Pagina 3 van 3

Geplaatst: vr apr 10, 2009 3:29 pm
door jbeekmann
ipv zoutzuur kan je ook gewoon azijn gebruiken. Flink warm laten worden en hoppa! Lost beiden overigens voornamelijk kalk op.
Wat voor een soort vuil zou er allemaal in kunnen zitten vraag ik me nu af. Kalk, aluminiumoxide, neergeslagen koelvloeistofadditieven...

Geplaatst: za apr 11, 2009 7:44 am
door Willem de Zwijger
F16 schreef:Heb altijd t idee dat als de motor loopt door de trillingen en de druk van de waterpomp de luchtbelletjes wat makkelijker naar boven komen maar ws maakt t niet zo veel uit.
Luchtbelletjes kunnen bij draaiende motor meegesleurd worden met de vloeistof. Ik zou adviseren: eerst stilstaand ontluchten, dan even laten draaien (voor het geval er toch ergens een luchtbel is blijven plakken), dan weer uitzetten en weer ontluchten.

azijn<----> zoutzuur

Geplaatst: za apr 11, 2009 1:14 pm
door RVIER
ipv zoutzuur kan je ook gewoon azijn gebruiken. Flink warm laten worden en hoppa! Lost beiden overigens voornamelijk kalk op.
Wat voor een soort vuil zou er allemaal in kunnen zitten vraag ik me nu af. Kalk, aluminiumoxide, neergeslagen koelvloeistofadditieven...
Azijn lost kalkachtigen op (bv als je vaak water hebt bijgevuld)
Zoutzuur doet dat ook maar lost ook ijzer (oxiden) op. In het motorblok komt een soort waterige roest voor die zich kan afzetten. Met zoutzuur lost dat op en beits je alw de binnenkant van het koelsysteem.

Pas wel aub erg goed op met verdund zoutzuur en zorg dat het syteem drukloos blijft!!!!!

vr gr Fons

Geplaatst: za apr 11, 2009 3:30 pm
door roberto
Het schoonmaken gebeurt alleen in de kanalen van de radiateur die open zijn hier kan de vloeistof doorheen de kanalen die dicht zitten blijven dicht wat je er ook in gooi er is nl geen spoeling en het zit dicht met een vieze slip of je moet de radiateur een jaar in de reinigingsvloeistof leggen, zelf heb ik alles eens geprobeerd toen een nieuwe gekocht en van de oude de kap er af gehaald en het zat nog steeds dicht, tip gebruik nooit water altijd koelvloeistof!!!!!

Geplaatst: za apr 11, 2009 10:37 pm
door ronny
bij mij lukt het ontluchten alléén door de neus een stuk de dijk op te rijden zodat ie lekker overdreven schuin staat . en dan met het expansievaatje aan de motorkap gehangen, dan weet ik tenminste zeker dat alle lucht eruit is. als ik 'm vlak op de stoep laat staan dan krijg ik niet alle lucht er uit .

trouwens dat uitproberen of je motor nog aan de kook te krijgen is :zou ik maar mee oppassen, al genoeg mensen gehoord die bij het eerste flikkeren van het temp. lampje gelijk een kromme kop hadden. =duur grapje

Geplaatst: za apr 11, 2009 10:47 pm
door Mark4GTL
ontluchten gaat bij mij altied simpel en goed

systeem volgooien, motor laten lopen en dan dmv de dop op de radiator en ontluchtingsslangetje voor in het schutbord het systeem afvullen.

en ondertussen het pijl in het vat in de gaten houden.
expansievat hang ik wat hoger op.

af en toe even knijpen in de slangen om de lucht er uit te "knijpen"

Geplaatst: zo apr 12, 2009 12:27 am
door ronny
:lol: jaja Mark de lucht eruit knijpen :lol:

Geplaatst: zo apr 12, 2009 10:43 am
door Mark4GTL
ronny schreef::lol: jaja Mark de lucht eruit knijpen :lol:
jah, klinkt wat vaag maar werkte wel bij mij.
Door even de druk omhoog te brengen duw je de lucht ook door het systeem. Door dit een aantal keer te doen duw je de lucht uiteindelijk door het onltuchtingsnippel het systeem uit

Geplaatst: zo apr 12, 2009 7:21 pm
door ronny
das de reden dat ik z'n neus naar boven zet, hoef ik nix te knijpen en weet zeker dat ik alle lucht eruit heb,
je hebt natuurlijk wél een dijkje oid nodig

Geplaatst: do apr 16, 2009 3:24 pm
door F16
OK, hier een update! Ik ben met pasen druk bezig geweest maar helaas even geen computer tot mijn beschikking.

