met de 4 naar Agadir

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 92249Bericht jbeekmann »

ai, f**k :x

geen warme/hete velgen dus?
ploffen uit de uitlaat?
Bij vol gas inhouden/stotteren?
Ander geluid bij vol gas dan bij half gas?

Heeft ze onder de kap gekeken?
Misschien inderdaad puntjes losgeraakt of vacuumslangetje losgeschoten ofzo.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 92258Bericht brecht »

Net ff gekeken, maar niks vreemds gezien (wel maar ff de snaren gespannen want die stonden wat los, maar dat kan er niks mee te maken hebben) Daarna maar wat gaan rijden en helemaal niks te merken, 6km heen en terug op de snelweg, mee- en tegenwind gewoon 130.

raar iets, ik zal straks nog maar eens naar de omstandigheden gisteren vragen.

Wel moet ik nog steeds de choke een heeeeel klein beetje opentrekken om hem echt lekker te laten lopen. Dit ondanks dat ik al herhaaldelijk de mengselstelschroef (3 x woordwaarde!) wat dicht (rijker toch?) heb gedraaid. Wat betekend dat?

Ook ploft hij sinds de ontsteking is afgesteld wat bij gas los. Soms een plofje soms echt een knal. maar alleen na lang hard gereden te hebben (lees: op de afrit van de snelweg) Staat de ontsteking dan te vroeg of te laat?

En als ik denk een distributieketting te horen (wordt een betje paranoia geloof ik) hoe herken je dat en hoe constateer je zonder operatie hoe ernstig het is ? Verder heb ik goede hoop dat we volgende week donderdag gewoon weg kunnen en Marokko gaan halen hoor.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 92269Bericht Willem de Zwijger »

Heb je de elektriek helemaal vernieuwd, dus bougies, verdelerkap, puntjes, evt condensator ? Ploffen uit de uitlaat en slecht lopen wil wel eens komen door een slechte vonk. Je kunt hem iets vroeger zetten, dan heeft de verbranding iets meer tijd.
Kan ook zijn dat de vacuum vervroeger lek is (zuig eraan als test).
Dan de categorie valse lucht: Ik heb ook wel eens ploffen gehad door een vergaan afzuigslangetje achter de carb. Valse lucht kan natuurlijk ook doordat het spruitstuk niet goed vast zit, geeft ook onregelmatiger lopen als hij heet is. Die kun je makkelijk allemaal even natrekken. Soms blijkt er een moer compleet verdwenen te wezen.
Distributie ketting: daar heb ik ook 6 weken van mijn leven aan opgeofferd, totaal onnodig want de spanner was in tiptop conditie. Terwijl ik heilig overtuigd was dat dat de oorzaak was van wat herrie. Met een schroevendraaier tegen je oor en tegen het blok ter hoogte van de lagers kun je wellicht de oorzaak van de herrie ontdekken.
Maar herrie zit soms alleen maar tussen de oren: ik kwam na lang omzwerven en vervanging van waterpomp en spanrollager (die trouwens wel verrot was, maar het grauw grauw geluid bleef) uiteindelijk bij Jacques Wijker terecht, en die concludeerde na 5 minuten: niks aan de hand, de spanningsregelaar zorgt voor toerentalfluctuaties bij stationair lopen, niets om je zorgen over te maken, en niets aan doen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 92272Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef: de spanningsregelaar zorgt voor toerentalfluctuaties bij stationair lopen
Betekent dat een slechte spanningsregelaar?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 92273Bericht jbeekmann »

brecht schreef:Net ff gekeken, maar niks vreemds gezien (wel maar ff de snaren gespannen want die stonden wat los, maar dat kan er niks mee te maken hebben) Daarna maar wat gaan rijden en helemaal niks te merken, 6km heen en terug op de snelweg, mee- en tegenwind gewoon 130.

raar iets, ik zal straks nog maar eens naar de omstandigheden gisteren vragen.

Wel moet ik nog steeds de choke een heeeeel klein beetje opentrekken om hem echt lekker te laten lopen. Dit ondanks dat ik al herhaaldelijk de mengselstelschroef (3 x woordwaarde!) wat dicht (rijker toch?) heb gedraaid. Wat betekend dat?

Ook ploft hij sinds de ontsteking is afgesteld wat bij gas los. Soms een plofje soms echt een knal. maar alleen na lang hard gereden te hebben (lees: op de afrit van de snelweg) Staat de ontsteking dan te vroeg of te laat?

