Op 2002-09-13 23:00, schreef Ron:
Stel, je zet na het vervangen van een stuurkogel, die stuurkogel ongeveer in de vermoedelijk juiste positie vast.
Vervolgens ga je rijden en je bemerkt dat de auto naar een bepaalde kant trekt.
Dan kun je toch volstaan met UITSLUITEND klooien aan DIE stuurkogel? Je hoeft toch niet meer aan die andere te zitten?
Nog een vraag : heeft de positie van het stuurhuis (heugel of tandwiel, weet ik het) invloed op het stuurgedrag? Ik bedoel, stel dat alletwee de kogels mooi recht naar voren afgesteld staan, maar je stuur staat eigenlijk een kwart slag naar links of zo, merk je dat dan met sturen? De wielen draaien toch niet evenveel bij uitslag stuur en moet dus gemerkt worden?
Autowetenschappers, gaarne wat licht in de duisternis.
je kan gewoon een stuurkogel vervangen.
wel belangrijk is dat je het uitspoor van je voorwielen nameet.
Dit is nul tot vijf milimeter en dat doe je op de binnenrand van je velgen.
D.w.z de moer verdraaien tot het goed staat aan de kant waar de nieuwe kogel zit.
Kees
Kees, ik begrijp het niet helemaal.
5 millimeter ten opzichte van wat?
Voorste kant binnenzijde velg L + R, ten opzichte van achterste kant binnenzijde velg L + R?
Van deze omschrijving wordt ook niemand wijzer geloof ik.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2002-10-03 20:32 ]</font>
Nou, precies!
Het is overigens wel DE manier van sporing aangeven (in mm)! Volgens mij staan de wielen bij uitspoor onder een hoek en geef dan die hoek aan ofzo... Maar goed! Wie brengt licht in de duisternis waar ik de millimeters moet meten!!!
De voorgeschreven sporing is 1-5mm (toespoor, kluwer pag 184)
Toespoor zorgt ervoor dat je stuur goed terugkomt naar zijn neutrale positie. Als je teveel toespoor hebt wordt insturen heel zwaar, als je geen toespoor hebt is het moeilijk je auto in een rechte lijn te houden.
De toespoor is het verschil tussen de afstand tussen de velgrand aan de voorkant van je wielen en de afstand tussen je velgranden aan de achterkant.
dus (van boven af gezien):
Als je het meten even met z'n tweeen doet is het zo gedaan. Je pakt een lat en zet er een streepje op. Je laat je vriend/vriendin/collega dit streepje precies bij een groef in de (linker)band houden. Dan zet jij aan de andere (rechter) band een streepje op de lat. Hetzelfde doe je dan achter de band. En dan het verschil meten. Je moet de lat wel horizontaal houden en zo hoog mogelijk, dus eigenlijk tegen de onderkant "aanduwen".
Omdat je de afstand op de band meet en niet op de velg zal het verschil iets groter moeten zijn dan voorgeschreven, maar als je 5 mm neemt zit je zeker goed.
wel voor en achter dezelfde groef pakken!
Ook moet de auto op de grond staan, dus niet opkrikken.
Succes.
[edit: tekeningetje werkte niet goed]
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rodeo4 op 2002-10-30 17:12 ]</font>
Danku. Zie je wel dat je geen honderden guldens aan apparatuur nodig hebt. Maar ik heb geen vriendjes. Ik zal het wel even aan m'n vrouw vragen. Kan ZIJ eens de lat wat hoger leggen...
Als de auto makkelijker naar links stuurt dan naar rechts (vooruitrijdend), wat staat er dan niet goed? Even aangenomen dat bandenspanning e.d. geen rol meer spelen. Het gaat om het uitlijnen.
Dit verschijnsel is altijd sterker waar te nemen als je achteruit rijdt.
Als hij zwaarder naar links (of naar rechts) stuurt, wat zegt dat in dat specifieke geval?
En algemeen:
Als ik achteruit makkelijker kan sturen dan vooruit heb ik dus sowieso te weinig toespoor?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-11-04 21:53 ]</font>
Ik ben bang dat je hier op dermate specialistisch terrein bent gekomen dat de bodem van de Forum kennis bereikt is. Ik heb laatst mijn F6 laten uitlijnen, ik kan er niet veel meer over melden dan dat je dan 50 Euro armer en een rapportje rijker bent. Hij heeft wat zitten draaien aan de afstelling van de stuurstang aan weerskanten, en de computer vertelde hem precies wat hij moest doen.