Pagina 3 van 4

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: wo sep 05, 2012 10:46 pm
door Bertje
Voor wie het nog wil weten: dit is de bakontluchting (volgens mij)

Afbeelding

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: wo sep 05, 2012 10:47 pm
door Bertje
Vanavond de kruk- en nokkenaskeerring vervangen resp. geplaatst. Van de krukaskeerring heb ik geen expliciete foto's, maar hij is toch te zien. Over de nokkenaskeerring: ik dacht eerst, die past dus niet, maar er bleek een stalen ring in het blok geperst te zijn, die kon je er met een tang zo uit pakken en toen kon in de keerring toch gewoon plaatsen. Ik begreep van Harry (Velthuis) dat die stalen ring in combinatie met een bijpassend busje met keerring de originele afdichting vormt bij zo'n r5 1400 automaatblok, maar als je de boel ombouwt naar r4 kun je dus ook gewoon een keerring plaatsen zoals dat bij de 4 gebruikelijk is.
Heb het blok helaas nog niet proefgedraaid vanavond, dus of de boel nu ook echt lekdicht is weet ik dit weekend pas...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr sep 07, 2012 10:24 pm
door RTTblackadder
Euh...

Ik weet nu bijna zeker dat ik ook het "prise-as" syndroom heb bij mijn bak.

Iemand een referentienummer van deze dichting? Van Renault of der fransoos?
Kwestie dat ik weet wat ik moet bestellen.....?

Merci,

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: za sep 08, 2012 9:56 pm
door Bertje
Ehm... Bij mij was het dus niet de priseas, maar de nokkenaskeerring...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: za sep 08, 2012 10:02 pm
door Bertje
Ter info: iemand wees mij erop dat ik geen toplager in m'n vliegwiel heb zitten, dit heb ik er vandaag in getikt en de bak er weer onder gehangen. Wat een geK*&#$t om de koppelingsplaat goed genoeg te centreren om de bak weer netjes op de auto te kunnen schuiven. Uiteindelijk de boutjes van de drukgroep wat gelost zodat de plaat wat kon schuiven en toen de bak er eenmaal opzat de boutjes via de opening van de nokkenas vastgetrokken.

Heeft niet toevallig iemand een handige centreertool voor dit soort klussen? Ik denk eigenlijk aan een prisasstomp uit een sloop-versnellingsbak. Zou mij veel gevloek besparen de volgende keer...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: zo sep 09, 2012 2:08 pm
door Tweety
Bij een nieuwe Valeo plaat wordt er een soort plastic ding meegeleverd... maar ik heb wel mensen op dit forum iets zien schrijven over er zelf 1-tje fabrieken...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: ma sep 10, 2012 9:10 am
door Bertje
Als iemand zo'n ding dubbel heeft houd ik me aanbevolen.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: ma sep 10, 2012 12:33 pm
door RTTblackadder
Referentienummer Renault is dus

77 03 087 085 of 77 03 087 086 afhankelijk van de buitendiameter, 29 of 28 mm....

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: ma sep 10, 2012 9:17 pm
door RVIER
maat priseas keerring:

28x17x7 gewoon kopen bij de lagerboer

vr gr Fons

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: ma sep 10, 2012 10:59 pm
door Bertje
Bertje schreef:Als iemand zo'n ding dubbel heeft houd ik me aanbevolen.
Ehm... Ik had het dus over zo'n centreerding...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: di sep 11, 2012 7:31 am
door RTTblackadder
RVIER schreef:maat priseas keerring:

28x17x7 gewoon kopen bij de lagerboer

vr gr Fons
En zelfs gewoon te bestellen bij de Renault dealer om de hoek... (oioi)

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: do sep 13, 2012 11:58 pm
door carelhj
Hoi

Onlangs de drukgroep moeten vervangen in mijn F4, ( en dus gelijktijdig ook maar de keerringen waar je dan zo makkelijk bijkunt).
Vervangende drukgroep aangeschaft bij de Renault dealer. Er wordt een houten paspen bijgeleverd.
Verdomde handig.

groeten van Carel

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr sep 14, 2012 12:05 am
door RVIER
heren,

ik centreer de koppelingplaat gewoon op zicht. Je draait de drukgroep zo vast dat je de koppelingsplaat nog net kunt verschuiven. Dan verschuif je hem zo dat ze geen glimmend oppervlak meer ziet op het vliegwiel. Je kunt eventueel op drie plaatsen (uitsparingen in de drukgroep) de afstand van de kopplingsplaat tot de rand van het vliegwiel meten. Gaat eigenlijk altijd goed.

succes Fons

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr sep 14, 2012 10:41 am
door Bertje
Dat op zicht centreren ging bij mij toch iets minder goed... Kan er ook mee te maken hebben gehad dat de betreffende versnellingsbak al een tijd niet gebruikt was en er misschien wat vliegroest op het uiteinde van de priséas zat, wat misschien geen goede combi was met een nieuw (en dus nauwpassend) toplager.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: ma okt 08, 2012 10:00 pm
door Roel van Pinxten
Een oom van mij heeft ooit van een defecte versnellingsbak van een oude R5 de priseas afgeslepen en bewaard.
Dat was laatst super handig toen we de koppeling van mijn R4 hebben vervangen :-)