Pagina 2 van 4
Geplaatst: wo aug 02, 2006 7:34 pm
door Tanja & Maus
Het lijkt me geen hekel Apekaa punt dus misschien een tijdelijke goedkopere oplossing eerst? beetje ventilatie is alleen maar goed zoals je net gehoord heb.
Maar verder prima toch, als dit al je roest problemen zijn?

Geplaatst: wo aug 02, 2006 7:42 pm
door Mark4GTL
Hanz schreef:s_k schreef:Studentenbakkie

ik schrik niet zo snel, maar bij deze toch: hou onmiddelijk op met het kopen van Amstel bier. Zelfs een student kan zich wel iets beters veroorloven.
KLopt, Grolsch is way better. Amstel is net slootwater
En de roest moet weg te werken zijn, anders kun je maybe het geroeste onderdeeln vervangen bij een of andere onderdelenshop
Re: AAARGH! Roest!
Geplaatst: do aug 03, 2006 12:02 am
door Goof
s_k schreef:Dit heeft helemaal niks te maken met rot achterkleprubber, want dan was de laadvloer ook helemaal weggerot geweest. Oorzaak hiervan is roest van binnenuit, zoals dat ook bij het chassis werkt.
Er vormt zich in bepaalde jaargetijden condens in de holle ruimtes en dat kan van onderen niet weg. Gevolg is dat op de (minder) lange duur het hele zaakje lekker bruin wordt omdat dat voch daar blijft zitten.
Klinkt aannemelijk, maar waarom dan alleen daar? Erachter in de wielkas is het keihard.
Oplossing: nieuw stukje inlassen en onderaan die stijl een gaatje boren van 5 mm. Dat is voldoende om een klein beetje luchtstroming op gang te brengen en het zaakje binnenin dus droog te houden. Nog wat tectyl/wax o.i.d. erin en je bent voor de eerst komende decennia helemaal het mannetje....

Oh, dàt is de verklaring dat 't niet verder gerot is: Het gat heeft ervoor gezorgd dat het droog bleef.
Grappig

.
Hierboven hebben ze het over: Roest wegwerken, tectyleren die hap.
M.a.w.: geen plaatje inlassen.
Vind ik op zich niet zó'n gek idee, dus: Is het plaatje inlassen per sé nodig?
Ben uiteraard bereid er iets in te lassen, maar geef 'tliefst zo min mogelijk geld uit (nee, niet zuunig, gewoon arm

)[/quote]
Stukkie lassen hoeft natuurlijk niet, maar is uiteraard wel de beste reparatie. Doordrenken met e.o.a. vettig goedje werkt over het algemeen ook prima. Rot het iig niet verder.
Geplaatst: do aug 03, 2006 3:20 am
door s_k
Gezien mijn financiele situatie ben ik voorstander van een 'evengoede, maar goedkopere' oplossing. Dat daar dan een gaatje zit neem ik voor lief. Al zijn er natuurlijk wel grenzen (het moet geen afgeragde bak worden!)
Geplaatst: do aug 03, 2006 3:20 am
door s_k
Mark4GTL schreef:Hanz schreef:s_k schreef:Studentenbakkie

ik schrik niet zo snel, maar bij deze toch: hou onmiddelijk op met het kopen van Amstel bier. Zelfs een student kan zich wel iets beters veroorloven.
KLopt, Grolsch is way better. Amstel is net slootwater
En de roest moet weg te werken zijn, anders kun je maybe het geroeste onderdeeln vervangen bij een of andere onderdelenshop
Ik vind Grolsch slootwater

.
Het "onderdeel" is nogal groot en duur, dus we gaan voor wegwerken!
Geplaatst: do aug 03, 2006 3:21 am
door s_k
Tanja & Maus schreef:Het lijkt me geen hekel Apekaa punt dus misschien een tijdelijke goedkopere oplossing eerst? beetje ventilatie is alleen maar goed zoals je net gehoord heb.
Maar verder prima toch, als dit al je roest problemen zijn?

