Pagina 2 van 2

Geplaatst: za mei 26, 2007 10:33 pm
door GijSsie
Bram, hij is prachtig!

De torsiestaven van mijn 4tje zijn er inderdaad af geweest (volgens de verkoper zijn ze vernieuwd), maar dan zie ik nog geen problemen om de torsiestangen op te spannen. Je moet wel proberen om je torsiestangen zo min mogelijk op te spannen, omdat de stangen anders teveel werken en je een zwieberbak krijgt.

Zou je eens foto's willen maken van hoe de torsie bij jou vanonder vast zit?

Geplaatst: zo mei 27, 2007 12:13 pm
door Willem de Zwijger
Voor behandeling...is toch bepaald geen opknappertje ?

Geplaatst: zo jun 10, 2007 4:54 pm
door GijSsie
Bram is het al gelukt met het opspannen van de torsiestangen?

Geplaatst: zo jun 10, 2007 7:09 pm
door Boerammetje
Nee,7 juli heb ikweer een dagje de tijd, en inmiddels ook speciaal gereedschap, een brug en een oprijwagen gecharterd. Hopelijk krijg ik 'm dan keuringsklaar...

Geplaatst: ma jun 11, 2007 8:51 am
door GijSsie
Oke bram dan hoor ik graag dat het gelukt is. :wink:

veel bruute kracht toegewenst :lol:

groeten,
Gijs

spannen van de torsiestaaf

Geplaatst: do sep 06, 2007 11:40 pm
door RVIER
heren,

ben ook bezig geweest met het opspannen van een torsiestaaf, met de complete voorwielophanging op zijn plaats. Methode volgens kluwer (blz 312/313. Sleutel gemaakt etc.

Met spanbanden lukt het niet, de spanweg is te groot. Dan maar een hefboom gemaakt.

Dan lukt dus (nog) niet gereedschap slipt bij herhaling. De krachten zijn ook erg groot. Tot aan het eerste gat ruim 100 KG/meter. Dit is 60 kg trekken op een arm van 1,3 meter. Op de flanken van het achtkant is dat ongeveer een moment van 5000Kg x 2 cm

Ik vraag me wel af welke Renault ontwerpezel de achterste bevestiging van de torsiestaaf heeft getekend. Wie verzint nu een soort moer met een 8-kant, die licht taps is??

Ga de voortrein maar demonteren (bovenste draagarm, schokbreker aandrijfas) zodat de onderste draagarm vrij hangt. Dan moet het wel lukken denk ik.

Ik denk dat de methode met de spanbanden en de pijpentang ook alleen in gedemonteerde toestand werkt

Ik wordt er niet zo blij van maar leren is vaak frustrationsbewaltigung.

vr gr Fons

Geplaatst: vr sep 07, 2007 1:31 am
door lesmagnacs
Als de onderste draagarm loshangt schuif je hem er zo in. Daarna de arm op druk brengen en de fusees weer vastmaken. Ging bij mij heel simpel.
Iets meer werk is de hele voorophanging er afhalen en dan met voorophanging en al de stang in het deel onder de zitting schuiven.
Wel onderste deel van de draagarm ook nu los laten hangen.

Geplaatst: vr sep 07, 2007 12:27 pm
door Remkault
Het afgelopen weekend ook bezig geweest met het opspannen van de torsiestangen voor (bij de laatste demontage hadden we een tandje te weinig spanning gegeven), en verdomd, mbv een spanband en een moordenaar van 50 cm (na eerst een kortere gescheurd en een ander soort sleutel gebroken te hebben) is het gelukt, zonder verder iets van de voorwielophanging los te maken.
We zijn nog steeds trots, en verguld met het feit dat de R4 weer staat zoals het hoort. De drempels in de wijk zijn nu ook veel makkelijker te nemen. Dank dus voor de spanbandentip.
Groet, Remkault

Geplaatst: vr sep 07, 2007 6:09 pm
door RVIER
klaar!

vr gr Fons