Amsterdam weert de oldtimers
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
In Keulen zijn ze vergelijkbaar bezig; alleen kun je wel vignetten kopen voor de wat vuilere auto's, dus geen stadsverbod. Voor iedereen die buiten Amsterdam woont is het een mooie reden om daar nooit meer naartoe te willen, en voor iedereen die daar wel woont om een "oude villa met sleutelloods" ergens buiten de ring te zoeken. Is bij de weg nog veel beter voor het behoud van je (neem ik aan) vertroetelde (bijna-)klassieker.
Rudolf
Rudolf
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
verhuizen mag hoor...meis schreef: voel me gediscrimineerd hier, heb tenslotte wel voor de 4 gekozen maar niet om hier geboren te worden
Als je er altijd gewoond hebt is het mogelijk dat je van die stad houdt, kan ik me voor stellen maar ik ben blij dat ik er nooit heen hoef...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
verhuizen is lastig, in onze omgeveving mogen nl de randdorpen zich wel inschrijven op huizen in amsterdam, maar wij amsterdammmers niet op huizen in de randdorpen, althans daar krijgen de inwoners voorrang, weer zoon discriminatie dingetje waar je als amsterdammer tegenaan loopt
kopen zit er helaas voor mij niet in als mbo-rtje verdien ik daarvoor niet genoeg
zou dolgraag een grote tuin en klusschuur hebben maar ja, eens geboren blijft geboren
kopen zit er helaas voor mij niet in als mbo-rtje verdien ik daarvoor niet genoeg
zou dolgraag een grote tuin en klusschuur hebben maar ja, eens geboren blijft geboren
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Er is nog wel een klein lichtpuntje: ik heb het plan eens goed gelezen, en daar wordt gerept van dat ze nog moeten bekijken welke uitzonderingen er allemaal moeten komen, en daarin zal ook gekeken worden naar de oldtimers. En het gaat in ieder geval niet eerder in dan eind 2009, en in 2010 is mijn F6 net 25 jaar, dus ik hou wat hoop.
Nog over de luchtverontreiniging waar ze tegen vechten: dat gaat alleen over NO2 en fijnstof, en dan alleen in Amsterdam. Dus niet over CO2 wereldwijd, want het kost natuurlijk veel meer energie om een nieuwe auto te maken dan een oude te blijven rijden. Die NO2 en fijnstof zijn slecht voor de gezondheid, dus niet fijn, dus die wil je uit je stad weghebben, nog even los van de Europese regelgeving. Het zal je een worst wezen of daarvoor elders in de wereld dan weer een andere uitstoot komt die slecht is voor het wereldklimaat, zoals CO2.
Nou weet ik niet wat een R4 tje aan NO2 of fijnstof uithoest en dan vooral in welke verhouding tot de moderne auto, dat zou wel interessant zijn voor het debat. Heeft iemand daar ooit getallen van gezien? Ik weet wel dat NOx meer vrijkomt naarmate de verbrandingstemperatuur hoger is, wat neerkomt op een rijker mengsel. Voor de APK moet je naar mijn ervaring een vrij arm mengsel hebben om de CO goed te krijgen, maar wat dat voor de NOx betekent?
Verder haalt een katalysator hier niets uit, want die verbrandt alleen de onverbrande CO en misschien HC (benzine), maar doet niets met NOx.
Nog over de luchtverontreiniging waar ze tegen vechten: dat gaat alleen over NO2 en fijnstof, en dan alleen in Amsterdam. Dus niet over CO2 wereldwijd, want het kost natuurlijk veel meer energie om een nieuwe auto te maken dan een oude te blijven rijden. Die NO2 en fijnstof zijn slecht voor de gezondheid, dus niet fijn, dus die wil je uit je stad weghebben, nog even los van de Europese regelgeving. Het zal je een worst wezen of daarvoor elders in de wereld dan weer een andere uitstoot komt die slecht is voor het wereldklimaat, zoals CO2.
Nou weet ik niet wat een R4 tje aan NO2 of fijnstof uithoest en dan vooral in welke verhouding tot de moderne auto, dat zou wel interessant zijn voor het debat. Heeft iemand daar ooit getallen van gezien? Ik weet wel dat NOx meer vrijkomt naarmate de verbrandingstemperatuur hoger is, wat neerkomt op een rijker mengsel. Voor de APK moet je naar mijn ervaring een vrij arm mengsel hebben om de CO goed te krijgen, maar wat dat voor de NOx betekent?
Verder haalt een katalysator hier niets uit, want die verbrandt alleen de onverbrande CO en misschien HC (benzine), maar doet niets met NOx.
Hierbij een bijdrage van Transat een mede 2cv.nl forumlid. Transat mailen kan op kb-29-lz@2cv.nl of 2cv6transat@gmail.com
Hallo allemaal. Ik ben blij om te zien dat het jullie ook niet koud laat, die verkeersplannen in A'dam .
Als inwoner binnen de ring met een 2cv uit '83 ben ik ook de klos, net als jullie, als je een Renault 4 hebt van (ongeveer) de jaren '80.
Anderzijds snap ik wel dat er iets tegen fijnstof gedaan moet worden, maar liever niet ten koste van onze Nieuwe Klassiekers. Daarom zoek ik medestanders en het liefst Amsterdammers met een R4 van 1984-1991 die willen meewerken aan een alternatief plan om aan de gemeente aan te bieden.