Lijkt me ook geen APK punt, hij is 3 dagen geleden gekeurd

.
Als ik goed lees denk ik inderdaad dat 't roest wegwerken en tectyleren wordt...
Voor en tegenstanders, meldt u!
Geplaatst: do aug 03, 2006 8:11 am
door R4F6GTX Automaat
Owatrol i.p.v. tectyl...
Geplaatst: do aug 03, 2006 9:02 am
door Hanz
tectyl hardt snel uit, wordt dan een waterdichte harde plak die niet goed hecht aan metaal. Resultaat: er komt ruimte achter de tectyl die dankbaar door vocht wordt ingenomen.
dus: owatrol of aanverwant.
Geplaatst: do aug 03, 2006 11:25 am
door Rodeo-6
s_k schreef:
Reden tot bezorgdheid?
JA
s_k schreef:Komt natuurlijk ook door de slechte rubbers
NEE
s_k schreef:Wat is hier de beste oplossing voor?
Boutje losdraaien, met schroevendraaiers wat oplichten en gekookte lijnolie tussen gieten
??????? GEKOOKTE WATTE ??????
Kan je halen bij de fixit en zo +/- 4.40 per liter
JA MMAAR, wat is dat dan ????
NOU spul wat zich aan de roest hecht en het verder roesten stopt

Geplaatst: do aug 03, 2006 11:53 am
door Roel van Pinxten
Ik kan me niet voorstellen dat die lijnolie overal in gaat zitten. Je vertraagd het roesten alleen het gaat MIJN inziens gewoon verder.
Een hele dunne laag (vlieg) roest kan je misschien met lijnolie of roestomvormer stoppen maar de roest die ik op de foto zie lijkt me daar te ernstig voor.
(zou schreeuwen alla Rodeo 6 helpen)
OM ROEST TE STOPPEN MOET JE HEM VOLGENS MIJ TOCH ECHT WEGHALEN!!
Geplaatst: do aug 03, 2006 11:54 am
door Mark4GTL
Roelvanpinxten schreef:
OM ROEST TE STOPPEN MOET JE HEM VOLGENS MIJ TOCH ECHT WEGHALEN!!
hier ben ik het compleet mee eens, dan weet je zeker dat dat stuk niet verder gaat roesten de eerste tijd.
Rijd fijn, rijd roestvrij
Geplaatst: do aug 03, 2006 2:21 pm
door s_k
Hahaha, jongens jullie zijn geweldig

.
Alleen weet ik nou nog niet wat het beste is, dus discussier vooral door, dan komen we wel tot een antwoord (gaarne klaar zijn voordat de herfst ècht goed begint).
Ik heb in elk geval al besloten dat ik wèl de roest echt weg wil halen.
En liefst zet ik er géén plaatje in, tenzij dat nodig is (centjes centjes...)
Owatrol, Fertax, gekookte lijnolie, tectyl...
Die termen zijn voorbij gekomen
Wat doet wat precÃÂés en hoe pas ik het toe?
Zijn er mensen die er bevinden mee hebben?
Ik weet, ik stel veel vragen. Maar deze auto is me verdomde veel waard (ben er echt vreselijk gek op) en wil 't allemaal zo goed mogelijk weten, leren en doen!
Geplaatst: do aug 03, 2006 2:30 pm
door Hanz
s_k schreef:Maar deze auto is me verdomde veel waard
Bedenk vooral dat onderhoud dat je nu niet pleegt, volgend jaar alleen maar duurder is. Het lassen van een plaatje is echt niet zo duur; doe het gewoon allebei: roest verwijderen, roestwerende troep erin spuiten, gat dichtlassen.
Roest wordt echt niet veroorzaakt door de aanwezigheid van meer roest, maar alleen door zuurstof, geholpen door vocht. Lijnolie, owatrol etc. sluiten al het metaal daarvan af. Je zult hier op het forum nooit klachten horen van mensen die wel een fatsoenlijke antiroestbehandeling hebben uitgevoerd, alleen van hen die dat niet hebben gedaan. Laat ik eens een andere vraag stellen: in welke staat wil je dat je viertje over 3 jaar is? Als je zegt: dan heb ik allang een andere auto > doe niets aan antiroest. Als je dan nog steeds deze auto wilt hebben > behandel de roest volledig
Geplaatst: do aug 03, 2006 2:32 pm
door Mark4GTL
en vergeet niet een foto te plaatsen, mail em anders naar mij, dan plaats ik em wel.
mark.spoelstra@gmail.com
Geplaatst: do aug 03, 2006 5:24 pm
door ronny
je kan natuurlijk ook, voor 2 tientjes bij een straalbedrijf alle roest wel laten blazen, en dan maakt het niet meer uit wat je er op smeert want dan hoeft het geen roest meer te stoppen, want die is weg
