Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo jan 09, 2008 9:20 am
door Supersuus
Trekt wel vuil aan ja, maar als je er verder nooit meer aan hoeft te zitten met je handen geeft het niks wat mij betreft..

Re: apk
Geplaatst: di nov 13, 2012 11:40 pm
door zwergje
Naar aanleiding van dit topic en de komende winter: wat zijn de ervaringen van Mike onder aan de buitenkant van de bodem, ook wat betreft genoemd vuil?
Re: apk
Geplaatst: do nov 29, 2012 11:58 pm
door RVIER
Vandaag weer geweest.
Keurmeester: ik heb wel mooiere gezien, geen betere
Viel dus weer mee
Fons
Re: apk
Geplaatst: vr nov 30, 2012 6:04 pm
door Jan1962
Mijn 4tje heb ik een paar weken geleden goedgekeurd gekregen. Nieuwe banden erop (profiel aan de krappe kant en scheef gesleten), uitgelijnd, velgen meteen opnieuw gespoten, en wat kleinigheidjes (rubbertje stuurhuis en zo). Ik kan komend jaar vooruit.
De basis is goed en dat probeer ik zo te houden. Ik heb er afgelopen weekend nog mee getoerd en de wagen met "nieuwe" velgen op de foto gezet (zie inzending fotowedstrijd november).
Toen ontdekte ik een lekkend voetpompje. Dat gaat er deze winter uit en ik ga een elektrisch pompje gebruiken. Iemand suggesties voor de inbouw van een schakelaar?
Re: apk
Geplaatst: za dec 01, 2012 12:54 am
door deutz
Klein drukknopje op het dashboard?
gr.Jan.
Re: apk
Geplaatst: za dec 01, 2012 2:05 pm
door RVIER
Toen otdkt ik een lekkend voetpompje. Dat gaat er deze winter uit en ik ga een elektrisch pompje gebruiken. Iemand suggesties voor de inbouw van een schakelaar?
In de R5 is een zelfde soort schakelaar ingebouwd als in de R4. Die heeft een draad maar (de onderste) en daarmee kun je een (elke) elektrische ponp bedienen.
Re: apk
Geplaatst: za dec 01, 2012 3:27 pm
door Jan1962
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga een eenvoudig drukknopje monteren (bv een soort claxonknop van een boot). Deze komt dan links van het stuur in het dashbord te zitten. Dit is ongeveer de plek van het klassieke handpompje in de oudere modellen.
De stroom hiervoor haal ik wel weg bij de accessoirestand van het contactslot.
Ik twijfel nog wel over de plek van een vervangend ruitesproeiervoorraadvat met een elektrisch pompje.
Heeft iemand ervaring met de montage van zoiets op het schutbord?
Aanvulling (20-12-12):tankje van een Audi80 met pompje gemonteerd op linkerschutbord, drukknopje op dashbord links van het stuur, alles werkt prima. Nog even een plaatje erbij maken zodat de APK keurmeester snapt waar de bediening van de ruitesproeier zit.