Ik probeer nu een 'brainstorm/denktank' avondje op te zetten op 26feb, uurtje of half negen in een A'damse kroeg. Als je interesse hebt, stuur me dan alsjeblieft een mailtje/pb-tje om eea te regelen.
Bedankt medestanders!
(Hieronder een opzetje dat ik op het www.2cv.nl forum het geplaatst. Lees 'R4' ipv 'Eend' :
Transat schreef:
Wat is een klassieker eigenlijk? Ouder dan 30 jaar? Dan duperen we volgend jaar alle Eendrijders van 1979-1989. Ouder dan 25 jaar? => Eenden tussen 1984-1989 de klos.
Daarom bedacht ik de volgende definitie: 'een klassieker is meer dan 30 jaar oud (1979) OF werd al meer dan 45 jaar geleden (1964) op de markt gebracht'. In dat geval mogen volgend jaar de volgende 9 automodellen van minder dan 30 jaar oud tòch A'dam inrijden:
-VW Kever oud model (1938-2003)
-Jeep CJ-2 t/m 7 (1944-1987)
-Land Rover Series I t/m III (1948-1985)
-Citroën 2CV (1949-1990)
-Mini oud model (1959-2000)
-Renault 4 (1961-1993)
-Jeep Wagoneer (1963-1991)
-Porsche 911 luchtgekoeld (1963-1998)
-Mini Moke (1964-1993; niet continu geproduceerd)
Stèl dat de jaartallen elk jaar één jaar opschuiven, dan zorgt die extra regel van '45 jaar geleden' in de komende 5 jaar voor een toevoeging van maar 3 auto's waarvan 1 zeer zeldzaam, dus dat kan nóóit een zware belasting voor het milieu zijn.
-Alfa Romeo Spider (1966-1993)
-Rolls Royce Phantom VI (1968-1991)
-Rolls Royce/Bentley Corniche (1971-1996, maar gebaseerd op RR Silver Shadow van 1965).
Tenslotte heb ik op dit Bovag-verslag uit 2005 [http://bovag.nl/!Cijfers/PDF/050927%20M ... O%2005.pdf] zitten berekenen over hoeveel auto's het hier nu gaat. Het hele rijtje dat hierboven genoemd is blijft nog onder de 1% van het totaal geregistreerde aantal personenauto's in NL. Da's dus hartstikke weinig!
Kortom: ik denk dat we moeten proberen om deze definitie voor een klassieker aan de gemeenteraad van A'dam uit te leggen! Evt. met hulp van Kever, R4 en/of Mini-verenigingen!
Graag jullie meningen (en pin me niet vast als ik een keer een jaartal net verkeerd heb genoteerd).
Ik ben zelf op het 2cv.nl forum bekend als jeroen-citroen.
Ik hoop op jullie steun, bedankt alvast.
Groet, Jeroen
Hallo allemaal. Ik ben blij om te zien dat het jullie ook niet koud laat, die verkeersplannen in A'dam .
Als inwoner binnen de ring met een 2cv uit '83 ben ik ook de klos, net als jullie, als je een Renault 4 hebt van (ongeveer) de jaren '80.
Anderzijds snap ik wel dat er iets tegen fijnstof gedaan moet worden, maar liever niet ten koste van onze Nieuwe Klassiekers. Daarom zoek ik medestanders en het liefst Amsterdammers met een R4 van 1984-1991 die willen meewerken aan een alternatief plan om aan de gemeente aan te bieden.
Ik probeer nu een 'brainstorm/denktank' avondje op te zetten op 26feb, uurtje of half negen in een A'damse kroeg. Als je interesse hebt, stuur me dan alsjeblieft een mailtje/pb-tje om eea te regelen.
Bedankt medestanders!
(Hieronder een opzetje dat ik op het www.2cv.nl forum het geplaatst. Lees 'R4' ipv 'Eend' :
Transat schreef:
Wat is een klassieker eigenlijk? Ouder dan 30 jaar? Dan duperen we volgend jaar alle Eendrijders van 1979-1989. Ouder dan 25 jaar? => Eenden tussen 1984-1989 de klos.
Daarom bedacht ik de volgende definitie: 'een klassieker is meer dan 30 jaar oud (1979) OF werd al meer dan 45 jaar geleden (1964) op de markt gebracht'. In dat geval mogen volgend jaar de volgende 9 automodellen van minder dan 30 jaar oud tòch A'dam inrijden:
-VW Kever oud model (1938-2003)
-Jeep CJ-2 t/m 7 (1944-1987)
-Land Rover Series I t/m III (1948-1985)
-Citroën 2CV (1949-1990)
-Mini oud model (1959-2000)
-Renault 4 (1961-1993)
-Jeep Wagoneer (1963-1991)
-Porsche 911 luchtgekoeld (1963-1998)
-Mini Moke (1964-1993; niet continu geproduceerd)
Stèl dat de jaartallen elk jaar één jaar opschuiven, dan zorgt die extra regel van '45 jaar geleden' in de komende 5 jaar voor een toevoeging van maar 3 auto's waarvan 1 zeer zeldzaam, dus dat kan nóóit een zware belasting voor het milieu zijn.
-Alfa Romeo Spider (1966-1993)
-Rolls Royce Phantom VI (1968-1991)
-Rolls Royce/Bentley Corniche (1971-1996, maar gebaseerd op RR Silver Shadow van 1965).
