Spuitlesje

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat

Bericht: # 66706Bericht R4F6GTX Automaat »

Een lopende band. De ene last de onderkant, volgende last de bovenkant, anderen schuren de boel op, evt uitdeuken, weer anderen spuiten m op, dan die er de raampjes weer inzetten etc etc.
Gezellig in clubverband :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 66707Bericht Willem de Zwijger »

Ik denk dat ik het raadsel vande prut ontrafeld heb: het is schuim. Dit leidt ik af uit het feit dat ik nu putjes zie waar eerst die prut zat. Ik heb er niks aan gepoetst of wat ook (bij het spatbord dacht ik nog dat de putjes door stofjes kwamen maar toen zag ik zag pas na het schuren). Die putjes kunnen mi alleen maar ontstaan door luchtbelletjes in verf, die druk in de bel houdt lang genoeg stand om de onderkant van de bel een bolvormig putje te laten maken. Het belletje knapt als de thinner genoeg verdampt is, en blijkbaar is dat net te laat om de oppervlakte spanning zijn vlaktrekkende werk te kunnen laten doen.
Ik heb inderdaad schuim gezien in de leeggespoten beker. Is dit een verschijnsel wat bij de professional ook voorkomt ? Of heb ik hier eindelijk de keerzijde van mijn 15 Euro spuit (ergens een slechte afdichting langs de naald ) ?
Nu eens kijken of er nog genoeg verf blijft staan na schuren. Zo niet, dan spuit ik alleen lokaal, want die truc met dat polijsten wil ik onder de knie krijgen, daar krijg ik een heel goed gevoel van: stof is dan niet meteen desastreus.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 66712Bericht Bruutmans »

Schuim,tjah.
Niet vreemd,kijk es in een leeg melkpak wat er nog op de bodem ligt :wink:
Doe dus altijd te veel lak in je beker dan kom je niet voor dit soort verrassingen te staan.
Ook handig voor als je een groot deel wil spuiten en halverwege ontdek je dat het bijna op is,ff stoppen en nieuwe aanmaken,dan moet je wel heeeel snel zijn,het word er in ieder geval nie beter van,kan wel dus,hihihi.

Ja dat spotrepair is best leuk om onder de knie te krijgen.
Maar echt niet makkelijk.
Wat je moet doen is dit.

Schuur het te spuiten gedeelte dof.
Moet je ongeveer 2cm spuiten,schuur dan plusminus het 10 voudige.
Waarom.
Je spuit nu niet op verse lak(geen hechting),je hebt nog een uitspuit gedeelte nodig,dw.z. dat je als je je 2cm hebt ingekleurd,je een andere spuit moet pakken waar een bepaalde soort uitspuitthinner(ak350) inzit, Je zet dus een laagje over de gehele rand van je gekleurde deel,laten we even zeggen : een cm ongeveer,maar spuiten is niet exact dus hier en daar ga je eroverheen en word het al gauw 2 cm,dus zit je al aan ruim 4cm totaal,vandaar schuur het te spuiten gedeelte tienvoudig dan heb je ook plaats om te werken,tenslotte is het een minimale moeite alles op te poetsen.
Als dat allemaal gelukt is,moet je poetsen,maar niet ff een beetje poetsen.
Je poetst van binnen naar buiten!!,ALTIJD,geen uitzondering mogelijk!!
Waarom.
Simpel,je rolt anders het randje op wat je zojuist hebt weggespoten met die uitspuitthinner,waardoor de echte rand van het gekleurde gedeelte naar boven komt en deze steekt hard af tegen de rest,niet goed dus.
Dus van binnen naar buiten,zeker als je met een machientje gaat poetsen.

Succes. :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 66731Bericht Willem de Zwijger »

Ahh, nou komen de echte geheimen van de smid naar boven ! He, die uitspuitthinner, daar zit dus helemaal geen verf in, het alleen maar blanke thinner ? Wat is de grap van dat spul ? Een beetje oplossen van de 'oude' laag om te mengen met de nieuwe voor een geleidelijk kleurovergang ? Of het vlaktrekken van de overspray ? Of het wegvloeien van de rand ?
Die spuit die je hiervoor gebruikt spuit zo te zien alleen een ronde vlek van 1-2 cm diameter ?
Neeelz

Bericht: # 66735Bericht Neeelz »

Even over een verfspuit/spuitpistool:
Je verf komt in een kamertje met een nauwe uitgang, de nozzle. De nozzle wordt afgesloten met een taps toelopende naald. Om de nozzle heen zit de luchtkap geschroefd: hier zitten allerlei gaatjes in waar de lucht uitkomt als je het pistool inknijpt. De lucht wervelt heel sterk en vernevelt de verf.
Als je een verfspuit inknijpt, hoor je vaak al de lucht stromen en als je verder knijpt, komt er ook verf uit de spuit.

zie ook http://www.sketchpad.net/images/nozzle.gif
Het rode is de verf (kan ook van boven komen bij een (zuiniger!!) bovenbekerspuit), het blauwe de lucht.

