motor zit vast>>is opgelost

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER

Re: motor zit vast>>is opgelost

Bericht: # 145636Bericht RVIER »

@ Harry,
Zie ik daar op foto 2 dat de reactiearm aan de voorkant van het koeienoog gemonteerd zit?
Is dat een foutje of heb je in de praktijk vastgesteld dat montage op deze manier meer stabiliteit of een beter stuurkarakter geeft?
.

Rijdt al 15 jaar op deze manier :-) Had daarvoor een R4 met de oude gaffel, kon maar op een manier gemonteerd worden.
Kan ook even niet vinden hoe Renault vindt dat het moet. Er heeft ook nog nooit een keurmeester iets van gezegd. Is bijna iets voor een Poll :-)

Volgens mij is het in ieder geval niet erg. Het (zeer beperkte) effect is mogelijk dat je de speling in de onderdraagarmrubber verminderd.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER

Bericht: # 145637Bericht RVIER »

@ Harry,
Zie ik daar op foto 2 dat de reactiearm aan de voorkant van het koeienoog gemonteerd zit?
Is dat een foutje of heb je in de praktijk vastgesteld dat montage op deze manier meer stabiliteit of een beter stuurkarakter geeft?
.

Rijdt al 15 jaar op deze manier :-) Had daarvoor een R4 met de oude gaffel, kon maar op een manier gemonteerd worden. Kan ook even niet vinden hoe Renault vindt dat het moet. Er heeft ook nog nooit een keurmeester iets van gezegd. Is bijna iets voor een Poll :-)

Volgens mij is het in ieder geval niet erg (als het al fout is). Het (zeer beperkte) effect is mogelijk dat je de speling in de onderdraagarmrubber verminderd.

Wordt nu zelf toch eigenlijk ook wel benieuwd.

vr gr Fons

ps toen ik deze auto kocht vond ik het wel erg gek dat de metalen afschemkap van de remdrukbegrenzer zo beschadigd was. Heb hem mooi gericht en weer gemonteerd. Na een paar weken zaten er weer deuken in. Bleek dat de schokbreker aan de achterzijde van de draagarm was bevestigd :-)
lordje

Bericht: # 145644Bericht lordje »

Hallo Fons, ik heb die fout met de schokbreker ook eens gemaakt, kan voor leuke (lees gevaarlijke) situaties leiden met blokkerende achterwielen en zo. Aan de rechterkant levert het geen enkel probleem op, bovendien staan de schokbrekers mooi recht als ze verkeerd staan, dus wat goed lijkt is verkeerd.
Groeten Lordje.
RVIER

Reactie stang

Bericht: # 145651Bericht RVIER »

@ Harry,

Vandaag naar mijn andere Renault gekeken: ook aan de voorzijde gemonteerd :-)

Heb eindelijk een foto gevonden waarop de reactiearmen gemonteerd zijn. Je hebt gelijk, ze staan daar gemonteerd aan de binnenzijde (Kluwer Haynes blz 231).
Toch denk dat het weinig uitmaakt. De vroege versie had een gaffel en de stang die naar de draagarm gaat wordt nog steeds in hetzelfde gat vastgezet. De stang zat in het midden van de gaffel en je kon er de fuseelangshelling mee instellen. Kennelijk was dat niet vaak nodig, immers de stelmogelijkheid met de vaste stang is vervallen.
Het maakt daarom (voor de fuseelangshelling) volgens mijn niets uit of je hem voor of achter monteert. Aan de voorzijde monteren maakt de basis van de driehoek >draagarm-reactiestang< wel iets groter, maar of dat wat uitmaakt?

vr gr Fons
Plaats reactie