Tenslotte heb ik op dit Bovag-verslag uit 2005 [http://bovag.nl/!Cijfers/PDF/050927%20M ... O%2005.pdf] zitten berekenen over hoeveel auto's het hier nu gaat. Het hele rijtje dat hierboven genoemd is blijft nog onder de 1% van het totaal geregistreerde aantal personenauto's in NL. Da's dus hartstikke weinig!
Kortom: ik denk dat we moeten proberen om deze definitie voor een klassieker aan de gemeenteraad van A'dam uit te leggen! Evt. met hulp van Kever, R4 en/of Mini-verenigingen!
Graag jullie meningen (en pin me niet vast als ik een keer een jaartal net verkeerd heb genoteerd).
Ik ben zelf op het 2cv.nl forum bekend als jeroen-citroen.
Ik hoop op jullie steun, bedankt alvast.
Groet, Jeroen
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
Het Persbericht van de Fehac,waar wij als r4 club ook lid van zijn:
Maarsbergen, 25 februari 2008
FEHAC steunt de Amsterdamse oldtimereigenaren
Het op 20 februari 2008 door de gemeente Amsterdam gepresenteerde plan om van een groot deel van de stad een milieuzone te maken heeft ongekende gevolgen voor duizenden liefhebbers van klassieke voertuigen binnen en buiten de Ring.
Amsterdam komt nu met een maatregel die veel mensen dwingt om afstand te doen van een voertuig waaraan ze zeer gehecht zijn. En dat een belangrijk deel van hun vrijetijdsbesteding is. Wil zo’n ingreep in de privé-sfeer aanvaardbaar zijn, dan moeten de argumenten wel heel erg sterk zijn.
De argumenten van het Amsterdamse plan kunnen de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) absoluut niet overtuigen. Op het particuliere autobezit wordt een veel te zware wissel getrokken. Natuurlijk moet in het belang van de gezondheid aan de Europese richtlijnen op gebied van luchtkwaliteit worden voldaan. Maar de Europese Unie heeft niet voorgeschreven dat daarvoor steden permanent ‘op slot’ moeten voor voertuigen die niet aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Sterker nog, de FEHAC vraagt zich af of deze maatregel niet in strijd is met Europees en nationaal recht. De mobiliteit van Amsterdammers en niet-Amsterdammers wordt er enorm door belemmerd en het voortbestaan van veel ondernemers komt er door in gevaar. Kortom, het middel is veel te zwaar.
Oldtimers worden maar zeer beperkt en sporadisch bereden. Recent onderzoek wijst uit dat het gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar gaat. Daarom kan er, als er eind 2009 al een Milieuzone komt, zonder noemenswaardige extra belasting van het milieu makkelijk een uitzondering voor oldtimers worden gemaakt.
Wethouder Herrema heeft bij aankondiging van het plan gezegd dat er aan een uitzonderingsregeling voor oldtimers wordt gedacht. De FEHAC waardeert dat de Gemeente Amsterdam het belang van het mobiel erfgoed wel erkent Op 21 februari, één dag na bekendmaking van het plan, vond hierover tussen de FEHAC en de wethouder al een oriënterend gesprek plaats. Hierin heeft de FEHAC onder andere gewezen op de al bestaande uitzonderingsregeling in de milieuzones in Duitsland, voor Duitse én buitenlandse oldtimers.
Uit een recent rapport van het Duitse ‘VROM’ (Bundesumweltamt) blijkt dat nu al de helft van het fijnstof van het wegverkeer door remmen en banden wordt veroorzaakt. De ouderdom van het voertuig doet daarvoor niet ter zake. Vrijwel alle oldtimers rijden op benzine, een aantal ook op het nog schonere LPG. Auto’s met LPG of met een katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden buitengesloten.
Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto’s en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd.
Een groot aantal gespecialiseerde bedrijven zorgt er met veel liefde en kunde voor dat oldtimers gerestaureerd worden en op de weg kunnen blijven. Hun voortbestaan mag door invoering van de Milieuzone niet op het spel worden gezet.
De FEHAC zal er hard aan werken om de Amsterdamse plannen tot redelijke proporties terug te brengen en wil hiertoe graag met andere betrokken partijen samenwerken.
Noot voor de redactie:
Dit persbericht is afkomstig van de
FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs)
Ambachtsweg 4 – S
3953 BZ MAARSBERGEN
T 0343-437303
E secretariaat@fehac.nl
I www.fehac.nl
Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:
Tiddo Bresters (vice-voorzitter van de FEHAC), T 06-51398260
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt bijna 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar ruim 30-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederla
Maarsbergen, 25 februari 2008
FEHAC steunt de Amsterdamse oldtimereigenaren
Het op 20 februari 2008 door de gemeente Amsterdam gepresenteerde plan om van een groot deel van de stad een milieuzone te maken heeft ongekende gevolgen voor duizenden liefhebbers van klassieke voertuigen binnen en buiten de Ring.
Amsterdam komt nu met een maatregel die veel mensen dwingt om afstand te doen van een voertuig waaraan ze zeer gehecht zijn. En dat een belangrijk deel van hun vrijetijdsbesteding is. Wil zo’n ingreep in de privé-sfeer aanvaardbaar zijn, dan moeten de argumenten wel heel erg sterk zijn.
