Okido schreef:
@RVIER: Het is geen amperemeter omdat die in serie zou moeten staan in de stroomkring. Bij kortsluiting zou dat ook problemen geven. Om de meter te testen kan je normaal de draad naar de vlotter kortsluiten met de massa. De meter meet het verschil in spanning tussen de weerstand van de vlotter en de weerstand van de meter zelf.
Ja nee zeg alsjeblieft de mogelijkheid van kortsluiting of zelfs kleinevonkejes bij de variabele potmeter in de vlotter lijken me verre van gewenst, overigens zijn een Voltmeter en een Amperemeter in principe hetzelfde. Echter bij een amperemeter is de weerstand van de meter bijna nul, en bij een voltmeter gaat deze richting oneindig groot.
Okido schreef:
@Roberto en jeffr4: Aanpassingen die de boordspanning op 6 volt zetten zullen waarschijnlijk niet werken. De meter meet die namelijk niet. Je zal de verhouding in weerstand tussen de meter en vlotter moeten aanpassen.
Wat jeffr4 voorstelt kan en mag gewoon volgens mij.
Okido schreef:
@Harbouseal again: Hoewel dat in de meeste schema's wordt weggelaten heeft de meter in het dashboard 3 aansluitingen. De plus, de massa en de signaaldraad. Er moet worden uitgemeten of uitgerekend welke weerstand komt op de plus en de signaaldraad.
Oh is dat zo ?! Tja dat veranderd 't wel een beetje dat kan ik van hier niet zien natuurlijk. Dan werkt het Parralel plaatsen van een weerstand tussen de signaaldraad en de plus van de meter of het plaatsen van een extra weerstand in serie tussen de plus van de meter en plus van de auto wel perfect, de situatie is dan dus zo.

Als we dan de weerstand meten tussen de plus en de Signaaldraad van de benzinemeter en we nemen de weerstand van de 12v Vlotter in beschouwing kunnen we het daadwerkelijk gemeten voltage door de Benzinemeter bereken als volgt Rvlotter12v/Rbenzmeter=Vbenzmeter/Vauto maw. 340/R?=V?/12 (of 14 maar daar kom ik later nog even op terug.) dit betekent bijvoorbeeld dat als R? 1.2K is dat v? op 3.4volt uitkomt. dit is het voltage bij maximale uitslag(volle tank). Bij lege tank kom was de weerstand 2 Ohm das bijna niks en dus bijna 0 volt onafhankelijk van de waarde van R?
en nu doen we een terug berekening V?/12 = 84/R? waaruit blijkt dat de waarde van R? 4x zo klein moet worden, en dus moeten we parralel een weerstand plaatsen, met 1/3 van de waarde van R? (of 3xparalel met de waarde van R?). Zo dus.

Dit is allemaal leuk en aardig, maar doordat het voltage omhoog is gegaan en de weerstand in het circuit omlaag is de stroomsterkte toegenomen, en de vraag is met hoeveel en tot wat. Meer stroom door de vlotter, kan die dat hebben ?
Bereken de totale weerstand in het circuit ( R? /4 ) + Rvlotter(=84) = Rtotaal
V= i * R dus 12 / Rtotaal = i en dan berekenen we nog het vermogen van het geheel.
P = V * i en als P dan op minder dan een kwart Watt uitkomt is dat waarschijnlijk (en dat zal wel zo zijn maar alles hangt af van de Waarde van R? ) . Nog even terugkomen op die 14v , want een dynamo levert meestal iets in de richting van 14v, dat maakt voor de meter niet zoveel uit, maar als we het vermogen gaan bereken ineens wel ! en aangezien we veilige marges willen nemen kunnen we de vermogen berekening beter met
14 volt doen. Voor mensen zoals mij die soms hun eigen berekening niet helemaal vertrouwen kan ik het Programma EUREKA aanbevelen (gratis download, google maar), het is een solver, al heel oud, midden jaren 80 ofzo werkt op windows 32bits computers (64bit versies moet je DOSBOX gebruiken) Geef de formules en vul de waardes in en dan rekent dat ding uit wat eruit komt, werkt niet met muis zo oud is dat programma
Okido schreef:
@Tweety: Mooi aanbod. Ik zou het aannemen. Mocht dat doorgaan lezen we natuurlijk graag de uitslag.
Ah dit soort dingen zijn echt leuk, ik leer hier echt heel veel van, over een paar weken ben ik weer in nederland (met snel internet zodat foto's uploaden geef moeite meer kost) Jullie ook allemaal bedankt.