Ik heb 2 x met 250ml zoutzuur opgelost in water gespoelt: eerst 20 minuten met warme motor, daarna 60 minuten met warme motor, allebei zonder resultaat. De motor werd daarna nog steeds te warm. Daarna heb ik iets in de vakhandel gekocht"radiator flush" o.i.d. iets wat iig ook bestaande roest oplost. Voor de duidelijkheid: ik wil de troep in mn blok oplossen de radiateur is een "known goody" en van latere zorg.

Daarna heb ik 10 minuten gereden (naar mijn werk) zonder thermostaat met de fan permanent doorgeschakeld: de motor kwam snel op temperatuur maar bleef op onder de 85 graden. Omdat 10 minuten natuurlijk veel te kort is ben ik na mijn werk een half uur gaan rijden met de fan helemaal afgekoppled: De motor bleef keurig 90 graden en werd alleen warmer als ik hard optrok en daarna even stopte. Moet wel zeggen dat het een koele avond was.

Conclusie: er is weer enige circulatie in het blok en er is zo weer mee te rijden (met de fan weer aangesloten). Toch weet ik zeker dat de koeling voor de allereerste spoelbeurt een stuk beter was. misschien zit er nog steeds vervuiling in het blok.

2 dingen vallen op: - de motor komt veel sneller op temperatuur ondanks de ontbrekende thermostaat.
- er ontstaat minder druk in het systeem: de bovenste slang naar de radiateur wordt niet hard. Ik verdenk de radiateurdop van lekkage.

Voor nu blijf ik nog een tijdje rijden zo en hoop dat de rest van het probleem zich letterlijk "vanzelf oplost" zoals dat hoort bij een R4!

Iedereen bedankt voor jullie bijdragen!

Geplaatst: do apr 16, 2009 7:47 pm
door ronny
het probleem zich letterlijk "vanzelf oplost" zoals dat hoort bij een R4!
:lol:

F16 kom als je effe tijd hebt ook af en toe mijn 4-tje een knuffel geven als daarmee alle problemen als sneeuw in de zon verdwijnen maak je me een gelukkig mens :D

nog iets om te proberen

Geplaatst: vr apr 17, 2009 9:00 pm
door RVIER
@F16

je bent al weer een heel eind.
Je zou nog een keer het systeem kunnen laten leeglopen door de aftap plugje op het motorblok los te maken. Het zit volgens mij aan de kant van de startmotor. Als er veel zwaar vuil in het motorblok zit moet het er daarlangs uitlopen.

Overigens hoeft een radiateur niet echt verstopt te zijn om aanmerkelijk minder te koelen. Als er aanslag aan de binnenzijde zit doet hij het al stuk slechter.

Laatst had mijn koets een kapotte thermostaat en kookte de zaak over. Ik heb de thermostaat eruitgehaald ontlucht, de ventilator doorverbonden en weer doorgereden. Probleempje is dat de fan niet afslaat als je de motor stopt. De dag daarna rook ik verbrande vernis, maar de fanmotor liep nog. Toen ik hen demonteerde zag hij van binnen helemaal zwart!. Ze zijn dus duidelijk niet gemaakt voor continubedrijf (anders hadden ze wel koelvinnen denk ik).


vr gr Fons

Geplaatst: di apr 28, 2009 12:24 pm
door Tweety
Mocht je toch vermoeden dat er nog ergens troep in je kop zit (van je motor dan....) kan je het plaatje aan de achterkant van de kop verwijderen om de verdeelbuis te inspecteren... een speigeltje en een lampjekunnen wel wat uitkomst bieden... hoge druk kan eventueel stukjes van de verdeelbuis (als die vrij verrot is ..) af doen breken en die kunnen de boel dan blokkeren...de pakking voor dat plaatje is vrij makkelijk zelf te knippen uit universeel pakkings papier, en met een een beetje pasta voorkom je lekkage...