Extra (grote) radiator
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
ja, en dan ben je eigenlijk net te laat. dat lampje kun je beter net even voor zijn.
Als je hem toch gewoon parallel schakelt, dan is dat toch mooi. Je hoeft er niet meer aan te denken. gaat vanzelf aan en uit. Gedoe met knopjes. Hij koelt dan toch gewoon wat meer en/of sneller. Als hij koel genoeg is, gaat hij weer uit. Kzie alleen maar voordelen.
Als je hem toch gewoon parallel schakelt, dan is dat toch mooi. Je hoeft er niet meer aan te denken. gaat vanzelf aan en uit. Gedoe met knopjes. Hij koelt dan toch gewoon wat meer en/of sneller. Als hij koel genoeg is, gaat hij weer uit. Kzie alleen maar voordelen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het fijne van een handschakelaar is weer wel dat je in kunt grijpen als de thermoschakelaar het begeeft. Ik heb dat een keer gehad, en gevolg was dat de motor ging koken, en door de hoge druk de radiator ging lekken (nou zal die toch al niet best geweest zijn, want zo erg hoog kan die druk niet worden met het expansievaatje als uitlaat).
Ik denk dat ik het zo maak dat hij standaard met de andere fan meeloopt, en met handschakeling aangezet kan worden.
Ik denk dat ik het zo maak dat hij standaard met de andere fan meeloopt, en met handschakeling aangezet kan worden.
- Voordelen van de schakelaar in het dash zijn zoals gezegd het ingrijpen bij falen van het thermocontact en evt de vent's eerder aanzetten als daadwerkelijk nodig, als je bv een helling aan ziet komen. dat geeft het koelsysteem een voorsprongetje zeg maar.
- Ik zou beide vent's zowel met thermocontact, als met de hand schakelbaar maken. Zekeren hoeft niet, indien je gewoon stroom aftapt vlak VOOR het thermocontact en via de schakelaar vlak NA het thermocontact weer op het circuit zet. je sluit het thermocontact dan gewoon kort en dit circuit is al gezekerd
- De Gotthart is alles behalve vlak. Dit lijkt wel zo, maar het is een schoolvoorbeeld van "vals plat." Het hoogste punt van de tunnel ligt zo ongeveer in het midden. Hier is het dus ook veruit het warmste (zo'n 35 graden?)
- Ik zou beide vent's zowel met thermocontact, als met de hand schakelbaar maken. Zekeren hoeft niet, indien je gewoon stroom aftapt vlak VOOR het thermocontact en via de schakelaar vlak NA het thermocontact weer op het circuit zet. je sluit het thermocontact dan gewoon kort en dit circuit is al gezekerd
- De Gotthart is alles behalve vlak. Dit lijkt wel zo, maar het is een schoolvoorbeeld van "vals plat." Het hoogste punt van de tunnel ligt zo ongeveer in het midden. Hier is het dus ook veruit het warmste (zo'n 35 graden?)
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
nog even over dat spoelen: de kanaaltjes bij een viertje zijn heel nauw (in je blokkie) als je gaat spoelen met van dat zgn. 'wonderspullie' kan het zijn dat de grote brokken kek uit je radiateur vast gaan zitten vóór zo'n kanaaltje... Da's niet relaxed. Ik zou de radiateur even apart spoelen. Een tweede fan kan verder geen kwaad en een temp. metertje ook niet. Ik heb m bij de Conrad besteld en had m in 10 min. op z'n plek. Wees trouwens niet ongerust als dat ding meer dan 100 graadjes Celsius aanwijst, dat komt omdat je waterpomp tegen je blok aanzit en je dus ook de warmte van het blok meemeet zeg maar.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Bij mij doet ie het best aardig. Eerst kwam de temparatuur inderdaad boven de 100, maar sinds er een nieuwe thermostaat in zit is de temperatuur niet meer boven de 100 geweest.
Ook als de meter niet zo goed meet heb je er nog wat aan. Als bij constant rijden de temperatuur omhoog schiet is er wat mis....
Ook als de meter niet zo goed meet heb je er nog wat aan. Als bij constant rijden de temperatuur omhoog schiet is er wat mis....
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb er afgelopen week een (bijna) nieuwe radiator, nieuwe koelwaterslangen en een tweede fan opgezet. Verder heb ik er draadjes opgemaakt waarmee ik de thermoschakelaar kan omzeilen. Enigszins tot mijn verbazing bleef de zekering netjes heel toen er twee fans aan lurkten. De fans overlappen trouwens een stukje, dus je moet iets moeite doen om de nieuwe fan 2 cm naar achteren te krijgen, daarvoor heb ik beukenhout gebruikt. En die onderste bevestigingsbout van de fans is klote te bereiken dus heb ik het nu zogemaakt dat de fan eraf kan schuiven als de bovenste boutjes los zijn (parkertje onderin). Kortom lekker bezig geweest, en de rilling van genot die er door je heen gaat als je twee van die mooie fans ziet draaien...
idd, ik kom ook soms weer even om de hoek speuren. Over dat metertje: als je weet wat ie normaal aangeeft, dat weet je toch ook dat als ie daar ver boven zit dat dat niet goed is? Of we nu van 80 naar 100 gaan of van 100 naar 120...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nog even over het nut van een dubbele fan met al dan niet schakelaar op het dashboard: Ik reed terug van Tsjechie terug door de Duitse heuvelen, kwam in een file bergop terecht, begon toch het rode temperatuurlampje weer te branden. Blijkt het het stekkertje van de tweede fan losgetrild. Ik heb hem vastgezet en vervolgens mijn nood bypass voor de thermoschakelaar doorverbonden (zodat beide fans continue draaien) en daarna geen probleem meer. Mijn conclusie: 1 fan is heel krap, zelfs met (zo goed als) nieuwe radiator, met name in heuvellandschappen met files en vakantiebelading (f6 vol met 4 man + bagage + vouwwagen erachter).