De argumenten van het Amsterdamse plan kunnen de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) absoluut niet overtuigen. Op het particuliere autobezit wordt een veel te zware wissel getrokken. Natuurlijk moet in het belang van de gezondheid aan de Europese richtlijnen op gebied van luchtkwaliteit worden voldaan. Maar de Europese Unie heeft niet voorgeschreven dat daarvoor steden permanent ‘op slot’ moeten voor voertuigen die niet aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Sterker nog, de FEHAC vraagt zich af of deze maatregel niet in strijd is met Europees en nationaal recht. De mobiliteit van Amsterdammers en niet-Amsterdammers wordt er enorm door belemmerd en het voortbestaan van veel ondernemers komt er door in gevaar. Kortom, het middel is veel te zwaar.
Oldtimers worden maar zeer beperkt en sporadisch bereden. Recent onderzoek wijst uit dat het gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar gaat. Daarom kan er, als er eind 2009 al een Milieuzone komt, zonder noemenswaardige extra belasting van het milieu makkelijk een uitzondering voor oldtimers worden gemaakt.
Wethouder Herrema heeft bij aankondiging van het plan gezegd dat er aan een uitzonderingsregeling voor oldtimers wordt gedacht. De FEHAC waardeert dat de Gemeente Amsterdam het belang van het mobiel erfgoed wel erkent Op 21 februari, één dag na bekendmaking van het plan, vond hierover tussen de FEHAC en de wethouder al een oriënterend gesprek plaats. Hierin heeft de FEHAC onder andere gewezen op de al bestaande uitzonderingsregeling in de milieuzones in Duitsland, voor Duitse én buitenlandse oldtimers.
Uit een recent rapport van het Duitse ‘VROM’ (Bundesumweltamt) blijkt dat nu al de helft van het fijnstof van het wegverkeer door remmen en banden wordt veroorzaakt. De ouderdom van het voertuig doet daarvoor niet ter zake. Vrijwel alle oldtimers rijden op benzine, een aantal ook op het nog schonere LPG. Auto’s met LPG of met een katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden buitengesloten.
Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto’s en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd.
Een groot aantal gespecialiseerde bedrijven zorgt er met veel liefde en kunde voor dat oldtimers gerestaureerd worden en op de weg kunnen blijven. Hun voortbestaan mag door invoering van de Milieuzone niet op het spel worden gezet.
De FEHAC zal er hard aan werken om de Amsterdamse plannen tot redelijke proporties terug te brengen en wil hiertoe graag met andere betrokken partijen samenwerken.
Noot voor de redactie:
Dit persbericht is afkomstig van de
FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs)
Ambachtsweg 4 – S
3953 BZ MAARSBERGEN
T 0343-437303
E secretariaat@fehac.nl
I www.fehac.nl
Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:
Tiddo Bresters (vice-voorzitter van de FEHAC), T 06-51398260
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt bijna 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar ruim 30-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederla
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Net per mail binnen gekregen:
Beste Teamleden,
Vanuit de Fehac bereikte ons het bericht over een aktie tegen de plannen van de gemeente Amsterdam om oudere voertuigen te weren uit de binnenstad. De Fehac heeft de hulp nodig van leden die wonen in de gemeenten Amsterdam, Amsterdam Zuidoost, Diemen, Badhoevedorp en Amstelveen.
Via de diverse media heeft u kunnen vernemen, dat de gemeente Amsterdam plannen heeft om oudere voertuigen te weren uit de stadsdelen, die binnen de ring A10 liggen.
De FEHAC heeft ondertussen al gesprekken met adviseurs van de gemeente en de Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema gehad. Daarbij heeft de FEHAC argumenten aangedragen om oldtimer voertuigen in de plannen van de gemeente te ontzien. Verdere gesprekken met de gemeente zullen half maart plaatsvinden.
PERSBERICHT FEHAC 25 februari 2008.
FEHAC steunt de Amsterdamse oldtimereigenaren
Het op 20 februari 2008 door de gemeente Amsterdam gepresenteerde plan om van een groot deel van de stad een milieuzone te maken heeft ongekende gevolgen voor duizenden liefhebbers van klassieke voertuigen binnen en buiten de Ring.
Amsterdam komt nu met een maatregel die veel mensen dwingt om afstand te doen van een voertuig waaraan ze zeer gehecht zijn. En dat een belangrijk deel van hun vrijetijdsbesteding is. Wil zo’n ingreep in de privé-sfeer aanvaardbaar zijn, dan moeten de argumenten wel heel erg sterk zijn.
De argumenten van het Amsterdamse plan kunnen de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) absoluut niet overtuigen. Op het particuliere autobezit wordt een veel te zware wissel getrokken. Natuurlijk moet in het belang van de gezondheid aan de Europese richtlijnen op gebied van luchtkwaliteit worden voldaan. Maar de Europese Unie heeft niet voorgeschreven dat daarvoor steden permanent ‘op slot’ moeten voor voertuigen die niet aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Sterker nog, de FEHAC vraagt zich af of deze maatregel niet in strijd is met Europees en nationaal recht. De mobiliteit van Amsterdammers en niet-Amsterdammers wordt er enorm door belemmerd en het voortbestaan van veel ondernemers komt er door in gevaar. Kortom, het middel is veel te zwaar.
Oldtimers worden maar zeer beperkt en sporadisch bereden. Recent onderzoek wijst uit dat het gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar gaat. Daarom kan er, als er eind 2009 al een Milieuzone komt, zonder noemenswaardige extra belasting van het milieu makkelijk een uitzondering voor oldtimers worden gemaakt.
