TIjd voor een update. De afgelopen week heb ik (met een kennis) het volgende gedaan:
1. ontsteking onder handen genomen: nieuwe bougies (de vorige waren na 50 km lopen zo zwart als kolen

), nieuwe rotor, nieuwe verdeelkap, nieuwe condensator, afstand contactpunten gemeten met voelermaat: klopt.
2. carburateur open en schoongemaakt. Geen verstopping, wel wat viezigheid. vlottertje werkt zoals t mot.
3. vacuumdinges werkt, is niet verstopt.
3. pakkingen carburateur en kop motor met wd40 gecheckt op lekkage. Geen lekkage volgens mijn kennis, ik kan er niets van bakken. Het spul begint een beetje te kruipen en te dampen en de motor blijft het zelfde lopen
4. thermocontact vervangen. Die was kapot en en de ventilator slaat nu weer netjes aan.
resultaat: we kunnen nu wegrijden met de auto, hij loopt dus iets beter. Maar nog niet zoals ik het zou willen, al heeft hij na deze acties geen gebok meer vertoond.
Symptomen:
- motor loopt onregelmatig, maar alle 4 de cylinders doen mee (gecheckt door bougies 1 voor 1 eruit te trekken)
- slaat soms af. Bijna altijd in zijn stationair of als ik (bijv. bij een rood stoplicht) uitrol en de koppeling intrap
- koelvloeistofniveau neemt nog steeds wat af.
- uit de carterplug lekt olie. Hoeft niets te betekenen, maar kan het zijn dat er te hoge druk is?
Ik vrees dat de boel toch een keer flink heet is geworden, gezien de lekkage van koelvloeistof en het niet werkende thermocontact. NIet het dashboardlampje zien branden en gelukkig maar korte ritjes gemaakt.
Belangrijk om te weten: er is een een C1C (956cc) motor in gezet in plaats van de vorige 845cc. Zijn er dan nog bepaalde aanpassingen aan de ontsteking/carburateur die gedaan moeten worden?
Welke acties kan ik nog ondernemen?
Zelf denk ik nog aan het volgende:
1. de kop aanzetten wat iemand nog opperde. Ik heb nu een momentsleutel te leen, maar weet nog niet wat deze actie precies inhoudt.
2. carterventilatie? n.a.v.
viewtopic.php?f=2&t=11210" onclick="window.open(this.href);return false; (helaas staan de foto's er niet meer bij, dus weet niet zo goed waar dat bewuste gaatje zit)
3. kabeltjes bobine vervangen
4. te rijke afstelling carburateur? dus afstellen?
Pffft, ik schiet een beetje in de stress nu. Mijn kennis is al op vakantie en ik ga zaterdag! Naar frankrijk met mijn 4tje

Ben blij dat de koeling nu in orde is, maar in de file staan wordt zo wel een ramp. Ik heb de kluwer voor me, maar alle termen van de carb zijn nieuw voor me. Ik snap dus simpelweg niet wat er soms bedoeld wordt met de beschreven handelingen.