Pagina 2 van 3

Geplaatst: di mar 14, 2006 2:24 pm
door GijSsie
Hallo luuthje,

Daar was ik van op de hoogte. Maar RLS is (was) toch pure owatrol met loodmenie?

Als ik dan ergens Loodmenie kan kopen kan ik zelf owatrol en loodmenie mixen, dan heb ik zelfgemaakte RLS 8)

En voor dat cip spul betaal je het dubbele als voor gewone pure owatrol...

Geplaatst: wo mar 15, 2006 1:03 am
door Luuthje
Volgens mij kan je loodhoudende menie gewoon bij de bouwmarkt halen.

maar ik weet het niet zeker.

Groeten van Luuth

Geplaatst: vr apr 14, 2006 7:03 pm
door GijSsie
Hallo luuthje,

Vandaag heb ik effe gekeken bij de praxis... daar hadden ze wel loodmenie, zat alleen geen lood in... dus moet het de ouderwetse loodmenie met lood zijn...

Er stond ook nog zoiets als ijzermenie in t schap, is dat wat?

groet,
Gijs

Geplaatst: za apr 15, 2006 12:44 am
door wander
In Duitsland hebben ze een aardige test met anti-roestmiddelen uitgevoerd. Ik weet niet of het artikel al bekend is hier, maar e.e.a. dus maar ingescand. Ook een poging gewaagd aan een eerste stuk van de vertaling, maar mijn Duits is niet zo sterk.
----------------------------------

Is ieder middel het juiste middel?

Bescherming van holle ruimten: 20 producten in de duurtest

Slechts drie van de 20 producten zijn werkelijk goed, drie andere zijn tevredenstellend, vier zijn er die voldoende scoren. Met de overige middelen begint het drama van zeer snelle roest.
In het ergste geval bleef in de dorpels na drie jaar alleen nog een handjevol bruine kruimels over. Een duurtest met beangstigende resultaten!

Op de terreinen van de universiteit in Oldenburg werd de test uitgevoerd. De testkasten (dorpels) zijn 60 centimeter lang en gemaakt van carrosseriemetaal. Van buiten werden ze wit geschilderd zodat het eventuele doorroesten goed zichtbaar zou worden. Met een lasverbinding zoals dit ook in de realiteit voorkomt. In de onderkant werden gaten gemaakt zodat het condenswater eruit kon lopen
De beschermingsmiddelen werden volgens aanwijzing van de fabrikant in de ‘testkasten’ (dorpels) aangebracht. Op kunstmatige wijze werd de winter nagebootst, met een plantenspuit vol met pekelwater werden de dorpels regelmatig bespoten. Dit om enerzijds de test te versnellen en anderzijds de winterse taferelen op de (Duitse) autowegen te simuleren.
Buiten op het terrein werden de 60 testdorpels uitgestald met steeds een gelijke afstand tussen de dorpels, blootgesteld aan weer en wind. In de testperiode werd er tussentijds met een endoscoop de ontwikkeling (van roest) binnenin de dorpels gevolgd.

Bron: Oldtimer-Markt, Sonderheft 35
Dank aan Ton ter Veer voor het insturen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: za apr 15, 2006 11:50 am
door GijSsie
hey wander,

hartstikke bedankt!

groet,
Gijs

Geplaatst: ma apr 17, 2006 8:15 am
door Willem de Zwijger
En hier is het hele artikel voor maar liefst 0.98 Euro te koop...

Geplaatst: ma apr 17, 2006 8:25 am
door GijSsie
nou heb ik zitten denken hoe objectief is dit artikel eigenlijk??? heb laatst voor AK het een en ander moeten manipuleren, maar da viel mij op hoe makkelijk je info kan veranderen of anders kan doen lijken... maar volgens mij komt er ook wel 1 van de duurdere producten uit... :wink:

Ik heb met mijn vader overlegt en we smeren er over het hele chassis zwarte lak en als nodig eerst een primer(epoxy) en daarna gaat op de onderkant een laag betumen... :wink:

Roest komt tenslotte toch het meest van binnen dus waarom 3 lagen loodmenie(dat haast niet te krijgen is, de goede ouwe althans) en nog een laag owatrol en dan zwarte lak op de buitenkant... btw op de manier die Renault er oorspronkelijk op had zitten zat er ook niet al teveel op en gaat mijn savanne nu al goed 13 jaar mee... In de binnenkant van de balken willen we dan proberen op enkele lagen lijnolie te vernevelen.

Groet,
Gijs

Geplaatst: ma apr 17, 2006 8:42 am
door Willem de Zwijger
Jij durft te twijfelen aan een serieus onderzoek door onze grundliche oosterbuurtjes :wink: ? Je hebt zeker niet gelezen dat professor Dieter Schuller von de Uni Oldenburg den Dauertest uberwacht hat ?
Het enige wat je erop zou kunnen aanmerken is denk ik:
1. Lijnolie is niet meegetest
2. De testbalken staan stil; als je iets vloeistof achtigs hebt zal het misschien wat minder erg zijn
3. Ze hebben de testbalken volledig aan hun lot overgelaten; bij je auto kun je zo nu en dan nog eens wat bij gooien.

Ik geloof overigens niet dat dat de uitslag beinvloedt, dat Mike Sanders vet is gewoon de top. Maar ja, wel rot aan te brengen, ik begin er niet aan.
Interessant is wel wat ze over Owatrol zeggen: door het condenswater wordt dit na verloop van tijd weggespoeld. Ofwel je moet er eigenlijk een waslaag achteraan gooien, of er om de zoveel tijd weer een nieuwe plens in gooien...

Geplaatst: ma apr 17, 2006 9:18 am
door Hugo
Klopt als een bus.

Pure Owatrol op een verse las van het binnen scherm boven de uitlaat gaat zonder problemen 2 jaar mee: Bij andere scherm kwam de roest er na het eerste jaar opnieuw door heen...

Owartol is dan ook een primer die ook voor een goede hechting van de volgende laag zorgt. Die er dan wel op moet...

Geplaatst: di apr 18, 2006 12:11 pm
door Rammelbakkie
De binnenkant van de balken van mijn GTL heb ik drie jaar geleden -zo goed en zo kwaad als het ging- met ML-Tectiel behandeld :roll:

Nu heb ik op dit forum al veel gelezen over Owatrol, lijnolie- gekookt en ongekookt.

Nu vraag ik me af, heeft het nog zin om alsnog een van de andere producten er overheen te spuiten?
Lost de tectiel op wanneer ik Owatrol of lijnolie gebruik of heeft het dan eigenlijk weinig of geen zin meer?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Vast bedankt,
Kees.

Geplaatst: di apr 18, 2006 1:07 pm
door Neeelz
Kan iemand (Wander?) het hele artikel, met de rangorde van alle middelen posten? Zou mooi zijn!

Geplaatst: di apr 18, 2006 3:00 pm
door Joossie
Even een klein vraagje tussendoor.........Waar kan ik die lijnolie kopen. Is dit gewoon te koop bij de verfwinkel..........of ergens te bestellen?

gr Joost

Geplaatst: di apr 18, 2006 3:04 pm
door GijSsie
Ik heb ook nog een vraagje over lijnolie, is dat een soort van slaolie dat niet droog word? of is het net als lak die mooi strak opdroogt?

Ik heb in mijn dwarse achterbalk (waar ook de achterbank op vastzit)roest zitten, met de slijpschijf kan ik er verder niet bij... Hoe kan ik dit het beste aanpakken???

Geplaatst: di apr 18, 2006 3:24 pm
door Neeelz
Hoe heb je geprobeerd het weg te halen Gijs? van onder af, of van boven af? Wellicht kan je er wel bij als je je koets er af tilt, (zie Folkerts (bijna) over the top restauratie) dan kan je overal goed bij. En dan weet je ook dat je het goed kunt uitslijpen en herstellen. Ik zeg dit omdat jij nog wel even de tijd hebt om je auto goed te krijgen, kan je net zo goed een beetje extra tijd besteden aan het ook echt goed krijgen, dan krijg je geen problemen meer met roest. (en dan kun je het goed behandelen met dat spul van Mike Sanders (zie artikeltje)) Rijd jij de komende 20 jaar in een auto waar je niets meer aan hoeft te doen!

Geplaatst: di apr 18, 2006 6:06 pm
door GijSsie
Hallo neelz,

Het zit in balk als je bij de achterkriksteun de balk open slijpt. Het chassis het ik al helemaal losgesleuteld in de garage liggen :wink:

Als ik vandaag nog tijd heb zal ik eens een fotootje maken;) :wink:

groet,
Gijs