Re: apk
Geplaatst: za dec 01, 2012 5:03 pm
door lordje
Ik heb een complete unit uit een oudere vw golf gemonteerd op het schutbord rechts. Hangt welwat achterover maar werkt goed. vanaf de ruitenwisserschakelaar loopt een draad naardeze plek, dus kun je alleen onder het dashbord de verbinding te maken. Suk6 Lordje.
Re: apk
Geplaatst: za dec 01, 2012 7:15 pm
door harbourseal
Op marktplaats stond er nog een pompje voor in een R4 sproeiertankje.
Zelf heb ik het tankje laten zitten de aftakking van de voetpomp afgehaald en het slangetje dat naar de ruitensproeier gaat aangesloten op een pompje en de slang uit het reservoir op het zuigende deel.
Het pompje zelf is er een van de brezan die op het schutbord gemonteerd zit.
succes, Robert
Re: apk
Geplaatst: wo dec 05, 2012 6:24 pm
door Rutger-peer
Ik weet dat er wel vaker wordt gediscussieerd over die voetpompjes, maar persoonlijk vind ik die voetpompjes perfect voldoen. Die van mij lekte ook toen ik de auto net kocht. Ik heb het pompje even uit elkaar gehaald, de randjes mooi schoon gemaakt, het rubber ook en toen een beetje teflontape om de rand gedaan. Boel weer in elkaar gezet, het rubber/aantrek-elastiekje er weer om en nooit weer lekkerij gehad. Daarnaast werkt ie altijd.
Electrisch is ook niets mis mee in principe maar ik vind de eenvoud van zo'n voetpompje subliem en authentiek.
Ik wil alleen maar zeggen dat het systeem goed is en je je de moeite van zo'n elektrische pomp inbouwen kunt besparen als je die voetpomp even schoonmaakt, 't zit tenslotte al 30 jaar in elkaar en dan is het geen wonder dat er wat vuil tussen de randen zit en de boel niet meer 100 punten afsluit en dus gaat lekken (er vanuit gaande dat het rubber zelf nog heel is).
Re: apk
Geplaatst: wo dec 05, 2012 7:48 pm
door jeffr4
RVIER schreef:
In de R5 is een zelfde soort schakelaar ingebouwd als in de R4. Die heeft een draad maar (de onderste) en daarmee kun je een (elke) elektrische ponp bedienen.
Heb een rechter hendelschakelaar uit een type Express, ziet er net zouit als die van de R4, maar met interval en indruk voor pompie.
Re: apk
Geplaatst: vr dec 07, 2012 1:47 am
door RVIER
heren,
het lijkt de moeite waard om je auto voorafgaand aan de APK even te controleren op olielekage. Als die er is spuit de auto dan vooraf goed af en minimaliseerde de gevolgen van de lekkage. Als je dat niet doet krijg je een code RA II op het keuringsrapport.
Is geen afkeur maar geeft je mogelijk wel gedoe als een diender je wil verbaliseren voor een olievlek op de stoep.
vr gr Fons
Re: apk
Geplaatst: vr dec 07, 2012 1:53 am
door Rutger-peer
Werkt dat echt zo Fons?! Dat heb ik nooit geweten haha, ik ben bang dat ik dan nog wel wat boetes kan krijgen haha. Gelukkig vervang ik binnenkort bak en keerringen, dan is dat probleem opgelost

.
Re: apk
Geplaatst: vr dec 07, 2012 2:30 am
door RVIER
@rutger
Werkt dat echt zo Fons?!
don't blame me
De keurmeester vertelde het. Daarna direct de zaak schoongespoten

Re: apk
Geplaatst: zo dec 23, 2012 10:55 am
door Jan1962
Rutger-peer schreef:Ik weet dat er wel vaker wordt gediscussieerd over die voetpompjes, maar persoonlijk vind ik die voetpompjes perfect voldoen. Die van mij lekte ook toen ik de auto net kocht. Ik heb het pompje even uit elkaar gehaald, de randjes mooi schoon gemaakt, het rubber ook en toen een beetje teflontape om de rand gedaan. Boel weer in elkaar gezet, het rubber/aantrek-elastiekje er weer om en nooit weer lekkerij gehad. Daarnaast werkt ie altijd.
Electrisch is ook niets mis mee in principe maar ik vind de eenvoud van zo'n voetpompje subliem en authentiek.
Ik wil alleen maar zeggen dat het systeem goed is en je je de moeite van zo'n elektrische pomp inbouwen kunt besparen als je die voetpomp even schoonmaakt, 't zit tenslotte al 30 jaar in elkaar en dan is het geen wonder dat er wat vuil tussen de randen zit en de boel niet meer 100 punten afsluit en dus gaat lekken (er vanuit gaande dat het rubber zelf nog heel is).
Het pompje was inderdaad niet lek. Het koppelstukje onder de motorkap bleek kapot. Door de druk die opgebouwd werd kwam er wel wat vloeistof uit het pompje (toch het zwakste punt). Het pompje bleek het nog prima te doen, eerlijk is eerlijk.
Inmiddels heb ik het geheel omgebouwd naar een electrisch pompje met de bedieningsknop op de plek van het vroegere handpompje. Toch een stukje nostalgie, want ik heb altijd met een handpompje gewerkt in mijn R4 verleden.