Pagina 3 van 3
Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:53 am
door jbeekmann
je kan niet uit een accu halen wat je er niet eerst instopt?
Ik zei toch al dat die dynamo waarschijnlijk een probleem qua capaciteit zou geven, dat deze 6V geeft maakt niet uit toch, twee 6V accu's in serie is nog steeds 12V.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:55 am
door jbeekmann
Ik denk overigens dat het makkelijker is een 12V dynamo en accu te plaatsen en dat om te vormen naar 6V voor de boordspanning. Minder verlies.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:56 am
door jbeekmann
Hoe meer ik trouwens naar mijn tekeningetje kijk (en nog een slok koffie neem) hoe minder hij klopt

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:59 am
door an3s
jbeekmann schreef:je kan niet uit een accu halen wat je er niet eerst instopt?
Ik zei toch al dat die dynamo waarschijnlijk een probleem qua capaciteit zou geven, dat deze 6V geeft maakt niet uit toch, twee 6V accu's in serie is nog steeds 12V.
2 x 6V accu in serie is eigenlijk 1 grote 12V accu. Heb jij al eens geprobeerd een 12V accu te laden met een 6V dynamo???
Als je er niet eerst 12V instopt komt er nooit 12V uit.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 12:01 pm
door an3s
jbeekmann schreef:Hoe meer ik trouwens naar mijn tekeningetje kijk (en nog een slok koffie neem) hoe minder hij klopt

Je bedoelt dat beide accu's met de - aan massa liggen en er dus nooit meer dan 6V over die radio staat?
Of dat de tweede accu eigenlijk helemaal niet in het radio circuit zit?
Daar had ik het nog maar niet over gehad

Geplaatst: wo nov 17, 2004 12:08 pm
door an3s
jbeekmann schreef:Ik denk overigens dat het makkelijker is een 12V dynamo en accu te plaatsen en dat om te vormen naar 6V voor de boordspanning. Minder verlies.
of dat je een 6V afttakking maakt (op een 12V accu of tussen 2 x 6V accu) en dus helemaal niks hoeft om te vormen?
Dat probeer ik nou de hele tijd al uit te leggen.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 12:11 pm
door sir lochlander
mja, ik zit al vanin het begin van het verhaal met dit laatste in men hoofd, maar k begin het spijtig genoeg nu pas te lezen
Geplaatst: wo nov 17, 2004 12:12 pm
door jbeekmann
ja precies.
Mijn schema klopt alleen maar als je één van de twee circuits weghaalt.
Waarom zou je trouwens met een 6V dynamo geen twee 6V accu's kunnen laden die later in serie geschakeld worden? Als de stroom die de dynamo geeft groot genoeg is maakt dat toch niet uit?
Geplaatst: wo nov 17, 2004 12:17 pm
door an3s
Ah nee, dat kan wel. Maar dan kan je de radio niet gebruiken als de accu geladen wordt en wordt je accu niet geladen als je je radio wilt gebruiken.
wanneer wou je precies omschakelen?
Geplaatst: wo nov 17, 2004 12:42 pm
door jbeekmann
Juist, ik snap het probleem.
Weet je wat, ik ga me hier verder niet teveel tegenaan bemoeien. Er zijn mensen die dit veel beter weten dan ik. Er zijn zelfs mensen die hier complete studies voor volgen. Die heb ik dus niet gedaan...
Geplaatst: wo nov 17, 2004 9:49 pm
door Willem de Zwijger
Creatief bedacht, maar in dit schema staan beide accu's kortgesloten...maar niet getreurd, zo zijn de beste ideeen geboren.
Geplaatst: do nov 18, 2004 1:30 am
door schoapke
heb je geen radio, maar wel een extra verwarming erbij. ook handig in de winter.
Denk dat is je de auto zoveel mogelijk orgineel wilt houden een losse 12v accu [netjes weggewerkt] en een druppellader de beste oplossing is. Als orginaliteit aan je bibs zal oxideren, dan gewoon een andere dinamo voor 12v en diti accu er in hangen. Als je het dam meteen "lekker krachtig" doet, kan je er ook meteen een dvd speler [playstation] en lcd schermpjes aanhangen [pimp my ride]
Geplaatst: do nov 18, 2004 9:51 pm
door _pjotr_
schoapke schreef:heb je geen radio, maar wel een extra verwarming erbij. ook handig in de winter.
Zal tegenvallen meer dan 10Watt zal er niet aan warmte gedissipeerd worden
gewoon een andere dinamo voor 12v en diti accu er in hangen. Als je het dam meteen "lekker krachtig" doet, kan je er ook meteen een dvd speler [playstation] en lcd schermpjes aanhangen [pimp my ride]
En alle 6 Volt verbruikers vervangen voor 12 Volt types; blower alle lampjes de bobine nou ja alles dus.....
niet de gemakkelijkste en goedkoopste methode dacht ik.
Die walkman in de binnenzak en oordopjes in is eigenlijk wel een van de beste tips tot nu toe, of toch gewoon de DC step convertor natuurlijk, misschien twee stuks parallel als de output van een onvoldoende zou zijn.
Overigens de output van een eenvoudige autoradio is niet veel meer dan 6Watt RMS (piekvermogen is een loze verkoop kreet, doet er dus niet toe) en dan moet je nog laag ohmige speakers aansluiten ook (4 ohm) meestal zijn ze 8 ohm en dan wordt er nog minder vermogen geleverd.
Nou ja als je er dus echt een "pimp up my R4" van wil maken dan moet je het ruiger aan gaan pakken, een agregaatje in de kofferbak misschien...

