Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma jan 09, 2006 6:50 pm
door R4F6GTX Automaat
Alleen de versnellingsbak ja (mèt differentieel natuurlijk).
Wat win je? Nou, ik denk 10 tot 15 km

Geplaatst: ma jan 09, 2006 6:52 pm
door Wingnut
Heb je de beschikking over een lasapparaat of ken je iemand die een mig-lasapparaat heeft? Dan valt er heel wat te repareren. Als je vooral een zuinige auto wilt hebben is een bezoekje aan de plaatselijke electronica-boer een idee. Velleman heeft een aantal bouwpakketjes waaronder een electronische ontstekking voor oldtimers. Ik heb er hele goede dingen over gehoord, ik heb hem alleen nog niet getest op m'n F4 omdat die nog niet helemaal rijklaar is.

Geplaatst: ma jan 09, 2006 6:59 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja, door dat Vellemankitje loopt ie iets fijner, start beter maar of het gebruik er nou beter van wordt weet ik niet. Misscihen op een jaar gemeten wel merkbaar. Ik ben er nu mee bezig om er in elkaar te zetten, dan zet ik ze ook op mijn R4's. Ze kosten rond de 15 euro p/st
Ik had het op mijn F6 automaat ook, maar het gebruik bleef hetzelfde...

Geplaatst: ma jan 09, 2006 7:36 pm
door GijSsie
Hallo,

Ik ga kijken of ik een keer een goede GTL versnellingsbak met differentieel op de kop kan tikken. :wink:
Mijn vader heeft een las-apparaat. Wat valt er dan te repareren?

Ik was van plan om er elektronische ontsteking in te plaatsten, maar bij zo'n velleman setje behoud je toch nog altijd die puntjes?
Ik heb het topic van Willem doorgelezen, die heeft ook elektronische ontsteking in zijn viertje gestopt. Mischien kan hij er nog wat meer uitleg bij geven en de gevolgen op lange termijn?

groeten,
Gijs

Geplaatst: ma jan 09, 2006 8:41 pm
door Willem de Zwijger
Ja, ik heb zo'n Newtronic waarin er helemaal geen mechanisch contact meer is, en dus ook het nokje niet meer kan slijten, zie hier
De ontsteking loopt inmiddels een jaar zonder problemen (mijn meest recente 'probleempje'staat los van de ontsteking), en het verbruik daalde van 1:12 naar 1:14.5, ongelofelijk maar waar, ik raad het dus iedereen aan die een beetje van knutselen houdt.

Geplaatst: ma jan 09, 2006 8:45 pm
door R4F6GTX Automaat
Bij een Vellemankitje hou je inderdaad de puntjes nog maar die werken dan alleen nog als schakelaartje dus gaan er niet meer van die enrome stroompjes doorheen dus branden ze niet meer in.

Ik heb nog een GTL bak liggen met minder dan 60.000 km gelopen. 60 pleuro mag je 'm hebben.

Geplaatst: ma jan 09, 2006 9:42 pm
door GijSsie
Hallo,

Paul bedankt voor je aanbod, maar 60 vind ik te veel. Ik ga proberen om een 1100cc turbo uit een dahatsjoe charade te pakken te krijgen :D . En tegen die tijd ook een GTL bak... maar voor minder dan 60 euro :wink: .

Groeten,
Gijs

Geplaatst: ma jan 09, 2006 10:39 pm
door Wingnut
Zolang er staal is waar je nog wat aan vast kan lassen is er altijd wat te repareren. Heb je foto's van de gaten / rotte delen?

Geplaatst: di jan 10, 2006 12:47 am
door R4F6GTX Automaat
GijSsie schreef:......een 1100cc turbo uit een dahatsjoe charade te pakken te krijgen ......
zoek eerst eens wat info over turbo´s voordat je dergelijke onzin uitkraamt... :roll: ga maar eens kijken hoe zo´n ding werkt. Õf denk je dat je er zo´n ding effetjes erop kan schroeven?

Geplaatst: di jan 10, 2006 8:24 am
door GijSsie
Hallo,

Ik bedacht zelf al dat het niet klopte, nadat ik het opgeschreven had :oops: . Ik bedoel een 1100cc motor (gtl) met een turbo kop erop dat kan toch?