Wethouder Herrema heeft bij aankondiging van het plan gezegd dat er aan een uitzonderingsregeling voor oldtimers wordt gedacht. De FEHAC waardeert dat de Gemeente Amsterdam het belang van het mobiel erfgoed wel erkent Op 21 februari, één dag na bekendmaking van het plan, vond hierover tussen de FEHAC en de wethouder al een oriënterend gesprek plaats. Hierin heeft de FEHAC onder andere gewezen op de al bestaande uitzonderingsregeling in de milieuzones in Duitsland, voor Duitse én buitenlandse oldtimers.
Uit een recent rapport van het Duitse ‘VROM’ (Bundesumweltamt) blijkt dat nu al de helft van het fijnstof van het wegverkeer door remmen en banden wordt veroorzaakt. De ouderdom van het voertuig doet daarvoor niet ter zake. Vrijwel alle oldtimers rijden op benzine, een aantal ook op het nog schonere LPG. Auto’s met LPG of met een katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden buitengesloten.
Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto’s en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd.
Een groot aantal gespecialiseerde bedrijven zorgt er met veel liefde en kunde voor dat oldtimers gerestaureerd worden en op de weg kunnen blijven. Hun voortbestaan mag door invoering van de Milieuzone niet op het spel worden gezet.
De FEHAC zal er hard aan werken om de Amsterdamse plannen tot redelijke proporties terug te brengen en wil hiertoe graag met andere betrokken partijen samenwerken.
INVENTARISATIE FORMULIER:
Om meer inzicht te krijgen ten aanzien van het bestand aan oldtimer voertuigen in en rond Amsterdam, hebben wij een inventarisatie formulier opgesteld.
Wij vragen uw medewerking om dit formulier met spoed te verspreiden onder uw leden, die in Amsterdam of in de omgeving van Amsterdam wonen en/of hun voertuig hebben gestald en/of hun oldtimer voertuig in onderhoud hebben. Het betreft dan leden die in de gemeenten Amsterdam, Amsterdam Zuidoost, Diemen, Badhoevedorp en Amstelveen wonen.
Aangezien wij geen persoonlijke informatie vragen wordt er geen inbreuk op de privacy gemaakt. Wij zullen de verkregen informatie alleen en uitsluitend voor gebruik binnen de FEHAC gebruiken.
Graag zien wij de ingevulde formulieren per ommegaande retour. Hoe meer informatie wij hebben, hoe meer de FEHAC de gemeente Amsterdam kan overtuigen van haar argumenten om de oldtimers in de gemeente Amsterdam te vrijwaren van de milieuzone plannen!
Bij voorbaat hartelijke dank voor uw medewerking
Willem Posthumus Meyjes,
Secretaris FEHAC
Inventarisatieformulier t.a.v. Oldtimer situatie in en rond Amsterdam
Waar woont u? (juiste antwoord a.u.b. omcirkelen)
Binnen de ring A10 (maar niet in Amsterdam-Noord) ja / nee
Buiten de Ring A10 ja / nee
In Amsterdam Noord ja / nee
In Amstelveen, Diemen of Badhoevedorp ja / nee
Wat is uw postcode?
Cijfers + letters -----------
Aantal voertuigen (25 jr of ouder) in uw bezit? -----------
Datum 1e toelating ----------- / -------- / --------
Soort voertuig?
Personen auto ja / nee
Bestelauto of camper ja / nee
Vrachtauto / militair / bus / aanhangwagen ja / nee
Motorfiets of andere 2-wieler ja / nee
Waar staat/staan (elk van) uw voertuig(en)?
Binnen de Ring A10 (maar niet in Amsterdam-Noord) ja / nee
Buiten de Ring A10 ja / nee
In Amsterdam Noord ja / nee
In Amstelveen, Diemen of Badhoevedorp ja / nee
Indien binnen de Ring A10 (incl. A’dam Noord)
Staat/staan uw voertuig(en) op straat /
in stalling of plaats in eigendom /
in gehuurde stalling of garage
Heeft u voor uw voertuig een parkeervergunning? ja / nee
Graag dit ingevulde formulier per ommegaande retourneren aan:
FEHAC
Ambachtsweg 4 – S
3953 BZ Maarsbergen
Of scannen en sturen via e-mail: mailto:secretariaat@fehac.nl
Dank voor uw medewerking !
Beste Teamleden,
Vanuit de Fehac bereikte ons het bericht over een aktie tegen de plannen van de gemeente Amsterdam om oudere voertuigen te weren uit de binnenstad. De Fehac heeft de hulp nodig van leden die wonen in de gemeenten Amsterdam, Amsterdam Zuidoost, Diemen, Badhoevedorp en Amstelveen.
Via de diverse media heeft u kunnen vernemen, dat de gemeente Amsterdam plannen heeft om oudere voertuigen te weren uit de stadsdelen, die binnen de ring A10 liggen.
De FEHAC heeft ondertussen al gesprekken met adviseurs van de gemeente en de Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema gehad. Daarbij heeft de FEHAC argumenten aangedragen om oldtimer voertuigen in de plannen van de gemeente te ontzien. Verdere gesprekken met de gemeente zullen half maart plaatsvinden.
PERSBERICHT FEHAC 25 februari 2008.
