Pagina 3 van 3
Re: Carburateurvraagje
Geplaatst: vr mei 17, 2013 12:41 pm
door Bertje
Da's precies mijn punt, op Youtube staat wel meer onzin...
Hoe heb je de winst in verbruik gemeten?
Re: Carburateurvraagje
Geplaatst: vr mei 17, 2013 7:25 pm
door RVIER
heren,
Zoek maar eens op de termen
engine performance humidity.
Ik was een beetje verbaasd van de resultaten omdat ze daar het
tegendeel betogen.
Vocht zou bij (arme mengsel) motoren leiden tot een verlenging van de verbrandingsduur die vergelijkbaar is met het effect van een later ontstekingstijdstip. Effect is dat het thermische rendement daalt.
Als we kennelijk toch een effect lijken te voelen zou dat misschien kunnen komen door het dalen van de uitlaatgastemperatuur. De motor wordt kennelijk minder warm en er is dan wellicht minder verlies.
Niet onbelangrijk is dat met het verhogen van de relatieve vochtigheid de weerstand van de auto ook toeneemt. Dat werkt dus weer tegen die vermogenswinst in
Is dus toch weer complexer dan we dachten

Overigens gebeurt er kennelijk wel iets met de verbranding op zich en wordt het uitlaatgas relatief schoner. Maar dat gebeurt kennelijk ook als je plast in de tank (add Blue). of geldt dat alleen bij dieselmotoren
vr gr Fons