Dat schuim in je spuit kan komen doordat je nozzle (spuitopening) niet strak (vast) genoeg op de spuit gedraaid zit. Er komt dan veel lucht in de luchtkap (onder druk dus) en een deel borrelt door schroefdraad van de niet strak aangedraaide nozzle en zorgt voor schuim in je verf.

Een onderbroken stroom verf zorgt niet voor klodders (tenzij er inmiddels druppeltjes aan de luchtkap hangen). de werveling van de lucht is zo groot, dat alles wat daar in komt aan verf meteen "kapot slaat" in minuscule druppeltjes.

Ik kan overigens van iemand een gtl kopen uit 85 voor 140 euro.
Ik heb hem nog niet gezien, maar is dit "onderdelentechnisch" interessant?
Groet,
Niels
Een quatrelle is het wel!
christov

Bericht: # 66745Bericht christov »

140 euro? Altijd doen, weggooien kan altijd nog.. :D
project : 'TL White Boy 1979' & GTL 'De roode rakker 1980 '
Willem de Zwijger

Bericht: # 66762Bericht Willem de Zwijger »

Neeelz schreef: Dat schuim in je spuit kan komen doordat je nozzle (spuitopening) niet strak (vast) genoeg op de spuit gedraaid zit. Er komt dan veel lucht in de luchtkap (onder druk dus) en een deel borrelt door schroefdraad van de niet strak aangedraaide nozzle en zorgt voor schuim in je verf.
De spijker op zijn kop, er zat ooit een afdichtingsringetje onder de nozzle, maar dat is opgelost in de thinner toen ik de nozzle er een paar dagen in liet liggen...

Verder ben ik me vandaag totaal te buiten gegaan aan een polijstmachine, 3 schijven en 3 polijstsapjes erbij, dit geheel in een fraaie koffer (merk Hamach), verder een tonnetje, wat sterretjes, een liter uitspuit thinner (volgens de verkoper moest ik hiervan steeds wat bij de verf gieten naarmate ik verder van de nieuw gespoten plek afkwam) en uiteraard een blikje rood om de motorkap weer te lijf te gaan... maar goed dat ik onlangs een erfenisje had ontvangen....

Als ik nu ontslagen word kan ik furore gaan maken als professioneel autopoetser (hiermee schijn je in de jachtenwereld trouwens een goede boterham te kunnen verdienen) :wink:
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 66782Bericht Bruutmans »

Willem de Zwijger schreef:
Neeelz schreef: (volgens de verkoper moest ik hiervan steeds wat bij de verf gieten naarmate ik verder van de nieuw gespoten plek afkwam):
Ja dat kan.
Ik hoe fop je eerdere vraag van dat uitlspuiten geen antwoord te geven want dat gaf je zelf al.
Maar het kan,beetje verf toevoegen,echter.
Hoeft niet,maar kan,dan word je werk dus nog groter!!
Dus meer schoonschuren.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 69644Bericht Willem de Zwijger »