FEHAC steunt de Amsterdamse oldtimereigenaren
Het op 20 februari 2008 door de gemeente Amsterdam gepresenteerde plan om van een groot deel van de stad een milieuzone te maken heeft ongekende gevolgen voor duizenden liefhebbers van klassieke voertuigen binnen en buiten de Ring.
Amsterdam komt nu met een maatregel die veel mensen dwingt om afstand te doen van een voertuig waaraan ze zeer gehecht zijn. En dat een belangrijk deel van hun vrijetijdsbesteding is. Wil zo’n ingreep in de privé-sfeer aanvaardbaar zijn, dan moeten de argumenten wel heel erg sterk zijn.
De argumenten van het Amsterdamse plan kunnen de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) absoluut niet overtuigen. Op het particuliere autobezit wordt een veel te zware wissel getrokken. Natuurlijk moet in het belang van de gezondheid aan de Europese richtlijnen op gebied van luchtkwaliteit worden voldaan. Maar de Europese Unie heeft niet voorgeschreven dat daarvoor steden permanent ‘op slot’ moeten voor voertuigen die niet aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Sterker nog, de FEHAC vraagt zich af of deze maatregel niet in strijd is met Europees en nationaal recht. De mobiliteit van Amsterdammers en niet-Amsterdammers wordt er enorm door belemmerd en het voortbestaan van veel ondernemers komt er door in gevaar. Kortom, het middel is veel te zwaar.
Oldtimers worden maar zeer beperkt en sporadisch bereden. Recent onderzoek wijst uit dat het gemiddeld om niet meer dan 1900 km per jaar gaat. Daarom kan er, als er eind 2009 al een Milieuzone komt, zonder noemenswaardige extra belasting van het milieu makkelijk een uitzondering voor oldtimers worden gemaakt.
Wethouder Herrema heeft bij aankondiging van het plan gezegd dat er aan een uitzonderingsregeling voor oldtimers wordt gedacht. De FEHAC waardeert dat de Gemeente Amsterdam het belang van het mobiel erfgoed wel erkent Op 21 februari, één dag na bekendmaking van het plan, vond hierover tussen de FEHAC en de wethouder al een oriënterend gesprek plaats. Hierin heeft de FEHAC onder andere gewezen op de al bestaande uitzonderingsregeling in de milieuzones in Duitsland, voor Duitse én buitenlandse oldtimers.
Uit een recent rapport van het Duitse ‘VROM’ (Bundesumweltamt) blijkt dat nu al de helft van het fijnstof van het wegverkeer door remmen en banden wordt veroorzaakt. De ouderdom van het voertuig doet daarvoor niet ter zake. Vrijwel alle oldtimers rijden op benzine, een aantal ook op het nog schonere LPG. Auto’s met LPG of met een katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden buitengesloten.
Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto’s en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd.
Een groot aantal gespecialiseerde bedrijven zorgt er met veel liefde en kunde voor dat oldtimers gerestaureerd worden en op de weg kunnen blijven. Hun voortbestaan mag door invoering van de Milieuzone niet op het spel worden gezet.
De FEHAC zal er hard aan werken om de Amsterdamse plannen tot redelijke proporties terug te brengen en wil hiertoe graag met andere betrokken partijen samenwerken.
INVENTARISATIE FORMULIER:
Om meer inzicht te krijgen ten aanzien van het bestand aan oldtimer voertuigen in en rond Amsterdam, hebben wij een inventarisatie formulier opgesteld.
Wij vragen uw medewerking om dit formulier met spoed te verspreiden onder uw leden, die in Amsterdam of in de omgeving van Amsterdam wonen en/of hun voertuig hebben gestald en/of hun oldtimer voertuig in onderhoud hebben. Het betreft dan leden die in de gemeenten Amsterdam, Amsterdam Zuidoost, Diemen, Badhoevedorp en Amstelveen wonen.
Aangezien wij geen persoonlijke informatie vragen wordt er geen inbreuk op de privacy gemaakt. Wij zullen de verkregen informatie alleen en uitsluitend voor gebruik binnen de FEHAC gebruiken.
Graag zien wij de ingevulde formulieren per ommegaande retour. Hoe meer informatie wij hebben, hoe meer de FEHAC de gemeente Amsterdam kan overtuigen van haar argumenten om de oldtimers in de gemeente Amsterdam te vrijwaren van de milieuzone plannen!
Bij voorbaat hartelijke dank voor uw medewerking
Willem Posthumus Meyjes,
Secretaris FEHAC
Inventarisatieformulier t.a.v. Oldtimer situatie in en rond Amsterdam
Waar woont u? (juiste antwoord a.u.b. omcirkelen)
Binnen de ring A10 (maar niet in Amsterdam-Noord) ja / nee
Buiten de Ring A10 ja / nee
In Amsterdam Noord ja / nee
In Amstelveen, Diemen of Badhoevedorp ja / nee
Wat is uw postcode?
Cijfers + letters -----------
Aantal voertuigen (25 jr of ouder) in uw bezit? -----------
Datum 1e toelating ----------- / -------- / --------
Soort voertuig?
Personen auto ja / nee
Bestelauto of camper ja / nee
Vrachtauto / militair / bus / aanhangwagen ja / nee
Motorfiets of andere 2-wieler ja / nee
Waar staat/staan (elk van) uw voertuig(en)?