Geplaatst: vr nov 19, 2004 12:14 am
door an3s
_pjotr_ schreef:schoapke schreef:heb je geen radio, maar wel een extra verwarming erbij. ook handig in de winter.
Zal tegenvallen meer dan 10Watt zal er niet aan warmte gedissipeerd worden
gewoon een andere dinamo voor 12v en diti accu er in hangen. Als je het dam meteen "lekker krachtig" doet, kan je er ook meteen een dvd speler [playstation] en lcd schermpjes aanhangen [pimp my ride]
En alle 6 Volt verbruikers vervangen voor 12 Volt types; blower alle lampjes de bobine nou ja alles dus.....
niet de gemakkelijkste en goedkoopste methode dacht ik.
ff lezen: hij stelt voor een aprt 12v circuit aan te leggen dat je 's avonds thuis aan de druppellader hangt. Het 6 V circuit blijft dus in orde.
Die walkman in de binnenzak en oordopjes in is eigenlijk wel een van de beste tips tot nu toe, of toch gewoon de DC step convertor natuurlijk, misschien twee stuks parallel als de output van een onvoldoende zou zijn.
Overigens de output van een eenvoudige autoradio is niet veel meer dan 6Watt RMS (piekvermogen is een loze verkoop kreet, doet er dus niet toe)
Hoezo, loze kreet? Om basstonen zonder vervorming weer te kunnen geven heb je een piekvermogen nodig van ruwweg 3x RMS. Anders klinkt het nergens naar.
en dan moet je nog laag ohmige speakers aansluiten ook (4 ohm) meestal zijn ze 8 ohm en dan wordt er nog minder vermogen geleverd.
Dat klopt volgens mij niet (
edit an3s 19-11): De geluidssterkte wordt bepaald door het vermogen dat wordt verstookt. Om gelijke geluidssterkte te krijgen moet je met beide typen speakers evenveel vermogen leveren. Het verschil bestaat er alleen uit hoeveel stroom er gaat lopen en hoe heftig je je onderdeeltjes dus uit moet voeren.
Nou ja als je er dus echt een "pimp up my R4" van wil maken dan moet je het ruiger aan gaan pakken, een agregaatje in de kofferbak misschien...

Hoezo? Er ligt al een aggregaat onder je motorkap.