Zucht, dat spuiten van een motorkap is geen kleinigheid...na allerlei drukte was vorige week woensdag eindelijk het moment daar om weer een nieuwe poging te wagen. Dus weer vers afdekzeil in de garage gehangen, de hele boel weer strakgeschuurd, alle putjes eruit, verf gemengd (nu met blokker weegschaaltje voor meer nauwkeurigheid), en gaan met die banaan. Het zag er allemaal redelijk uit, ik maak het gereedschap schoon, draai me om........en zie dat er een stuk van mijn plastic afdekzeil tegen het verse spuitwerk is getrokken..... :evil: :evil: :evil:
OK, de boel laten drogen en de volgende dag weer gladschuren. Toen viel me op dat er toch wel erg veel verstoring (vuil) in de lak zat, en ging ik nog eens extra diep nadenken over mogelijke vervuilingsbronnen, en dit bracht me op de gedachte dat de compressor misschien wel de bron was. Dus de compressor goed bekeken en ja hoor, plenty stof aan de zuigkant, dus het ding losgehaald en helemaal schoon geboend. Om te voorkomen dat hij spuitstof kon aantrekken hing ik er een nat laken overheen.
Goed, toen spuiten maar. Die verfmenging heb ik nog steeds niet goed in de vingers, ik weeg precies de verhoudingen af, maar de verf komt er soms vrij dik uit. En ik moet vaak stoppen om de compressor weer op druk te krijgen. Na 3/4 van de verf verspoten te hebben gooi ik er maar een slok verdunner bij om hopelijk de bovenlaag alsnog strak te trekken.
Maar helaas, ineens krijg ik waterdruppels uit mijn nozzle, tja, daar hebben de professionals dan waarschijnlijk een echte lucht droger voor. Ik heb wel een waterafscheider, maar ik geloof dat die druppels pas na de nozzle gevormd worden, hoewel, dat weet ik niet zeker.
Anyway, waterdruppels all over, en een sinasappelhuid waar de elephant man nog U tegen zou zeggen.... :evil: :evil: :evil:
Diepe zucht, OK, ik vanochtend weer kijken, ja, al die waterdruppels gaven putjes, wat een puinhoop. En die sinasappelhuid lijkt echt helemaal nergens op. Dus ik vanochtend in de weer met een penseeltje om alle putjes te vullen, en dan ga ik daarna proberen de hele boel glad te krijgen met de eindeloos schuren en polijsten, ik ga me deze week niet vervelen.
Je gaat je soms afvragen of je met rollen niet veel beter resultaat zou kunnen halen :cry:
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 69645Bericht Bruutmans »

Willem de Zwijger schreef: En ik moet vaak stoppen om de compressor weer op druk te krijgen..
Ha die zwijgende man. :D
Dit is echt niet ok.
Beste is om je druk iets lager te zetten (mits mogelijk),zodat je genoeg druk overhoud om het hele oppervlak ineens af te kunnen spuiten.
Willem de Zwijger schreef: Na 3/4 van de verf verspoten te hebben gooi ik er maar een slok verdunner bij om hopelijk de bovenlaag alsnog strak te trekken.
Dit is HEEEEEL fout.
Tenminste begrijp ik goed dat je je werk voor 3/4 af hebt dus nog een deel van je kap onbespoten hebt?
Maakt niet veel uit hoor,want als je wel alles hebt afgespoten en er dan vervolgens een laag "bijna" pure thinner overheen spuit gaat dat "vreten" aan je lak , sinaasappelgebeuren bijvoorbeeld.
Niet alles afgespoten : je krijgt nu een enorm kleurverschil omdat je dat laatste onbespoten deel met een zelfde kleur maar alternatief mengsel hebt gespoten,daarnaast een herhaling van eerder genoemd op het al eerder (3/4) gespoten deel.

Als het niet haalbaar is om het ineens te spuiten doe dan dit :wink:

Maak je spuit klaar zoals altijd.
Spuit een dunne laag over het hele werkstuk,je hebt zat in de spuit dus het hele ding ermee volzetten.Beetje volspetteren dus.

Stop even om de spuit weer aan te vullen met eenzelfde mengsel,echter met de tijd dat je dit weer moet mengen(dus haast je niet,gewoon op je gemak,het is een chemisch proces en heeft tijd nodig,jagen doe je maar in het bos :D ),droogt die eerste laag al een beetje aan,dit deel is tricky,want de bedoeling is dat de lak zover gedroogd is dat ze "kleeft".
Nu ga je de kap aflakken en sluit in princippe omdat de eerste laag toch al kleeft met die laatste laag het hele zaakje dicht.

Begin niet te vroeg,want het gevaar bestaat dat je te dik spuit en druipers als gevolg hebt.
Die zijn wel weg te scheren en te polijsten,maar kosten een hoop werk. :wink:
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 69651Bericht Willem de Zwijger »

Bruut, ik ben blij dat ik in jou een coach heb gevonden. Ja, die compressordruk omlaag, weet je, die had ik juist wat omhoog gedraaid omdat de boel veel te grof spetterend uit het pistool kwam en ik dacht: hoe hoger de druk hoe fijner de nevel. Het hielp niet echt, vandaar dat ik na 3/4 de verdunner erbij gooide. Ik had toen het hele oppervlak al nat, maar het bleef veel te grof dus was ik op zoek naar een truc om al die hobbels glad te laten samen vloeien.
Ik weet niet wat ik anders zou moeten doen, bestaat er nog een truc om die verf mooi fijn verneveld te krijgen ? Dat lukte me met de bumper en het spatbord prima, maar nu niet meer, en ik weet niet wat er nu anders is behalve dat de verf nu van een professionele boer komt, terwijl ik het eerst in de hobby handel haalde, allebei hetzelfde merk (Deltron). Ik heb de verf, harder en verdunner eerst een halve dag op de verwarming gezet, en die waren lekker warm. Op de verf staat dat je 3:1:1 moet mengen (verf:harder:verdunner), en dat heb ik braaf gedaan.
Zie ik iets over het hoofd ?
Neeelz