Binnen de Ring A10 (maar niet in Amsterdam-Noord) ja / nee
Buiten de Ring A10 ja / nee
In Amsterdam Noord ja / nee
In Amstelveen, Diemen of Badhoevedorp ja / nee
Indien binnen de Ring A10 (incl. A’dam Noord)
Staat/staan uw voertuig(en) op straat /
in stalling of plaats in eigendom /
in gehuurde stalling of garage
Heeft u voor uw voertuig een parkeervergunning? ja / nee
Graag dit ingevulde formulier per ommegaande retourneren aan:
FEHAC
Ambachtsweg 4 – S
3953 BZ Maarsbergen
Of scannen en sturen via e-mail: mailto:secretariaat@fehac.nl
Dank voor uw medewerking !
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Hallo R4 rijders. Met een aantal Eendrijders ben ik bezig om op 15 maart a.s., tijdens de inspraakmiddag over dit onderwerp in A'dam, een mooie reactie in te leveren met ons standpunt. (Dat komt er kortgezegd op neer dat we de grens van 1992 nogal willekeurig vinden gekozen. Bovendien wijzen we op de mogelijkheden om oude automotoren schoner te krijgen, bijv. met LPG of bioethanol).
Om ons standpunt kracht bij te zetten willen we graag een paar (maximaal 5) mooie klassiekers neerzetten bij die inspraakmiddag.
Is er een R4 rijder bereidt om z'n auto te showen op 15 maart?
Als je meer wilt weten, stuur me dan ff een pb-tje.
Bedankt!
Om ons standpunt kracht bij te zetten willen we graag een paar (maximaal 5) mooie klassiekers neerzetten bij die inspraakmiddag.
Is er een R4 rijder bereidt om z'n auto te showen op 15 maart?
Als je meer wilt weten, stuur me dan ff een pb-tje.
Bedankt!
(eigenaar van een '83 Lelijke Eend)
We zijn inmiddels bezig om een ontheffing te krijgen voor de Hybride Eend (jawel, die bestaat echt) om te parkeren op het plein voor de inspraak-/informatiemiddag a.s. zaterdag. Verder is het eigenlijk on-mo-ge-lijk om een auto te parkeren op die plek.
Hieronder post ik het persbericht dat gisteren is uitgestuurd door 'zes bezorgde Amsterdamse eendrijders'. En voor alle A'dammers:
Tot ziens op de inspraak-/informatiemiddag in de Zuiderkerk, Zuiderkerkhof 72 A'dam, op zaterdag 15 maart vanaf 12 uur! Wij (de zes Eendrijders) zullen daar ook zijn.
Hieronder post ik het persbericht dat gisteren is uitgestuurd door 'zes bezorgde Amsterdamse eendrijders'. En voor alle A'dammers:
Tot ziens op de inspraak-/informatiemiddag in de Zuiderkerk, Zuiderkerkhof 72 A'dam, op zaterdag 15 maart vanaf 12 uur! Wij (de zes Eendrijders) zullen daar ook zijn.
(eigenaar van een '83 Lelijke Eend)
Persbericht
Amsterdam, 10 maart 2008
Plannen Gemeente Amsterdam oneerlijk voor schone oude auto’s
Zelfs de ‘2cv-prius’ uit 1985 mag de stad niet meer in straks
Het plan van de gemeente Amsterdam om auto’s van voor 1992 toegang tot de stad te verbieden, is willekeurig en schaadt de belangen van liefhebbers die bewust met hun oudere auto én het milieu omgaan. De gemeente gaat er in haar plannen vanuit dat alle oude auto’s per definitie vies zijn. Dit is niet waar, stellen 6 Amsterdamse eendrijders.
Met een kleine ingreep kan een lelijke eend (Citroën 2cv) nu bijvoorbeeld al geschikt gemaakt worden om op bio-ethanol te rijden. Er zijn 2cv’s die op LPG rijden en de (4-weg) katalysator voor de eend is in vergevorderd stadium van ontwikkeling. Voor wie nog verder wil gaan, bestaat er zelfs een ‘prius-eend’. Een oude auto zoals de 2cv, is dus niet per definitie vies.
2cv-Prius
Op 15 maart bij de inspraakmiddag over de plannen van de gemeente zullen de eendrijders het bewijs hiervoor leveren door met een ‘2cv-prius’ aanwezig te zijn bij de Zuiderkerk. Deze hybride lelijke eend kan zowel op elektriciteit als op bio-ethanol rijden en stoot dus nauwelijks schadelijke stoffen uit. Het bouwjaar van de Prius-eend is 1985. Deze auto zou volgens de gemeente straks de stad niet meer in mogen. Wij vinden dit willekeurig en onrechtvaardig.
Wij roepen de gemeente daarom op niet het bouwjaar maar de werkelijke uitstoot van een auto als maat te nemen om vast stellen of deze ‘vies’ of ‘schoon’ is.
Niet bouwjaar maar uitstoot bepalend
Natuurlijk willen wij ook schonere lucht in de stad. Daarom gebruiken we zelf zo veel mogelijk de fiets of het OV in Amsterdam. Bovendien proberen we manieren te vinden om steeds schoner te kunnen rijden met onze oude auto’s. Als de gemeente gebruik van een ‘schone’ auto zou bevoordelen ten opzichte van dat van vuile auto’s, ondersteunen wij dat dus van harte. Maar, om vast stellen of de auto ‘vies’ of ‘schoon’ is, moet de werkelijke uitstoot van de auto leidend zijn, niet het bouwjaar.
