Pagina 3 van 4

Re: Roet

Geplaatst: do mei 20, 2010 5:30 pm
door Eric Willems
Ik heb hier een R4 staan met een 800B motor, je mag gerust deze ontsteking proberen.
Alleen de verdeelkap en rotor zijn slecht.
Volgens het typeplaatje op de auto is het een R1123
Ik woon in Roosendaal en heb daar een garagebedrijf.

mvg Eric

Re: Roet

Geplaatst: do mei 20, 2010 6:29 pm
door BVDP
Mooi aanbod Eric. Ik ben niet zo thuis in de motorcodes. De 1123 klopt in ieder geval. Is de 800B hetzelfde als mijn 850 van 1986 of is het toch weer wat anders?
lvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: do mei 20, 2010 7:12 pm
door BVDP
Op mijn motorblok staat "B1B D7/07 en daaronder J168096
De wagen is een 850 met zenith 32 carburateur. Type nr is 1123

mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: do mei 20, 2010 8:08 pm
door Eric Willems
Op het motorblok staat 800 B/ 7 03
Dit zou hetzelfde moeten zijn volgens Autodata, er zit inderdaad een zenith carburateur op maar het type kan ik niet meer lezen.
Stuur me anders even een PB dan kan ik je mijn tel. nr. geven.

gr Eric

Re: Roet

Geplaatst: zo mei 23, 2010 4:47 pm
door BVDP
Vandaag een verdeler op gehaald. Raar maar waar met dezelfde R287D83 curve. Blijkbaar is de 850 motor daar enkele jaren mee uitgerust. Toen ik vermelde dat ik er geen gegevens van kon vinden kwam er nog een instructieboekje te voorschijn dat bij de wagen hoorde. Dat heb ik dus ook eindelijk gevonden. Beter nog. Een zeer goede radiator was er ook nog. Mijn radiator heeft een klein lekje. Momenteel is het opgelost door iets dat ik in het water heb gekapt en dat zich vastzet op plaatsen waar het in contact komt met lucht. Werkt prima. Op een kwartiertje was het lek dicht. Een reserve is echter nooit weg.
Mijn vorige verdeler had , toen ik de wagen kocht, waarschijnlijk een vast zittende centifugaalvervroeger door het versteende vet. Ik heb hem eens gereingd en toen zijn de problemen begonnen. Laatst heb ik hem gedemonteerd en ingevet en door de losse veren werkte ie toe wel maar heel onstabiel. Mijn idee.
De verdeler vandaag nog gedemonteerd en gereinigd. Hij was erg vuil en rotor, platines en verdeelkap versleten.Tot mijn verbazing zag ik dat ook hier twee verschillnde veren op de centifugaalvervroeging zitten. Dat is dus blijkbaar origineel zo. Deze veren waren nog niet uitgerokken en werkten nog prima. Alles netjes ingevet, gemonteerd en afgesteld. De motor liep terug goed en na een proefritje deed ie dat nog steeds. Ik merk wel dat mijn vacuumvervroeging zelfs al op stationair toerental (800t/min) werkt.Ietsjes maar toch merkbaar. Met de stroboscoop zie ik het merkteken een 2 mm verder. Dat lijkt me vroeg bij zo'n lage toeren. Ik dacht trouwens dat de vacuumvervroeging vooral bij gas geven werkte. Kan iemand me vertellen of dat normaal is. Ik stel de ontsteking (contacthoek en vooronsteking) af met een dicht gemaakte slang op de vacuumvervroeging. Zo heb ik het geleerd tijdens mijn opleiding maar omdat de vacuumvervroeging zo snel werkt doe ik dat misschien beter niet. Iemand wat tips of ideeen hierover?
Morgen proberen om eens een lange rit te maken en dan zien of de onsteking nu stabiel blijft. Ik vermoed van wel maar ja, dat is niet de eerste keer :-)

mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: zo mei 23, 2010 7:19 pm
door Tweety
Is 't een Femsa ?

Re: Roet

Geplaatst: zo mei 23, 2010 8:08 pm
door BVDP
Nee, een ducellier. Waarom? Maakt dat een verschil?
mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: zo mei 23, 2010 9:14 pm
door Tweety
Ik ben geen specialist op dat gebied !! dat zijn anderen... maar ja d'r is wel een verschil... De Ducellier (die ik ook heb..) schijnt favoriet te zijn, en ik ben er ook vrij tevreden over, de Femsa schijnt eigenlijk iets te moeten worden aangepast, maar goed ik stel de ontsteking meestal af op gehoor en gevoel, en ik denk dat 't dan niet zoveel uit maakt.... op zich dan he, de ducellier is toch wel favoriet...

Re: Roet

Geplaatst: zo mei 23, 2010 10:44 pm
door BVDP
Ik heb de ducellier nodig omdat ik daar enkel de juiste kurve bij vind én de vacuumvervroeging. Zit dat op de femsa ook?

mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: ma mei 24, 2010 9:40 am
door Tweety
Dacht 't wel, de Femsa schijn echter een iets overdreven vervroeging te hebben ofzo, en ze raden dan aan om in het slangetje een buisje met een klein gaatje te monteren....

Re: Roet

Geplaatst: wo mei 26, 2010 8:32 pm
door BVDP
De lange rit zit er ook op en de verdeler werkt nog prima. Geen merkbaar verschil. Hopelijk heb ik eindelijk de oorzaak van de verlopende ontsteking te pakken.

mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: ma jun 07, 2010 8:08 pm
door BVDP
Sinds twee dagen onderweg naar Compostela. De 4 doet het prima. Hij voelt zich op de kleinere wegen helemaal in zijn sas. De 34 pk worden volledig benut als we bergop rijden. Hopelijk blijft alles goed lopen maar het vertrouwen dat ie goed is , is de afgelopen dagen sterk gegroeid.

mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: di jun 08, 2010 12:25 am
door RVIER
Sinds twee dagen onderweg naar Compostela. De 4 doet het prima. Hij voelt zich op de kleinere wegen helemaal in zijn sas. De 34 pk worden volledig benut als we bergop rijden. Hopelijk blijft alles goed lopen maar het vertrouwen dat ie goed is , is de afgelopen dagen sterk gegroeid.
@Bart

HIJ heeft de grootste zondaars het meeste lief :-) . Als er iets mis gaat met de R4 is dat op de terugweg . Dat komt dan omdat Pelgrims verlost worden van de zonden. Als gevolg daarvan heeft HIJ hen dan weer minder lief.......:-(

vr gr Fons

Re: Roet

Geplaatst: di jun 08, 2010 7:28 am
door BVDP
Fons,

als ik het goed begrijp moet ik dus vooral zondigen op de terugweg om goed thuis te geraken of zie ik dat verkeerd?

mvg Bart

Re: Roet

Geplaatst: di jun 08, 2010 6:07 pm
door RVIER
als ik het goed begrijp moet ik dus vooral zondigen op de terugweg om goed thuis te geraken of zie ik dat verkeerd?
Bart, ik denk dat dat de goede conclusie is :lol:

Maar mogelijk heb je de R4 laten zegenen (in Bree?) op Sint Christoffeldag, dan heb je mogelijk aanvullende bescherming, ook voor de terugweg. Misschien toch maar even in Compostella een lokale geestelijke raadplegen.

vr gr Fons