Pagina 20 van 27

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: wo mar 07, 2012 11:31 am
door Rutger-peer
Hmmm, heb de ontstekingsvolgorde al tig malen gecheckt, zou het niet meer moeten kunnen zijn, maar kan het nóg eens checken natuurlijk ;). Bedankt voor 't meedenken.

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: wo mar 07, 2012 12:39 pm
door RVIER
Je kunt natuurlijk de volgorde nakijken, maar dat moet ook in de goede draairichting!

Doen we allemaal een keer fout :-)

vr gr Fons

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: wo mar 07, 2012 2:43 pm
door Rutger-peer
Eeeuh, draairichting van de rotor is toch met de klok mee neem ik aan? :oops:

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: wo mar 07, 2012 4:16 pm
door Tweety
Tja hoe zal ik het zeggen, als er 2 cylinders niet mee doen, eh verwissel ze ff.... wie weet...

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: zo mar 11, 2012 3:22 pm
door RVIER
ha Rutger,

met de klok mee, volgorde 1342 en nr 1 is vliegwielzijde!

Daarnaast is het zo dat nr 1 moet vonken als de zuiger in de bovenste stand staan en beide kleppen dichtstaan. Omdat het een 4 slag is staat de zuiger ook een keer bovenaan maar dan gaat de inlaatklep op voor de aanzuigslag.

Moet lukken

vr gr Fons

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: ma mar 12, 2012 2:09 am
door Rutger-peer
Dank voor het meedenken, maar volgorde is goed en had de kleppen ook al gesteld. Moet aan de ontsteking liggen dan lijkt mij. Dat met het juiste moment van vonken, als beide kleppen dicht zitten, heb ik rekening mee gehouden, maar is zeker een goede tip ;). Dank, ik zoek verder!

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: ma mar 12, 2012 11:55 pm
door RVIER
Rutger

en nr 1 is vliegwielzijde!???

vr gr Fons

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: di mar 13, 2012 4:08 am
door Rutger-peer
Ja hoor, dat had ik begrepen ;). Had ik het maar niet begrepen, dan was dat de oplossing voor mijn probleem ;).

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: di apr 24, 2012 12:37 am
door Rutger-peer
Hallo allemaal!

Dankzij Vincent (van Assen) en diens vader loopt mijn Renaultje nu als een zonnetje. Het bleek grotendeels een probleem van de afstelling te zijn. Ze hebben eerst de ontsteking afgesteld met een stoboscoop, daarna de puntjes en als laatste de carburateur. Tevens bleek de vacuümvervroeger stuk te zijn.

Zelf had ik de ontsteking op gehoor afgesteld, maar als de carburateur ook al helemaal verkeerd afgesteld is, dan stel je de onsteking op die verkeerde afstelling af en zodoende blijf je bezig. Het is een beetje een formule met 2 onbekenden met als afhankelijke variabele het mooi lopen van de motor, en tenzij je één van de twee variabelen objectief kunt vaststellen (zoals de onsteking afstellen met een stroboscoop) kom je er anders natuurlijk nooit uit, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent (en dat wisten Vincent en zijn vader heel goed). Dus alle hulde aan Vincent en diens vader Roel.

Van Daan heb ik 2 bumpers gekregen (nogmaals hartelijk dank Daan!), waarvan ik de achterbumper heb gebruikt. De voorbumper geef ik weer door voor de liefhebber. Zaterdag heb ik mijn voorbumper en de gekregen achterbumper beide gespoten in een grijze primer die ik heb laten mengen met een beetje zwart, wat de originele bumperkleur vrij goed moet benaderen (ook mat). Ik heb alleen wel gezien dat 2 laagjes nog iets te dun is. De bumpers heb ik een beetje haastig aangepakt dus je ziet nog schuursporen onder de lak, maar dat is iets om later eens aan te pakken. Mijn prioriteit ligt nu bij z.s.m. naar de APK. Mijn vermoeden is dat ik het weekend van 5 mei voor APK kan. Ik moet nog een paar kleine dingetjes doen:

- Aansluiten van de handremkabels
- "tectyleren" van de wielkasten (bodenschutz)
- Dopjes op de sierlijsten
- slangklemmen in de kachel vervangen (slechte gebruikt, waardoor de kachel nu lekt).

Daarnaast kunnen de bumpers dus nog wel een nieuw laagje gebruiken voor ze er op gaan en moet ik deze week even nieuwe kentekens laten maken.

Nog een paar foto's van de gespoten bumpers:

Afbeelding

Afbeelding

Ik houd jullie op de hoogte!

Rutger.

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: di apr 24, 2012 9:06 am
door R4F6GTX Automaat
Rutger-peer schreef: Ze hebben eerst de ontsteking afgesteld met een stoboscoop, daarna de puntjes
Dat zou ik toch andersom gedaan hebben.... :roll:

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: di apr 24, 2012 9:17 am
door Rutger-peer
Zou kunnen dat het andersom is gebeurd, voor mij ging het allemaal wat snel omdat ik er niet zo ontzettend veel verstand van heb. Maar geloof me, die mannen wisten heel goed waar ze mee bezig waren hoor ;).

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: do apr 26, 2012 11:29 am
door Rutger-peer
Een vraag:

Hoe zetten jullie je nummerplaten vast? Ik was eigenlijk van plan het met popnagels te doen. Op de achterklep is dat goed mogelijk maar weet niet of dat ook goed wil in die plastic houder die op de bumper komt voor.

Of zijn er nog andere manieren die ik over het hoofd zie?

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: do apr 26, 2012 11:41 am
door ervaar.R4
Ik heb mijn kentekenplaten in van die zwarte plastic kentekenplaathouders zitten.
Véééél mooier dan "losse" platen !
Hoef je ook geen gaten te maken in je platen !
(Moet je wel sommige delen v/d houder wegknippen/-snijden, en geen hoge boutjes/ plaatjes gebruiken)

Kost bijna niets. Volgens mij 1 Euro voor de voorkant en 1,50 voor die "vierkante" achter.
Die van de voorkant zit dan weer vast met boutjes, ringetjes en nylonmoertjes M4
op die Renault-kentekenplaathouder, tussen de stootrubbers.

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: do apr 26, 2012 12:55 pm
door Rutger-peer
Ah, goede tip, bedankt! Dan nog wat foto-tape er tussen tegen het ratelen en je zit gebakken lijkt me.

PS: ik las nogal wat dingen over kentekenplaten die worden gestolen etc., voornamelijk uit die kentekenplaathouders waar ze gemakkelijk uit worden gewipt. In dat opzicht zijn popnagels natuurlijk wel honderd punten ;).

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Geplaatst: do apr 26, 2012 4:47 pm
door Marcel77
Advies ivm diefstal is met popnagels :wink:
maar wie steelt er platen van een R4