En als ik denk een distributieketting te horen (wordt een betje paranoia geloof ik) hoe herken je dat en hoe constateer je zonder operatie hoe ernstig het is ? Verder heb ik goede hoop dat we volgende week donderdag gewoon weg kunnen en Marokko gaan halen hoor.
Vreemd verhaal dus...
Die choke betekent dat er ergens valse lucht wordt gezogen. Check de carterontluchtingsslangetjes op scheurtjes en goed vast zitten. Zit de restrictor nog in het slangetje?

Ploffen: staan je bougies goed? (elektrodeafstand)

Rammelende distriketting niets aan doen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 92317Bericht Willem de Zwijger »

Hanz schreef:
Willem de Zwijger schreef: de spanningsregelaar zorgt voor toerentalfluctuaties bij stationair lopen
Betekent dat een slechte spanningsregelaar?
Volgens Jacques viel dit onder normaal gedrag dus ik laat het maar zo. Ik zal nog eens mijn andere dynamo erop zetten om te kijken of het verschil maakt.
Maarre Brecht, heb je de boel al na kunnen kijken ?
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 92318Bericht lesmagnacs »

Nee hoor geeft niets, de spanningsregelaar geeft aan dat de accu wat meer laadstroom kan hebben. Als de accu meer stroom krijgt aangeleverd moet de motor iets meer vermogen geven en zal dus iets in toerental inzakken. Dat is ook de reden dat auto's met airco (als die dan ook gebruikt worden) duurder rijden omdat de airco veel stroom trekt en
de motor dus meer vermogen moet geven en meer brandstof verbruikt.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 92322Bericht brecht »

mmm Jaspers en Willems verhaal doen mij denken dat ik eens naar valse lucht moet kijken, kleine moeite en wellicht wel groot plezier.

Jolanda heeft er inmiddels weer mee gereden en beweerdt dat hij echt maar 80 haalt terwijl er bij mij niks aan de hand is. Misschien is de trophy wel wat eenkennig geworden...

wbt ontsteking: punten en condensator zijn nieuw. Afstelling ook, dus daar kna ik nog eens naar kijken. Hij zat iig wel goed vast (is dus niet verlopen) De vervroeger is goed.

Ben wel blij om te horen dat de distributieketting nie erg lijkt te zijn volgens jullie.

Kortom: morgen testen met Jolanda erbij (kijken wat dat doet) en zoeken naar valse lucht. evt ontsteking wat vroeger en dan kan ik meer vertellen!
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 92325Bericht lesmagnacs »

Wel Jolanda laten rijden natuurlijk :wink:
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 92327Bericht brecht »

psies en dan zien waarom het niet harder gaat dan 80.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 92330Bericht Neeelz »

Ik durf het bijna niet te suggereren, maarreh: rijden met choque volledig uitgetrokken geeft volgens mij ook een lagere maximumsnelheid, misschien is dat het?
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 92331Bericht brecht »

Ik heb er ook (voorzichtig) nar geinformeerd. Maar dat was niet het geval.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 92345Bericht Le Car »

Ik heb de teller van de trophy toch echt zelf op 125 gezet op de a4 de tunnel in :)

FF slangetjes en kabels van het gas nalopen lijkt me goed plan.
En evt ff met dampstart rond de carb spuiten.
Gaat hij ff harder lopen dan is naw een pakkingkje lek
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 92359Bericht jbeekmann »

Le Car schreef:...En evt ff met dampstart rond de carb spuiten.
Gaat hij ff harder lopen dan is naw een pakkingkje lek
Wel voorzichtig met dat trucje, dat spul is nogal ontvlambaar en als je uit-/inlaatspruitstuk goed heet is heb je kans op vlammetjes.
De automaterialenzaak heeft hier trouwens een oplossing voor in de vorm van een spuitbusje. Motor daalt dan in toeren bij lek.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 92476Bericht brecht »

Hellaas nog geen tijd gehad om te controleren.

Morgen nog 1 dagje vrij voordat we gaan rijden, dus hopelijk haal ik het er dan uit. zo niet, dan vertrekken we gewoon zo. Afgelopen weekend ook veel gereden en het rijd verder prima!

Over de sponsoring: Mijn collega's zijn hard tegen elkaar aan het opbieden met bonussen voor rare acties. Bezoekje aan Franse schoonouders:25 euro, Foto van de 4 met kameel: 10 euro, foto van de 4 met arabier met mitrailleur: 25 euro, diezelfde arabier mee naar Nederland voor de secretaresse: 100 euro :lol: Hier nog mensen met rare wensen?

Voor de mensen die al een bijdrage beloofd hebben: dank! Ik ga mijn best doen het waar te maken.
Plaats reactie