Pagina 3 van 3

Geplaatst: ma nov 22, 2004 11:34 pm
door ms.dageraad
Voorstel: We laten met een groepje mensen een chassis thermisch verzinken en we delen de kosten. Gaat dit goed, dan verkopen we het chassis zodat iedereen zijn geld eruit heeft. Gaat het mis, dan weten we dat allemaal en zijn we maar een kleine inleg kwijt. Ik heb op het moment niet genoeg geld om het in mijn eentje te experimenteren.

Wie mee wil doen stuurt mij maar een mailtje. Zolang ik geen zekerheid heb over galvaniseren hou ik het bij lijnolie.

Geplaatst: di nov 23, 2004 12:50 am
door R4F6GTX Automaat
Goed idee, maar ik doe niet mee. Ik ben aan het afbouwen, of afkicken, hoe je het noemen wilt. Opruiming dus!

Geplaatst: di nov 23, 2004 12:55 am
door p304c
zal ik morgen eens informeren kan komen wat thermisch verzinken per kilo kost, wij doen niet anders dan vele meters staal laten verzinken

Geplaatst: di nov 23, 2004 10:18 am
door brecht
zal ik bij mijn oude bruggen-ontwerp-stage-bureau eens wat adressen van groooote verzinkbaden vragen?

Geplaatst: di nov 23, 2004 1:00 pm
door p304c
komt ie

prijs van thermisch verzinken is niet zo een twee drie te bepalen maar ligt aan hoeveelheid, wat voor constructie etc. maar is ergens tussen de 1 en 5 euro per kilo. dat zeggen ze bij de machinefabriek die voor ons werkt, echter zien ze daar niet veel heil in het dompelen van een gepuntlastframe in een 460 graden heet bad. aangezien het gaat om een al gebruikt chassis zijn de spanningen in het chassis niet te controleren en eventuele breuken of scheurtjes in materiaal en puntlassen zullen vollopen met zink waardoor ze niet meer te zien zijn en zodoende de sterkte van het chassis ook niet gegarandeerd kan worden. verder hadden ze daar niet het idee dat er een verzinkerij is die een reeds eerder geverfd, gemenied of getectyleerd chassis in hun zuivere zink te willen dompelen. je kan het chassis wel reinigen maar alle ruimtes controleren op nog aanwezig materiaal is bijna niet te doen. aangeraden werdt dus om maar eens te gaan zoeken naar een ander soort dompelbad om een chassis in te dopen.

nou weet ik niet precies wat een kaal chassis weegt maar ik denk dat, met al deze overwegingen in het achterhoofd, het een beetje duur grapje wordt om als test een chassis te laten omtoveren tot een verzinkte wokkel met niet controleerbare spanningen.

Geplaatst: di nov 23, 2004 9:45 pm
door ronny
wauw wat een te gek gebeuren op die site van www.autobeitserij.nl, zal wel een lieve duit kosten, en je hebt dan ook het probleem niet meer dat je lak eraf springt zoals bij zinkspray of vertinnen,want ik zit nu toch wel een beetje met m'n handen in m'n haarbos omdat de hechting het niet zo goed doet op de zink , een bijkoment nadeel van tin en zink merk ik, is dat het ijzer eronder (daar waar geen tin zit ,de lasnaadjes enzo) het meteen 5 keer harder gaat roestuh :cry:

Geplaatst: wo nov 24, 2004 3:15 pm
door Goof
Njam, meteen prijs opgevraagd

Geplaatst: do nov 25, 2004 1:21 pm
door Goof
Ai, 1100 euries voor alleen de koets. Hmm, toch maar zelf aan de gang.

Geplaatst: zo nov 28, 2004 11:20 pm
door tox
Dit antwoord kreeg ik van De autobeitserij:


Hallo een chassis reinigen kost ongeveer 350 euro , vervolgens inwendig (
> noodzakelijk ? ) en uitwendig behandelen circa 100 euro
> Er zijn verschilen tussen verschillende typen chassis.
>
> Galvaniseren is een proces waarbij langs elekrolytische weg een dun laagje
> zink wordt aangebracht.Afhankelijk van de passivatiestof kan hier een
> blanke,zwarte of goudgele kleur aangebracht worden.
> Bovenstaand is zuurverzinken.
> Tegenwoordig is ook een beter proces namelijk zwart alkalisch verzinken.
> Voor het chassis is dat geen optie omdat het bad circa twee meter lang is
> Wat wel een optie is ,is schooperen.Als het chassis geen holle ruimte
> bevat
> raad ik stralen aan( of is het chassis erg smerig ? )want dat is in dat
> geval goed en goedkoper
> Bovenstaande processen kunnen wij U aanbieden
>
> Groet Wouter Broers