Pagina 2 van 5
Geplaatst: zo okt 01, 2006 11:35 pm
door tinustilburg
maar de contactpunten afstellen en de ontsteking op tijd zetten zijn 2 verschillende dingen of niet?? want ik moet het niet door elkaar halen.
Ontsteking op tijd zetten doet schoapke dan hopelijk deze week. Hoop echt dat het daar aan ligt.
Geplaatst: ma okt 02, 2006 1:20 am
door 4TL
nee dat hoort bij elkaar.
Kijk ook ff of je vacuum slang er niet af ligt dan wel je vacuum doos kapot is.
Geplaatst: ma okt 02, 2006 2:09 am
door Moaske
Gast... heb je al eens gechecked of alle ontluchting-slangskes nog op hun plek zitten ? Er loopt er als het goed is een van onder de carb naar het kleppendeksel... die zal wel los liggen.
Ik heb zoiets eerder meegemaakt met een GTL in ieder geval... ook alles nagelopen en het maar nie kunnen vinden. En het probleem doo ook ineens op, en met idioot gas geven hou je'm aan de praat inderdaad...
Moet haast wel dat slangske onder de carb zijn...

Geplaatst: ma okt 02, 2006 7:00 am
door Supersuus
slang van het spruitstuk naar je carb kan ook poreus zijn word daar nogal warm! en motor afstellen witte bougies duiden op een te warm wordend geheel,ze horen koffiebruin te zijn.
En dat je niets doet aan die warmlopende motor is apart

Geplaatst: ma okt 02, 2006 10:11 am
door tinustilburg
Heb de vacuumslangen allemaal al gecontroleerd en zo nodig vastgezet met een slangklem maar dat hielp ook niet.
Oh en supersuus, zoals je kan lezen doe ik wel wat aan een warmlopende motor: heb het koelsysteem al doorgespoeld met azijn en toen opnieuw gevuld met koelsysteem en er ligt nu een andere radiateur klaar.
Geplaatst: ma okt 02, 2006 11:32 am
door brecht
4TL schreef:Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen.
met een voelermaat stel je toch alleen de afstand tussen de punten af? Om de tijd te verstellen moet je echt het ontstekingshuis verdraaien.... (of ben ik nu helemaal de weg kwijt)
@ tinus: als je een strobo hebt, gewoon het handboek erbij pakken en beginnen. Het is reuze simpel en staat goed uitgelegd. Voor je het weet laat je dat handboek liggen en doe je het op gevoel. Het enige waar je op moet letten is dat je dat huis echt maar heeeeeeeele kleine stukjes tegelijk verdraaid (en dan ook echt klein) ik tikte hem toen ik het voor het eerst deed aan waarop hij een kwartslag ofzo draaide. heeft me een half uur gekost om hem überhaubt draaiende te krijgen voor ik kon beginnen met echt afstellen.
Geplaatst: ma okt 02, 2006 11:45 am
door 4TL
In princiepe heb je gelijk; van de verdeler kun je beter afblijven en eerste de punten erop zetten, afstellen met een voelermaat, dwell meter er op los laten en dan pas de onsteking vroeger-later zetten met de stroboscoop. (verdeler verdraaien)
Als de punten te krap staan, gaan ze ook eerder open. dus staat de ontstelking te vroeg. bijkomend probleem is dat de lichthoogte verre van ideaal is zodat je geen krachtige vonk hebt.
Ik heb hier een Honda C50 staan, daar kun je de ontsteking alleen afstellen met de punten. bij bv. een Puch kun je de grondplaat ook nog verdraaien.
Geplaatst: ma okt 02, 2006 12:21 pm
door tinustilburg
Nou, heb alles vervangen (punten, condensator, verdelerkap, rotor) en dit hielp niet. Toen heb ik de carburateur uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt, nieuw benzinefilter erop gezet en ook dit hielp niet. Het slangetje naar de carburateur vanaf het t-stuk zat helemaal vol met olie-achtige prut, schoongemaakt, alle slangetjes vast gezet en ook dit hielp niet.
Ik merk ook tijdens het rijden dat, wanneer ik naar stilstand rem, dan slaat ie af. Terwijl als ik tijdens het rijden de koppeling intrap en hem in zn vrij zet, dan blijft ie gewoon lopen, ook raar he?
Geplaatst: ma okt 02, 2006 12:40 pm
door tinustilburg
Ik heb ook een filmpje en een geluidsbestandje opgenomen.
Filmpje kan je afspelen met Quicktime en Realplayer.
Sorry dat het geluid in het begin een beetje hard is

Vooral bij de uitlaat hoor je goed hoe onregelmatig ie loopt.

Het geluidsfragment kan je openen met Nokia media player en met Realplayer.
Eerst zit ik in de auto maar dan hoor je het niet zo goed, daarna neem ik geluid op bij de uitlaat.
http://nl.msnusers.com/martijnemmerik/D ... dsclip.amr
Geplaatst: ma okt 02, 2006 1:20 pm
door tinustilburg
Hm ik ben net met de stroboscooplamp aan de slag geweest. Ik kon alleen geen merkteken vinden op het blok. Elke keer als ie flitste zag ik wel een groefje in het vloegwiel wat dan precies naar boven wees. En als ik gas gaf ging dat groefje een eind naar rechts (verdelerkant) maar verder ben ik dus nog niet gekomen

Geplaatst: ma okt 02, 2006 1:25 pm
door brecht
Als je de auto eerst ff in de 4e versnelling zet (minder weerstand) en hem dan, leunend over de motor heen en weer duwt kan je die groef wel vinden. Zet er dan een streep op met wat witte verf/typex of wat je dan ook voor handen hebt (lichtblauwe latex voor de babykamer gebruikt laatst, werkte prima) door die witte streep zal je hem met de strobo makkelijker kunnen vinden.
Geplaatst: ma okt 02, 2006 1:58 pm
door tinustilburg
ja die groef in het vliegwiel zie ik wel, alleen niet waar ie mee moet corresponderen op het blok...
Geplaatst: ma okt 02, 2006 2:42 pm
door Hanz
brecht schreef:lichtblauwe latex voor de babykamer gebruikt laatst
Brecht? Weet jij iets wat wij niet weten?

Geplaatst: ma okt 02, 2006 5:13 pm
door brecht
tja.... ik weet vast wel dingen die jullie niet weten, wil je het weten?
(wel een beetje off topic hoor

)
Geplaatst: ma okt 02, 2006 10:08 pm
door Ivo 4
Ben niet zo technisch maar reageer toch.
Mijn oude motor sloeg ook af bij remmen en terugschakelen. Probleem was de kapotte koppakking. Maar dan zal je nog meer kenmerken als grijze rook bij starten etc. moeten hebben.