te maken voor de zijknipperlichten (van een Citroën CX
). Originele Renault-Wybertjes heb ik niet meer kunnen vinden, en ronde lichtjes zijn óók mooi !
Dus restaurateurs: al duurt het project nóg zo lang........het einde komt in zicht, en de opbouwfase is meestal de leukste fase.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: wo nov 01, 2023 3:47 pm
door jandoe1000
Ik heb nog een setje Renault wybertjes liggen. Pb gerust indien belangstelling.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za jan 13, 2024 8:39 pm
door JoReno
De opbouwfase is nu definitief gestart. Maar helaas is het nogal koud in onze hobbyschuur: bij binnenkomst was het er meestal 4 graden in de plus. De schuur heeft een flinke hoogte, en dat kan ons dieselkanon nauwelijks bijhouden om te verwarmen. Maar.......als het dieselkanon tóch al staat te verwarmen, is het altijd het proberen waard om de 4 velgen in een mooie kleur metallique te spuiten. Velg én spuitbus voorverwarmen.......en dat gaat dan best goed:
Over het resultaat ben ik niet 100% tevreden. Deze kleur (nét iets teveel bling-bling in vergelijking met de originele kleur van die velgen) komt uit een OK-Gamma-spuitbus, kost ook maar 3 Euro. Het drogen duurde mij uiteindelijk te lang, dus ik denk dat het tóch te koud is geweest. Dit laat ik dan toch maar even voor wat het is (er komt t.z.t. nog een laag blanke lak overheen, en dan wordt het beeld meestal nét iets donkerder). Als de winter is begonnen, is de lente weer naderbij, en als de zon begint te schijnen en het plus 15 is, zal ik de resterende 3 velgen spuiten. De velg van wat straks het reservewiel wordt, zag er nog toonbaar uit en is van een afwijkend type: daar is afgelopen week een nieuwe band op gelegd.
De stand van zaken m.b.t. het schuur- uitdeuk- en plamuurwerk: de 4 deuren hebben hun eerste behandeling gehad. De rubbers laat ik zitten (alle 4 O.K.) en plak ik af vlak voordat de deuren naar de spuiterij gaan. De 2 voorschermen zijn zowat klaar. Het lijkt ons makkelijker dat de laatste behandeling van de schermen gedaan wordt als ze gemonteerd zijn (dan is er méér houvast). De gaatjes op de plek waar de zijknipperlichten komen, zijn geboord, en die hoeven alleen maar flink wat ruimer gemaakt worden.
In mijn voorraad vond ik nog een rechtse tonker, gestraald en wel, met wél een weinig laswerk. Harry V. had nog een NOS-linkse tonker in de aanbieding, en die heb ik overgenomen. Ook al had de Savane standaard geen tonkers, ik vind ze wél mooi. Bovendien had het originele linker voorscherm van deze Savane wél de af-fabriek draadeinden aan de binnenkant van het scherm, maar het rechter originele voorscherm had dat dan weer niet. Overigens kan ik originaliteit alleen maar ´bewijzen´ met het gegeven dat op beide schermen de Savane-striping zat (maar die kan natuurlijk ook bij een vervanging zijn aangebracht)
Het overige losse plaatwerk: de beide achterschermen zijn vrijwel gereed, de achterklep is NOS en de motorkap staat nog volledig onder 10 jaar stof te wachten op de eerste behandeling.
Aan de koets is vrijwel zeker het laatste laswerk gedaan: wij ontdekten nog een gaatje onder de voorruit:
Om de gewenste stevigheid te krijgen als wij straks de voorschermen aan de binnenschermen monteren, heb ik de (gepoedercoate) dwarstraverse in het motorcompartiment geplaatst:
Vanmiddag is de meeste tijd gestoken in het schoonmaken en ontvetten van het motorcompartiment. Ik vind het géén gezicht dat er straks een rood motorcompartiment te zien is in een R4 met de kleur Vert Sequoia: die ruimte wordt dus óók in de gewenste kleur gespoten (is wel héél veel afplakwerk).
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za jan 20, 2024 6:07 pm
door JoReno
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: zo jan 21, 2024 12:28 pm
door Bertje
Ziet er goed uit, Jo! Is ook het linker voorscherm origineel?
Heb je de achterschermen ook al gepast? Best doen voordat je gaat spuiten, zodat je nog wat kunt buigen/aanpassen voordat de nieuwe lak erop komt.
Waarom trouwens de voorschermen niet los laten spuiten? Dan krijgt de bovenrand van de binnenschermen ook een goeie nieuw laag. Dit is een zwakke plek in het ontwerp die je extra goed beschermt wil hebben, ipv dat dit 1 van de plekken is die je juist niet laat spuiten.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma jan 22, 2024 12:24 am
door JoReno
Tja, wat is origineel ? Ik denk van wél, want toen wij deze Savane voor Euro 150,- kochten (dat kon in 2012 nog), was de auto op alle plekken even vaal rood (enorm verkleurd), op het linker achterscherm na. En bovendien zat de Savanestriping er op. Maar: het linker voorscherm is uitgevoerd mét 2 draadeinden voor tonkers (die nooit op een Savane gemonteerd werden, voor zover ik weet) en het rechter voorscherm zonder die 2 draadeinden. Zeg het maar: origineel ? Het lijkt er wél op ! Wat ik wél weet is dat ze strak gemonteerd zaten en de naden/lijnen goed aansloten (links ietsje strakker dan rechts), vooral het bovenste puntje bij de voorruit, en dat is bij imitatieschermen vrijwel onmogelijk om dat netjes voor elkaar te krijgen: zie onderstaande foto´s.
Van beide binnenschermen zijn de randen er opnieuw ingelast en die strippen heb ik goed behandeld, ik ben dan ook niet bang voor roestvorming op de korte termijn. De achterschermen zijn nieuw (c.q. imitatie), de zwarte transportlak is er af gestraald, ze zijn in de epoxy gespoten en die gaan wij komende week plaatsen; daar hebben wij eerder ervaring mee opgedaan, en voor zover ik mij kan herinneren komt daar inderdaad nogal wat buigwerk en eventueel wat aanpassingen bij kijken. Een bijkomende complicerende factor is het gegeven dat wij, zowel links als rechts het plaatwerk boven de achterschermen óók vervangen hebben door inzetstukken. Wij gaan het zien !
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma jan 22, 2024 1:44 am
door Stephan
Mooi project en leuk om te volgen!
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma jan 22, 2024 10:35 am
door Bertje
Waar ik "origineel" zeg bedoel ik vooral "goed passend": aan een vers gespoten scherm wil je eigenlijk niet meer hoeven buigen/trekken/sjorren.
Maar goed, met de achterschermen ga je dus aan de slag vóórdat de eindlak erop komt, dus dan is het goed.