Bericht: # 69652Bericht Neeelz »

Ai, je hebt Deltron gekocht... (hihi, is concurrent van mijn baas)
Even serieus: op de verwarming?! :o Een twee componenten verf hardt sneller uit onder invloed van warmte: in een schadebedrijf wordt de auto gespoten, een paar minuten staat ie uit te dampen en dan gaat de cabine naar een graad of zestig en dan blijft ie een half uurtje bakken. Hoger kan niet, want dan smelten de plastic onderdelen van de auto en houden de chips op met werken.
Als je de verschillende componenten mengt (bindmiddel, verharder (“knooptâ€
Een quatrelle is het wel!
Willem de Zwijger

Bericht: # 69667Bericht Willem de Zwijger »

Bedankt voor de tips man, deze tobber kan er wel wat gebruiken...
Te warme verf...is niet uitgesloten nee. De blikjes voelden 'lekker' warm aan, net iets warmer dan de hand zeg maar. Ik dacht de stroperigheid juist te bestrijden door een iets hogere temperatuur omdat ik de keer hiervoor ook het gevoel had dat de boel wat moeizaam de spuit uit kwam, toen was het denk ik wat kouder dan 15 graden..
De spuit die ik heb is een heel simpel ding, 20 Euro of zo, uit de hobby handel. Die HVLP dingen hebben veel meer lucht nodig, en ik heb maar een klein k*tcompressortje
Die potlife, mijn leverancier vertelde me dat ik 3 uur had, ik heb er zeker niet langer dan een uur over gedaan.
Ik heb wel een verwarmde garage hoor, dwz een elektrische kachel erin, blaast wel een beetje maar dat neem ik op de koop toe.
Ja, en dat vocht ben ik helemaal met je eens, volgende keer gooi ik er een droog laken overheen wat dan hopelijk niet stoft. Een fatsoenlijk luchtfilter past nergens op de compressor, er zit nergens een echt gat aan.
En die alacar hou ik even in het achterhoofd want eigenlijk wil ik mijn witte overgespoten hebben, en zoals ik nu bezig ben zou ik daar wel 10 jaar over doen.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 69669Bericht Bruutmans »

Dat van die luchtfilter van een r4 vind ik een keigoed idee,hahaha zou ik nooit opgekomen zijn,maar wekt wel vermoed ik.

Tjah toen ik het las d8 ik ook meteen "niet doen" dat verwarming gebeuren.
Het blijft een chemisch proces en onder warmte verdampen er bepaalde stoffen m.a.g. indikken van je product.

Persoonlijk ken ik "deltron" niet,maar verf is verf denk ik dan.
Wij spoten altijd met "dupont" maar daar hangt dan een prijskaartje aan ook.

Dat grof spetteren Willem das volgens mij echt een kwestie van afstellen van je pistool.
Maar das een combinatie van je naald en de toevoer van de lucht,daarmoet je eens wat mee spelen op een proefstuk.
Gewoon wat klooien voor de fun als je toch nog wat verf over hebt in de spuit.

Vind die filter echt goed gevonden Neeelz :D
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Hugo
Contacteer:

Bericht: # 69672Bericht Hugo »

Als het echt niet wil: een tweede compressor er bij, houd je langer druk.

Het vocht: ik gebruik twee ontvochtigers ( met een stuk slang er tussen ) en daarna het reduceer ventiel. Ongeveer 9 bar uit de ketels en terug gereduceerd naar 3-3,5 bar ( lees de handleiding die Deltron bij de verf h(g)eeft ). Minimale verwerkingstemperatuur is ook afhankelijk van de verdunner, Deltron heeft voor drie temperatuur gebieden vereshillende verdunners. ( handleiding )

Spelen met de afstelling van de spuit is erg belangrijk, even als het schoon maken: haal gerust als uitelkaar! Oefenen met een schone spuit, doe er wat thinner in en daarna oefenen met de afstelling. ( goed droog maken voor de verf er in gaat )

En vooral doorgaan!
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie