Pagina 2 van 3
Geplaatst: di jun 20, 2006 10:09 am
door Folkert
Ap schreef:steunpunt of club magazijn??
Als die een NIEUWE hebben liggen...
Geplaatst: di jun 20, 2006 12:03 pm
door barrybas
ik heb nog een 850 TL radiator liggen, niet nieuw maar wel zgan.
Geplaatst: di jun 20, 2006 3:20 pm
door tinustilburg
Oh wat wil je ervoor hebben? En woont gij ver weg?

groetjes
Geplaatst: ma jun 26, 2006 11:47 am
door Ivo 4
Is het probleem al opgelost?
Han heeft bij mij, ook een 850, de radiateur vervangen en doorgespoeld. We hebben wel het idee dat de motor nog steeds erg heet wordt. Met heet bedoel ik dat de de kachel echt goed warm wordt en de slangen nog maar net zijn vast te houden. Is dat bij andere 850 motoren ook zo?
Groeten,
Ivo
Geplaatst: ma jun 26, 2006 1:01 pm
door jbeekmann
Koelwater zou zo tussen de 80 en 90 graden moeten schommelen, dus dat niet goed kunnen vastpakken van die slangen is niet zo vreemd.
Dat je kachel goed warm wordt lijkt me ook heel prettig.
Volgens mij is er niets aan de hand!
Geplaatst: ma jun 26, 2006 1:44 pm
door Ivo 4
Bedankt Jasper.
Het zit denk ik tussen de oren na wat er gebeurde met het expansievat.
Ivo
Geplaatst: ma jun 26, 2006 8:38 pm
door hankleinjan.nl
Ik denk dat de kachel nu ook goed schoon is en daarom dan zo heet wordt ?
Geplaatst: di jun 27, 2006 6:27 pm
door tinustilburg
Ik ben vandaag aan de gang geweest maar helaas zonder succes

.
Ik heb van Comma spul gekocht wat in de radiator moet en het koelsysteem dan reinigt. Ik moest eerst de koelvloeistof aftappen en daar begon het gezeik:
Plug eruit gedraaid en toen kwam er niks. Ik dacht: hmm zal wel vacuüm zijn, dus ik alle dopjes eraf gedraaid (radiator, expansievat, ontluchting) en toen kwam er nog niks, dus het is echt dichtgeslibt.
Dus toen heb ik de onderste koelslang van de radiator eraf gehaald en daar kwam een berg bruine smurrie uit. Gevuld met water, spul erin en een stukje wezen rijden want dat moest volgens de gebruiksaanwijzing. Ik dacht dat het nu wel schoon zou zijn met dat spul dus ik net weer de plug eruit gedraaid, weer niks.... En nu weet ik het niet meer...
Zou het kwaad kunnen om een tijdje met dat spul erin rond te blijven rijden?
Anders weet ik ook niet wat ik moet doen. Misschien weer onderste koelslang eraf en de radiator leeg laten lopen. Maar het is in ieder geval een teken dat de koelvloeistof niet lekker door de motor loopt.
Ik had het expansievat schoongemaakt. Hij zat halfvol en er kwam niet eens iets uit de slang toen ik hem losmaakte, zo verstopt zat ie
Aangekoekte bruine laag zat erin. Is nu redelijk schoon. Water is in ieder geval niet meer bruin als je het erin doet en hem weer leeg laat lopen.
Ik heb ook het idee dat de verwarming heel heet wordt, en vooral ook heel snel. Vooral op de snelweg is ie erg heet...
Maar wat kan ik nu het beste doen? Tijdje met die troep erin blijven rijden en kijken of ik dan wel het koelwater af kan tappen via de plug? Of gewoon via de onderste radiatorslang aftappen?
Geplaatst: di jun 27, 2006 7:31 pm
door schoapke
spoelen kan nooit kwaad, maar spul alleen lijkt me niet genoeg. steek na het aftappen eens de tuinslang in de slang die van de radiator af komt en spoel alles zo even goed door.
Geplaatst: wo jun 28, 2006 8:52 am
door jbeekmann
Ik ben bang dat als er zoveel prut inzit dat je die wel uit de slangen en je expansievat krijgt, maar niet uit de radiator. Die heeft nl. heel veel dunne buisjes die dan ook verstoppen en die kan je eigenlijk niet doorspoelen. Dan spoel je nl. alleen de buisjes die wel open zijn.
Enige remedie is dan een andere radiator of deze reviseren (nieuw koelblok zetten(duur))
Geplaatst: wo jun 28, 2006 9:32 am
door R4F6GTX Automaat
Doe het anders op de überprüfte Mercedes manier: Alle vloeistof eruit, dus ook het plugje achter het blok opendraaien, thermostaat eruit, plugje weer erin draaien, slangen weer monteren (zonder thermostaat), systeem vullen met azijn en motor warm draaien. Rij er 2x de ring van Chilbo mee rond..
Dan alles weer aftappen, (plugje los, onderste radiatorslang) Dan de boel weer dicht, 1 kachelslang losmaken, tuitje op de waterpomp dichtpluggen, tuinslang in de kachelslang, kachel al die tijd uiteraard open, dop van de radiator eraf en kraan open. Zo lekker alles door laten spoelen tot er schoon water uit de radiator stroomt. Dan al het water er weer uit (slang/plugje) en thermostaat weer monteren en verder alles aansluiten hoe het hoort.
Dé ideale low-budget Renault Vier methode...
Als het dan nóg niet goed is andere auto kopen, Mercedes of zo...
Geplaatst: wo jun 28, 2006 11:46 pm
door tinustilburg
Kijk de radiator krijg ik wel leeg, dat is het probleem niet. Onderste koelslang eruit en het loopt eruit. (vieze bruine troep trouwens) Alleen aftappen uit het blok dat lukt niet, daarin zit prut denk ik (dat zal ook de reden zijn dat ie warmloopt). Als ik het plugje in het blok losdraai, dan komen er 3 druppels en dat is het... En ik neem aan dat ik het goede plugje heb: vlak onder de in/uitlaat een boutje dat een beetje uitsteekt.
Heeft ie trouwens wel een thermostaat? En zo ja waar zit die? Want het koelsysteem ziet er tamelijk simpel uit van een tl-etje...
alvast bedankt
Geplaatst: do jun 29, 2006 12:34 am
door R4F6GTX Automaat
Dat er niks uit dat gaatje komt is vrij normaal; als het plugje eruit is moet je er even met iets erin frotten, een spijker of zo, om de tjap in beweging te krijgen.
Thermostaat zit in de bovenste radiatorslang, aan de kant van het blok.
Geplaatst: do jun 29, 2006 9:03 am
door jbeekmann
tinustilburg schreef:Kijk de radiator krijg ik wel leeg, dat is het probleem niet. ...
Ik denk dat je de vleoistof er wel uitkrijgt, maar de drap niet. Die zit lekker vastgekoekt in de kleine kanaaltjes, daar kan je dus niet bij.
Geplaatst: do jun 29, 2006 9:52 am
door R4F6GTX Automaat
Dat maakt de azijn juist lekker los. Als je het er niet uit krijgt, doe je het zo, dan is de azijn wat verdund; na een rit komt er misschien al wat los en herhaal je het. Misschien dat het dan wel los zit. Proberen zou ik zeggen; (doen de hondjes ook en dat lukt meestal ook)