Een toegangsverbod op basis van het bouwjaar getuigt volgens ons van willekeur en ondoordachtzaamheid. Wij roepen de gemeente daarom op haar plannen te herzien.
Inbreuk
Tenslotte vinden wij dat de plannen van de gemeente enorme inbreuk maken op het privé-leven van liefhebbers van oudere auto’s. In ons geval ontneemt de gemeente ons niet alleen onze auto, zij ontneemt ons ook een hobby. Dit betekent ook het verlies van grote investeringen in tijd, energie en geld om onze auto’s in goede staat te houden.
Oldtimers
Voor klassiekers waarvoor schone maatregelen niet mogelijk zijn, zou gedacht moeten worden over een uitzonderingsregel. De FEHAC heeft in een persbericht van 25 februari jl. laten weten de Amsterdamse oldtimereigenaren te steunen. Wij zijn hier erg blij mee, maar benadrukken dat een bouwjaar alléén een erg wankele basis is voor de toelatingseisen van een Amsterdamse milieuzone.
Zes bezorgde Amsterdamse autorijders
(4x Citroën 2cv, 1x Citroën Dyane en 1x Citroën Ami)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plannen Gemeente Amsterdam oneerlijk voor schone oude auto’s
Zelfs de ‘2cv-prius’ uit 1985 mag de stad niet meer in straks
Het plan van de gemeente Amsterdam om auto’s van voor 1992 toegang tot de stad te verbieden, is willekeurig en schaadt de belangen van liefhebbers die bewust met hun oudere auto én het milieu omgaan. De gemeente gaat er in haar plannen vanuit dat alle oude auto’s per definitie vies zijn. Dit is niet waar, stellen 6 Amsterdamse eendrijders.
Met een kleine ingreep kan een lelijke eend (Citroën 2cv) nu bijvoorbeeld al geschikt gemaakt worden om op bio-ethanol te rijden. Er zijn 2cv’s die op LPG rijden en de (4-weg) katalysator voor de eend is in vergevorderd stadium van ontwikkeling. Voor wie nog verder wil gaan, bestaat er zelfs een ‘prius-eend’. Een oude auto zoals de 2cv, is dus niet per definitie vies.
2cv-Prius
Op 15 maart bij de inspraakmiddag over de plannen van de gemeente zullen de eendrijders het bewijs hiervoor leveren door met een ‘2cv-prius’ aanwezig te zijn bij de Zuiderkerk. Deze hybride lelijke eend kan zowel op elektriciteit als op bio-ethanol rijden en stoot dus nauwelijks schadelijke stoffen uit. Het bouwjaar van de Prius-eend is 1985. Deze auto zou volgens de gemeente straks de stad niet meer in mogen. Wij vinden dit willekeurig en onrechtvaardig.
Wij roepen de gemeente daarom op niet het bouwjaar maar de werkelijke uitstoot van een auto als maat te nemen om vast stellen of deze ‘vies’ of ‘schoon’ is.
Niet bouwjaar maar uitstoot bepalend
Natuurlijk willen wij ook schonere lucht in de stad. Daarom gebruiken we zelf zo veel mogelijk de fiets of het OV in Amsterdam. Bovendien proberen we manieren te vinden om steeds schoner te kunnen rijden met onze oude auto’s. Als de gemeente gebruik van een ‘schone’ auto zou bevoordelen ten opzichte van dat van vuile auto’s, ondersteunen wij dat dus van harte. Maar, om vast stellen of de auto ‘vies’ of ‘schoon’ is, moet de werkelijke uitstoot van de auto leidend zijn, niet het bouwjaar.
Een toegangsverbod op basis van het bouwjaar getuigt volgens ons van willekeur en ondoordachtzaamheid. Wij roepen de gemeente daarom op haar plannen te herzien.
Inbreuk
Tenslotte vinden wij dat de plannen van de gemeente enorme inbreuk maken op het privé-leven van liefhebbers van oudere auto’s. In ons geval ontneemt de gemeente ons niet alleen onze auto, zij ontneemt ons ook een hobby. Dit betekent ook het verlies van grote investeringen in tijd, energie en geld om onze auto’s in goede staat te houden.
Oldtimers
Voor klassiekers waarvoor schone maatregelen niet mogelijk zijn, zou gedacht moeten worden over een uitzonderingsregel. De FEHAC heeft in een persbericht van 25 februari jl. laten weten de Amsterdamse oldtimereigenaren te steunen. Wij zijn hier erg blij mee, maar benadrukken dat een bouwjaar alléén een erg wankele basis is voor de toelatingseisen van een Amsterdamse milieuzone.
Zes bezorgde Amsterdamse autorijders
(4x Citroën 2cv, 1x Citroën Dyane en 1x Citroën Ami)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
(eigenaar van een '83 Lelijke Eend)
Morgen, 15 maart is de inspraak/informatiemiddag in de Zuiderkerk. Wij (de zes Eendrijders) zullen er zijn, samen met de Hybride Eend
Komen jullie nog supporten?
De media heeft inmiddels gereageerd. Kijk maar op de telegraaf of nieuwnieuws (vanaf een linkje op GeenStijl)

De media heeft inmiddels gereageerd. Kijk maar op de telegraaf of nieuwnieuws (vanaf een linkje op GeenStijl)
(eigenaar van een '83 Lelijke Eend)