Pagina 17 van 22
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: di jul 01, 2014 12:41 pm
door silvio
ben even met het asje bezig geweest, maar krijg tot nu geen loodlijn gezet, altijd iets ervoor of iets erna,
zou ik het merkteken op het vliegwiel iets moeten herzetten? staat nu in het midden van de streepjes, welke zijde is het 0-punt, het linkse dacht ik?
nog andere dingen waar ik op moet letten? zou evt de condensator stuk kunnen zijn, of de verkeerde, want ik heb een andere gekocht, die hetzelfde "zou moeten zijn" . Ik krijg namelijk maar een heel "zachte" vonk op de bougie heb ik net gezien
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: di jul 01, 2014 5:45 pm
door Bertje
Klinkt toch naar een probleem met de vonk...
- Massa van de bobine aan de massa van de motor gelegd?
- Contactpuntafstand goed (0.4 mm)?
- Contactpunten openen op BDP (moet eigenlijk een paar graden eerder natuurlijk, maar precies op BDP zou de boel moeten starten)
- Aandrijfnokje van de verdeler in de juiste stand met cilinder 1 (vliegwielkant) op compressie (ipv uitlaatslag)?
Andere optie: kleppen gesteld na het terugzetten van je cilinderkop (want door nieuwe pakking verloopt dit afstelling natuurlijk).
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: di jul 01, 2014 7:42 pm
door silvio
Bertje schreef:
- Massa van de bobine aan de massa van de motor gelegd?
De + van de bobine gaat voorlopig rechtstreeks naar de + op de batterij
De - van de bobine gaat naar de verdeler op de schroef waar de condensator-aansluiting opzit, zo was hij aangesloten.
zie pijlen op foto (niet de pijl op de verdelerkap)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: di jul 01, 2014 9:55 pm
door Bertje
Ziet er goed uit, ook de hoek van de verdeler lijkt OK. Maar die draad die van bobine naar verdeler loopt is feitelijk geen aarding, maar een schakeldraad. Probeer de behuizing van de bobine eens aan de massa te leggen, ik kan me voorstellen dat je daarmee de secundaire spoel aardt en je vonk beter wordt.
(Ik ga er overigens van uit dat de bougies en bougiekabels in orde zijn, de contactpuntjes in goede staat en niet vettig, en de contacten in de verdelerkap niet gecorrodeerd zijn. Maar als ik jou was zou ik daar niet van uit gaan en ff checken of je aan al die eisen voldoet

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 9:07 am
door silvio
ga ik vandaag eens proberen.
de foto is nog van voor de demontage van de motor, daarom ziet het er in orde uit

toen deed ie het nog
gr, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 9:16 am
door Bertje
Beetje suffe vraag misschien, maar hoe goed is de accu die je gebruikt? Als je een kwartier aan het s tarten bent kan ik me voorstellen dat de accu niet veel zin meer heeft om een goede vonk te maken.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 9:23 am
door silvio
is een nieuwe accu (uit mijn GTT), hangt ook aan de lader, dus die wordt niet zo veel belast. Hebben ook al getest met startkabels aan de andere wagen.
Namiddag ga ik even wat plaatwerk monteren en tussendoor als afwisseling alles nog een keer nalopen op de motor, ook de meest banale dingen.
op het schroefje op het verdelerhuis waar het draadje van de condensator heen gaat, daar moet toch geen pvc of kartonnen ringetje tussen ofzo he? mag toch contact met het huis maken veronderstel ik.
Ik moet zowieso das aandrijfasje loodrecht op de krukas krijgen, en dat lukt nog niet, zit altijd paar mm ervoor of erna, dus daar even mee spelen de volgende uren

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 9:33 am
door Rik H.
Ga maar eens een kunststof ringetje zetten tussen het schroefje en de verdeler...

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 9:36 am
door silvio
toch ja? Dan was mijn vermoeden toch juist?
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 11:55 am
door Bertje
Bertje schreef: Maar die draad die van bobine naar verdeler loopt is feitelijk geen aarding, maar een schakeldraad
Mag dus inderdaad NIET aan de massa liggen!
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 11:56 am
door Bertje
silvio schreef:
Ik moet zowieso das aandrijfasje loodrecht op de krukas krijgen, en dat lukt nog niet, zit altijd paar mm ervoor of erna, dus daar even mee spelen de volgende uren

1 tandje verschil moet je duidelijk kunnen zien!
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 12:13 pm
door Tweety
Rik H. schreef:Ga maar eens een kunststof ringetje zetten tussen het schroefje en de verdeler...

Het boutje waar de condesator op het huis bevestigd zit maakt aarde via de omhuizing van de condensator, het moertje waar het draadje van de condensator en de schakeldraad en het contactpuntje op zit (via dat boutje van binnenuit) juist niet ! zover was je al dus. echt dan maakt de plek van het asjes niet zoveel meer uit als je dat niet goed hebt zitten.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 12:46 pm
door silvio
dit is de stand van het asje momenteel, echt dichter op de loodlijn lijk ik het niet te krijgen
zal vanavond ook eens wat fotos posten van het werk dat wel opschiet

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 1:01 pm
door Bertje
Staat de 1e cilinder precies in BDP? Dus sleufje in het vliegwiel precies in lijn met de pijlpunt op het versnellingsbaktussenhuis?
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Geplaatst: wo jul 02, 2014 1:03 pm
door silvio
die van mij heeft geen pijlpunt he, maar allemaal streepjes, ik heb hem nu gelijk staan met het linkse streepje, heb hier gelezen dat dat het 0-punt zou zijn.