Pagina 20 van 22
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 9:35 pm
door Bertje
silvio schreef:vandaag de torsie onder de zetels 1 spie herzet, vooraan nu 3tal cm hoger, kom nu uit op 23,5cm van hoek van de bodemplaat tot op de grond, lijkt me nog altijd veeeel te laag.
kan er iemand eens meten hoe hoog ik moet gaan?
mvg, silvio
De afstand van band tot spatbordrand moet overal even groot zijn zou ik zeggen... Het wiel moet in het midden van de wielkast zitten.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 9:37 pm
door Bertje
Kun je die foto van die ankerplaat nog eens opnieuw plaatsen? Ikzelf kan deze in elk geval niet zien...
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 9:40 pm
door silvio
zie je deze wel?

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 9:58 pm
door marcGTL.BE
Staat ook in de vraagbaak blz 58 en blz 90
Een GTL is R;1128

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 10:00 pm
door silvio
Hey Marc, die maten had ik al ja. maar meten van as tot langsbalk is niet echt makkelijk als de wagen op de grond staat
hier nog een grotere foto van de ankerplaat bevestigingen onder de stoel

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 10:48 pm
door Bertje
Is dat echt een afstelmogelijkheid? Ik zie maar 1 slobgat, de andere 2 zijn rond.
Verder suggereert de tekening trouwens ook dat het voorwiel precies centraal zit tov de spatbordrand.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 10:51 pm
door silvio
de 2 rechtse bouten kan je bewegen, hebben alle 2 een uitsparing als de bovenste, deze bouten zijn ook de enige die in de ankerplaat gaan
de linkse zit in een cilinder met een uitstulping aan, dus als de die naar rechts draait duwt hij de ankerplaat onder meer spanning en kan je ze zo vastzetten.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 10:57 pm
door silvio
oude foto gevonden van die "cilinder"

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za aug 23, 2014 11:54 pm
door marcGTL.BE
silvio schreef:Hey Marc, die maten had ik al ja. maar meten van as tot langsbalk is niet echt makkelijk als de wagen op de grond staat

Wanneer uwe band wa plat staat is hij dus lager (of ge hebt een afwijkende banden maat)
Daarom geven ze dus de hoogtemaat vanaf de as van het wiel. Tel er zelf de hoogte van de as tot de grond bij en ge hebt de fabriekshoogte van uw R4
Meet dan wel op lijn van de as want hij staat altijd van voor iets lager
1+1=2
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: zo aug 24, 2014 9:10 am
door silvio
ik ga vandaag nog maar een keer alles loshalen zodat de onderste draagarm weer spanningvrij is, dan proberen om nog een 2 tal spies te herdraaien.
moet dan enkel iets vinden (maken) om de ankerplaat te draaien, want gisteren zat mijn onderste draagarm op zijn maximum naar onder en kon maar 1 spie opschuiven. Enige andere optie is dan dat ik ook de rug van de ophanging die tegen de balk zit loshaal zodat die schuin komt te staan en dus de draagarm lager komt.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: zo aug 24, 2014 5:02 pm
door marcGTL.BE
Dat zal het zijn ik heb er over laats gedemonteerd , draag arm los gemaakt maar de torsie bleef onder spanning staan Montage aan het chassis gelost en de spanning was weg ik dacht dat ik nog foto had zal straks eens kijken
Ik dacht dat de montageplaat op 45° kwam staan
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: zo aug 24, 2014 6:05 pm
door silvio
spanning staat er niet meer op de torsie, maar krijg de onderste draagarm niet verder naar beneden gedrukt op spiebanen op te schuiven.
De draagarm raakt de montageplaat, dus als ik deze dan losmaak komt die ook mee naar voor hellen en moet het wel lukken, denk ook dat ik bijna tot 45gr moet gaan ja.
mvg, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: zo aug 24, 2014 8:37 pm
door Bertje
Die afstelbare ankerplaat is mij niet bekend, weer wat geleerd. Misschien bij latere bouwjaren weer afgeschaft?Voor het losmaken van de langsplaat om de spanning van de torsie te krijgen heb ik op de vorige pagina al een link gegeven, hier staan ook fotos bij.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: zo aug 24, 2014 8:42 pm
door marcGTL.BE
silvio schreef:
De draagarm raakt de montageplaat, dus als ik deze dan losmaak komt die ook mee naar voor hellen en moet het wel lukken, denk ook dat ik bijna tot 45gr moet gaan ja.
mvg, silvio
ik denk dat het zo goed komt, ik heb nog gezocht naar de foto's op de pc maar als je ze moet hebben dan zijn ze er niet ( weeral wat slordig geweest )
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: za sep 06, 2014 3:54 pm
door silvio