Pagina 3 van 14
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: wo sep 10, 2014 10:29 pm
door Jerome
Hey Marc, ziet er goed uit! Maak je dan eerst een mal? Van hout of zo?
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: wo sep 10, 2014 10:41 pm
door Tweety
Je zou 't inderdaad ook nog kunnen gaan persen.
't is wel heel netjes gedaan !
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: wo sep 10, 2014 11:09 pm
door Bertje
Wow, knap werk! Ben ook benieuwd hoe je dat gedaan hebt, als ik richels in plaat probeer te kloppen, sla ik de rest van de plaat ook altijd uit vorm. Ben benieuwd of dat mijn onkunde is, of dat ik te dikke plaat gebruik (dat laatste kan weer op dat eerste slaan).
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: do sep 11, 2014 12:24 am
door marcGTL.BE
Mijn werktuigen
Ik heb elk werktuig een letter gegeven om het uitleggen te verkorten.
A is een plaat(4mm) met 2 latten opgelast met afgeronde zijkanten de dikte = de diepte van het profiel
B zijn 2 stukjes plaat (4mm) in een T gelast. de zool is aan het uiteinde afgerond in de vorm van het einde van het profiel
C is een blokje te breedte van de gleuf en dient als ondersteuning op het einde van de plaat
Bij het kloppen van een profiel is het de bedoeling dat je het metaal uitrekt, als je te hard slaagt met de hamer zal de plaat plooien in het profiel Dus alles moet gebeuren met een gedoseerde hamerslag
Start: men legt de plaat in de gewenste positie en slaat met de punt van de hamer langs de rand van het
profiel heen en weer, links en rechts. je merkt dat de plaat na even zijn positie vast houd. Langzaamaan maak je het profiel dieper
Eens een diepte bereikt neem je B een een zwaardere hamer en begin je de onderkant te vlakken. Het afgeronde van B is voor het einde van het profiel
Je kan daarna B in een bankvijs draaien De plaat omdraaien en zo de onderkant van het profiel uitvlakken
Als de plaat begint te krommen moet je stoppen met kloppen een eerst terug recht beugen
Het was de eerste keer dat ik dit gedaan heb. Het is niet zo zuiver als een geperst profiel omdat je de hamer inslagen blijft zien.
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: do sep 11, 2014 8:57 am
door Bertje
Mooi!
Gereedschap is huisvlijt, neem ik aan? Moet ik ook eens maken...!
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: do sep 11, 2014 9:00 am
door silvio
Hier is over nagedacht!
Dit verdient respect hoor! Prachtig gedaan.
Mvg silvio
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: za sep 13, 2014 9:05 pm
door marcGTL.BE
On wheels

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: ma sep 15, 2014 1:26 pm
door Bertje
Ziet er weer piekfijn uit! Assen in de menie gezet, zo te zien? Schijn je nog wel te moeten afwerken met een aflak, menie is enigszins poreus.
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: ma sep 15, 2014 9:26 pm
door marcGTL.BE
Bertje schreef:Ziet er weer piekfijn uit! Assen in de menie gezet, zo te zien? Schijn je nog wel te moeten afwerken met een aflak, menie is enigszins poreus.
Geschilderd met RUST-OLEUM COMBIPRIMER in meniekleur(had ik nog staan) achteraf wordt de gehele onderkant behandeld met Terotex record2000HS in zwarte kleur
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: ma sep 15, 2014 10:17 pm
door marcGTL.BE
Bij het plaatsen van de achterbrug heb ik een ondervinding opgedaan. Het lijkt me de moeite om dit proefondervindelijk te maken.
Ik had eerst de binnenste bevestiging gemonteerd en merkte dan als je bv de rechterkant van de swingarm indrukt dat dan de buitenste bevestiging langs de linkerkant beter op zijn plaats komt. Eens dit gemonteerd de linkerkant ingedrukt en de rechterkant kwam ook zo goed als op zijn plaats.
Het indrukken heb ik gedaan met een spanband en een oude torsie stang, later plaats ik wel eens een foto's.
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: ma sep 15, 2014 10:54 pm
door Bertje
Bedoel je gewoon dat de ankerplaat aan de linkerkant reageert op de draagarmstand rechts?
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: ma sep 15, 2014 11:00 pm
door marcGTL.BE
Bertje schreef:Bedoel je gewoon dat de ankerplaat aan de linkerkant reageert op de draagarmstand rechts?
Inderdaad, dat is wat ik ondervonden heb.
Enkel het gewicht van het chassis is niet voldoende. ik heb door de twee gaten in de swingarm (gietijzer) een oude torsiestang gestoken en deze met een spanriem diagonaal naar voren (aan de voorste ophanging) opgespannen zodat de swingarm inveerde. aan de andere zijde kwam de ankerplaat beter op zijn plaats. Vervolgens de handeling voor de andere kant herhaald en weer met het gewenste resultaat.
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: di sep 16, 2014 10:18 am
door Bertje
Ik leg het chassis op de kop en ga op de ene draagarm staan terwijl ik aan de andere kant de ankerplaat positioneer. Laatste keer alleen gedaan, maar soms ook wel eens met een assistent voor extra gewicht

Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: di sep 16, 2014 10:46 am
door marcGTL.BE
Bertje schreef:Ik leg het chassis op de kop en ga op de ene draagarm staan terwijl ik aan de andere kant de ankerplaat positioneer. Laatste keer alleen gedaan, maar soms ook wel eens met een assistent voor extra gewicht

Dus eigenlijk hetzelfde principe, Langs ene kant inveren om de andere kant te positioneren. Met de spanriem kon ik het wel gecontroleerd doen. binnen de 30 min. zat heel de achterbrug eronder, bijna zonder te porren en te morren.
Re: Van schroot tot auto R4F4 COMBI
Geplaatst: wo sep 17, 2014 10:25 pm
door marcGTL.BE