deutz schreef:Nou, wel een gedoe, zeg!!
Al op zolder geweest?
gr.Jan.
Jan, zoals al het gefreubel en het plezier van sleutelen en uitvogelen, valt het gedoe best mee
Wel al op zolder geweest, maar die ligt vol net zoals mijn opslagplaats, dus ben aan het opruimen en weggeven, dan ben ik het kwijt en dus ook afgelopen zondag na de ALV allerlei R4 spullen bij het magazijn afgegeven.
Dus als ik het tegenkom...dan hoor je van zsm, of kom zoals vorige keer gewoon effe langs .
Laat ik vooropstellen met alles, dat de R4 een heerlijk rijdend en goedgeveerde comfortabele auto is, zeker met zijn watergekoelde voorin geplaatste motortje en ik met heel veel plezier gereden heb in de standaard uitvoering, ook in 2011 toen ik in 1 keer van Thenay (F) naar NL met een constante snelheid van 115/120 km terug ben gereden...heerlijk.....en dus wilde ik in iedergeval het comfort van de soepele torsievering behouden.
Echter mijn Franse 4 was hoog afgesteld en heb ik de torsievering afgesteld, zodat deze een eind lager op zijn pootjes kwam te staan,maar voldoende vering had met de torsie, dus behoud van comfort. Heerlijk
Dus ik zou zeggen niets aan de R4 doen...en vooral zo houden.
Maar goed ik word ieder dag prettig gestoord door mijn eigen waanideeën om te bezien of het allemaal mogelijk is en dus ook een grotere modern aangestuurde en geregelde motor en moet ik zeggen dat de combi van de 1400 Super5 met de GTL bak in de R4 gewoon fantastisch is, ook in de lage toeren lekker vlot en snel en een keer ruim 150 km rijden een beleving, maar kruissnelheid 130 km eveneens.
Niet alleen het overhellen in de bochten, maar ook door de niet stugge torsievering en de schockdempers, de snelheid en windgevoeligheid bij mijn R4 hondehokkie is het " zwabberen" en lichte niet directe besturing en afremmen enz een vervelende beleving.
Om toch de wagen goed op de weg te houden,strak in de bochten en met de beperkingen van het onderstel enz, heb ik gezocht naar optimale combinatie van aanpassingen en rijd nu als een kart.
Vergeet niet de 4 tje heeft bv geen verstelbare stabi, geen veerpoten, geen verstelbare reactiestang om het camber achter aan te passen enz, en liggende schokbrekers.
Je hoeft daarvoor niet echt stuggere F 6 draagarmen te gebruiken, maar een dikkere achter stabistang zal het onderstuurde karakter flink verminderen en het wegglijden onder de voorwielen bij het insturen van bochten, want ja het minder overhellen van de koets geeft ook een goede reactie op de vering en besturing.
Dus naast het iets verlagen van torsie met behoudt van veringcomfort ,aan de voorzijde nastelbare rode Koni's en afgesteld, bredere velgen en banden 175/60/13, achter de camber anders afgesteld, voor goed uitgelijnd en de stuurgeometrie, dus andere dikte plaatjes enz
Gert uit Den Bosch heeft ook een R4 en heeft in die van mij gereden en naast de beleving, spreek hij van een heel andere auto
En geen trillende en losgeslagen achterwielen. Nu nog de Turbo erop