R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Daan,het vliegwiel van de dwarsgeplaatste Super5 motor paste bij mij niet in de GTL-bak en heb ik een vliegwiel met triggerwheel van een R5 Alpine erin en die paste wel, m.a.w.....moet dus passen.
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Het vliegwiel op het Alpine blok van Harry V heeft niet die opstaande rand langs de tanden en ook niet die onregelmatige vertanding. Ik neem aan dat het dan wel goed zit.
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
De motor staat al enige tijd stil en is daardoor misschien droog. Hij kan dus net op een vervelend dood punt staan. Ik zou eerst proberen het vliegwiel te verdraaien met een grote schroevedraaier door deze tussen de tanden van het vliegwiel te zetten en af te zetten tegen het versnellingsbakhuis. Uiteraard zonder al te veel geweld. Als dat niet lukt staat je motor echt vast.
Wat olie in de cilinders kan ook geen kwaad.
Wat olie in de cilinders kan ook geen kwaad.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Gtl vliegwiel past op een 1400 blok zonder verdere (startmotor e.d.) aanpassingen! en de gtl versn. bak kan er dan zo tegen aan!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Jan...dat was de vraagDaan schreef:
Heeft iemand een idee of het nodig is om ook het Alpine vliegwiel te vervangen door die van een GTL?
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Vanmiddag het blok met de startmotor rond kunnen laten draaien, maar daarna met de hand niet meer (soms daarna een beetje met de hand, een 1/5 slag maar dan weer vast)
Ik had dus de drukgroep en koppelingsplaten van alpineblok-1 (met hoogstwaarschijnlijk GTL vliegwiel) verplaatst naar alpineblok-2. Nu heb ik ook de 6 bevestigingsboutjes meeverhuisd.
nu had ik net een ingeving dat deze misschien te lang kunnen zijn (hoewel het verschil me niet opgevallen was) en misschien aan de achterzijde tegen het onderblok aanlopen. Ik zal dit van de week even nagaan (boutje via het nokkenas pouliegat los zien te draaien en eruit te wurmen)
(dit is hetzelfde met mijn nieuwe remschijven en blokken, enkele schoepjes aan de binnenzijde mijn At velgen tikken nu tegen de remklauw aan omdat deze iets meer naar buiten komt door het nieuwe spul, heb dit (niet zoals het hoort) met een dikke ring op iedere bout tijdelijk opgelost, het verschil was net 1a2mm maar voldoende om iets te raken)
keep you all posted!
Ik had dus de drukgroep en koppelingsplaten van alpineblok-1 (met hoogstwaarschijnlijk GTL vliegwiel) verplaatst naar alpineblok-2. Nu heb ik ook de 6 bevestigingsboutjes meeverhuisd.
nu had ik net een ingeving dat deze misschien te lang kunnen zijn (hoewel het verschil me niet opgevallen was) en misschien aan de achterzijde tegen het onderblok aanlopen. Ik zal dit van de week even nagaan (boutje via het nokkenas pouliegat los zien te draaien en eruit te wurmen)
(dit is hetzelfde met mijn nieuwe remschijven en blokken, enkele schoepjes aan de binnenzijde mijn At velgen tikken nu tegen de remklauw aan omdat deze iets meer naar buiten komt door het nieuwe spul, heb dit (niet zoals het hoort) met een dikke ring op iedere bout tijdelijk opgelost, het verschil was net 1a2mm maar voldoende om iets te raken)
keep you all posted!
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
En??? Opgelost ?? Oorzaak onderkent en weggenomen ?? Rijdt de echte 840 al rond?
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
nee man, gerommel met de accu(na opladen 15,8 volt), gekut met de ontsteking (nu opeens geen vonk), en flink wat laswerk aan de kriksteunen
vliegwielboutjes komen niet door vliegwiel heen dus dat is het niet, lastig rondcranken toch iets andere oorzaak
helaas ook weer begonnen met werken dus alleen in weekenden tijd
vliegwielboutjes komen niet door vliegwiel heen dus dat is het niet, lastig rondcranken toch iets andere oorzaak
helaas ook weer begonnen met werken dus alleen in weekenden tijd
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?
Excuus excuus voor de radiostilte!! Still NO news from the western front...
Heb erg weinig tijd gehad om iets te doen. Wel nieuwe accu en hij loopt redelijk rond met voertuig aan de startkabels. Helaas zelden een tweede voertuig beschikbaar vandaar de 'rust' .
Hopelijk zondag progressie met opnieuw afstellen van ontsteking en hard geluid uit de uitlaat!
Daan
Heb erg weinig tijd gehad om iets te doen. Wel nieuwe accu en hij loopt redelijk rond met voertuig aan de startkabels. Helaas zelden een tweede voertuig beschikbaar vandaar de 'rust' .
Hopelijk zondag progressie met opnieuw afstellen van ontsteking en hard geluid uit de uitlaat!
Daan
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943