Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo jul 26, 2006 2:54 pm
door Mark4GTL
dat was mijn idee ook.
Een duidelijke opbouw.
Hoofsoorten zoals motor, remmen etc..
en daarin weer subs zoals start niet, welk type etc.

Geplaatst: wo jul 26, 2006 2:58 pm
door Neeelz
Je kunt de WIKI software downloaden (via wikipedia - zie hier), dus dat lijkt me alvast niet zo moeilijk. Nu nog iemand die ermee om kan gaan!
Ik weet niet of er echte computer wizzkids zijn met een zomervakantie vrij (waar is Gijs eigenlijk? huiswerk maken? :lol: ) die dit kunnen opzetten? Daarna is het een kwestie van vullen.

Ik denk dat je problemen op twee manieren kunt aangeven:
op plaats: rechtvoor piept er iets,
op verschijnsel: de auto rijdt niet regelmatig bij 50 km/h.

Maar je hebt gelijk, dat moet wel gestructureerd gebeuren

Geplaatst: wo jul 26, 2006 2:59 pm
door Mark4GTL
Ik zal de domeinnaam registereren en de software downloaden.
Daarna kunnen we het gaan opbouwen

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:02 pm
door Hanz
ik denk dat er aardig wat uit forumtopics overgezet kan worden, maar dat zal veel editwerk vergen

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:04 pm
door Neeelz
Mark4GTL schreef:Ik zal de domeinnaam registereren en de software downloaden.
Daarna kunnen we het gaan opbouwen
Ik weet niet of de club dat zomaar betaalt, hoor! Ik denk dat we eerst een duidelijke omschrijving moeten maken van wat we willen, hoe we dat willen en wat dat kost. Voor hetzelfde geld kan dat gewoon via een server bij de r4club.nl provider, onder deze site. Ik heb geen idee, maar ik denk dat we wl eerst even moeten overleggen met het bestuur, voordat we zomaar geld gaan uitgeven. En nog even verder brainstormen met mensen die later vandaag bij dit bericht kijken.

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:05 pm
door Mark4GTL
Die € 29 kan ik zelf wel ophoesten, ik kan em altijd nog afblazen

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:09 pm
door jbeekmann
Als het zo kan werken zoals bij Wiki en het wordt een werkbare database dan denk ik dat we daar als club best wat voor over hebben. Het middel streeft direct het hoofddoel van de club na: de viertjes op de weg houden!
Ik gooi het in de volgende bestuursvergadering.
Wie wil mij even mailen met een compleet kostenoverzicht voor deze database voor de komende 5 jaar?

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:10 pm
door Mark4GTL
En wanneer is die vergadering?
Misschien handig om te weten zodat we weten wanneer we ongeveer een datum hebben dat we een antwoord krijgen

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:43 pm
door Neeelz
Nou kalm an Mark, En rap een beetje!
We doen al jaren met het forum, dus dat werkt op zich wel, we hebben daarom geen haast, lijkt me.

Voorzet voor de structuur:
je kunt bijvoorbeeld de fuseekogel bespreken en die pagina geef je dan de naam "Fuseekogel". Binnen die pagina beschrijf je de werking, dat je er vier hebt (links, rechts, onder en boven), dat de bovenste kogels links en rechts identiek zijn, maar dat linksonder en rechtsonder wel van elkaar verschillen, waar ie aan vast zit (link naar fuseestuk, wieldraagarm (?? - niet helemaal zeker)) en wat ie doet.

Op die pagina staat dan ook een link naar de pagina's "Onderste fuseekogel (probleem)" en "Bovenste fuseekogel (probleem)" En op die pagina's bechrijf je dan wat er allemaal mis kan zijn (a: de kogel is versleten, b: de kogel zit niet vast, c: ...) en hoe je kan checken of jouw probleem daar dan echt door komt.

Ook moet er dan een link staan naar andere oorzaken die hetzelfde fenomeen veroorzaken: bijvoorbeeld "linker voorwiel heeft speling": kan fuseekogel zijn, fuseestuk dat niet vast zit (is misschien hetzelfde, maar goed), speling in je wiellagers, stuurstang die loszit etc.)

Nou goed, volgens mij is het wel duidelijk wat ik bedoel: een onderverdeling tussen onderdelen, en problemen met die onderdelen.
Waarbij je waarschijnlijk 1 onderwerp "Motor" krijgt, en ook "Motor (probleem)", waarbij die laatste pagina weer doorlinkt naar veel pagina's als "motor start niet", "motor loopt niet regelmatig", "tijdens stilstaan van de auto en stationair draaien begint de motor en dan ook de auto te schudden". Waarbij je veel meer in detail treedt dan je via de pagina "Motor" doet.

En dat alles dan met je laptop draadloos checken als je naast je viertje staat die het niet doet, ja dat zou mooi zijn...

Geplaatst: wo jul 26, 2006 3:53 pm
door Mark4GTL
dat was toch al de opzet, met je laptop kijken naar problemen naats je 4tje. Idd, dat link en probleem optie is goed

Geplaatst: wo jul 26, 2006 4:05 pm
door Hanz
da's nix anders dan wat garages tegenwoordig doen: knoop de computer van de auto maar aan de PC en kijk wat die ervan zegt...

en voor wat betreft de opzet: het lijkt handig als je in ieder geval kan zoeken op 1. onderdeel (als je een vermoeden hebt wat er kapot is); en op 2. symptoom. Als bijvoorbeeld het koelwater te warm wordt:
1. zoek op onderdeel 'koelwater', 'temperatuursensor', 'radiator' etc. of wat je ook maar vermoedt dat er niet in de haak is
OF
2. zoek direkt op symptoom 'koelwater te warm' (of 'motor te warm' of 'rood lampje gaat branden' etc.)

maar eigenlijk is dit ook wat Neeelz voorstelt, niet?

Geplaatst: wo jul 26, 2006 4:27 pm
door Mark4GTL
eigenlijk wel.
Maar toch weer een goed idee waardoor het zoeksysteem steeds helderder wordt

Geplaatst: wo jul 26, 2006 4:30 pm
door Hanz
of misschien nog een derde ingang: wat zijn de symptomen als onderdeel x kapot is
bijvoorbeeld: fan kapot > motor wordt warm, koelwater gaat koken, rood lampje gaat branden

Geplaatst: wo jul 26, 2006 5:03 pm
door Neeelz
Is punt 3 niet hetzelfde als punt 2 Hanz?

Dat dan onder het kopje "Koelventilator (probleem)" de boel uitgelegd wordt, wat er kan gebeuren als ie het niet doet en waar je zeker naar moet kijken of wat er gecontroleerd moet worden [peil koelvloeistof, bubbels in expansievat?, mayonaise onder de olievuldop, etc. (MET ieder weer hun eigen uitleg] voor je "zeker" (alhoewel, het blijft een Renault 4!) weet dat het veilig is om te gaan rijden.

En als het goed is, is de zoekfunctie zo goed, dat je "a la Google" kunt zoeken met de meest relevante dingen bovenaan. Of je stelt een vraag op het nog steeds bestaande "sleutelen aan de R4"-forum.

Geplaatst: wo jul 26, 2006 5:07 pm
door Hanz
niet helemaal hetzelfde: het een is (bijvoorbeed):
- wat hoor ik als de fusee kapot is
en het ander
- ik hoor gerammel bij het wiel
deze twee ingangen zouden wel weer (deels) naar hetzelfde topic moeten leiden. Deels, omdat 'gerammel bij het wiel' nog meer oorzaken kan hebben