Of is turbo alleen voor diesel auto's?
En injectie voor benzine auto's?

groeten,
Gijs

Geplaatst: di jan 10, 2006 9:20 am
door cees en jantine
hmm gijssie,
het zit toch echt iets anders in elkaar.
ff zoeken op internet en je weet hoe het zit.
een turbo schroef je er niet zo maar even op. de compressieverhouding moet naar beneden, deze is bij een standaard benzine auto te hoog en zou voor een veel te warme verbranding zorgen(te veel compressie). met als gevolg gesmolten zuigers enzo.

het kan wel maar dan moet je op niet te veel turbodruk gaan rijden, je houdt dan ook minder vermogen over. maar ik denk dat je bij een standaard 1100 toch 50-60 pk eruit moet kunnen persen, misschien meer.

je zal wel een ander inlaatspruitstuk moeten maken, een ander uitlaatspruitstuk, misschien een dikkere koppakking. en zo nog meer dingen. het is dus niet PLUG N PLAY...maar wel een mooi project.

en er zijn zat benzine auto´s met turbo en injectie hoor, subaru impreza, mitsibishi lancer evo en volksfiets 1.8T enz enz.
ook diesels hebben gewoon turbo en injectie tegenwoordig.

check even dit verhaal:
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html
en dan kijken bij projecten-1.4 8v turbo

denk dat voor het meer power verhaal een 1.4 blokje zoeken makkelijker is.(op marktplaats staat er nog 1 in zeeland, oh nee renesse das nog zuid holland :roll: )
klikje

succes

Geplaatst: di jan 10, 2006 11:36 am
door jbeekmann
GijSsie schreef:
Of is turbo alleen voor diesel auto's?
En injectie voor benzine auto's?

groeten,
Gijs
Ik denk dat zolang je dit soort vragen hebt je je beter kunt concentreren op hetgeen je nu hebt, het is al lastig zat een motortje echt goed te laten lopen (en dus presteren) als je er zo weinig van weet.

Geplaatst: di jan 10, 2006 5:48 pm
door GijSsie
Hallo Allemaal,

Renesse is nog altijd Zeeland :wink: . En ligt in de kop van schouwen-duivenland.

Ik ben mischien een leek op dit gebied, maar mijn vader is altijd (vaak) bereid te helpen met mijn r4 hij vind het zelf namelijk ook leuk :wink: . Bovendien werkt tie bij een mercedes garage (altijd handig met onderdelen 8) ) en is vroeger zelf ook monteur geweest en hij heeft ook een tijdje in een r4 gereden.

Ik ga nu eerst mijn 956cc blokje er een keer uithalen en helemaal goed laten lopen en schoon maken en er elektrische ontsteking e.d. in maken.

groeten,
Gijs

PS. ik die meneer van dat blok gemaild maar voor dat blok met bak en 3 aandrijfassen vraagt hij 450 euro... :roll:
Maar voor inbouw in een r4 heb je toch alleen het blok nodig?

Geplaatst: di jan 10, 2006 7:00 pm
door Bruutmans
Zeg mensen een gtl blok kan toch een kop van een gtt op?
Hier en daar wat aanpassen,heb ikzelf al eens eerder een topic over begonnen en die hoorde toch echt tot de mogelijkheden.

Wat je daar zegt gijssie over die dahatsjoe,daar ben ik zelf ook een tijdje over aan het nadenken geweest,als het goed is bestaat er een 1100cc turbo.
Dit vergt echter wel de "extremere" aanpassingen,maar moet te doen zijn denk ik.
Het 1.4 blok waar Cees het al over heeft lijkt mij ook de beste optie.
Eventueel een turboblok,alpine dus.

Geplaatst: di jan 10, 2006 7:03 pm
door Bruutmans
Zeg mensen een gtl blok kan toch een kop van een gtt op?
Hier en daar wat aanpassen,heb ikzelf al eens eerder een topic over begonnen en die hoorde toch echt tot de mogelijkheden.

Wat je daar zegt gijssie over die dahatsjoe,daar ben ik zelf ook een tijdje over aan het nadenken geweest,als het goed is bestaat er een 1100cc turbo.
Dit vergt echter wel de "extremere" aanpassingen,maar moet te doen zijn denk ik.
Het 1.4 blok waar Cees het al over heeft lijkt mij ook de beste optie.
Eventueel een turboblok,alpine dus.
Reken erop dat als je dit soort jongens erin gaat leggen dat je verbruik aanzienlijk hoger zal uitvallen als je 900 blokje dat je nu hebt.

Ron wat drinkt die "stoplichtracer" van jou ook weer (of moet je dat nu opzoeken op het forum hihihi :wink: ),ik meen iets van 1op 6 kan dat?