Startmotor uitbouwen - Help!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

nielszeven
Berichten: 22
Lid geworden op: za jul 15, 2006 11:00 am

Bericht: # 78693Bericht nielszeven »

dus de stuurstang maak je los bij de overbrenging en dan is ie flexibel genoeg om hem een stukje opzij te duwen?
bedankt voor de tip!
peter smit
Berichten: 27
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
Locatie: Aalten

Bericht: # 79017Bericht peter smit »

Hallo

Mee eens alleen de stuurstang loshalen!! Het is wel een gepruts en je moet er wel geduld voor hebben, goed kijken waar die langs kan en enkele slangen aan de kant drukken en dan plop je hem er zo uit!!

Groeten Peter
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 79287Bericht an3s »

Rodeo-6 schreef:ja, klopt

spruitstukpakking kan je bij de volvo dealer halen van een volvo 340, wel ff oude meenemen voor de maat
Renault dealert heeft ze ook nog gewoon liggen, hoor.

Enne Emma, als je met je oude langs gaat bij Auto Electric aan de Bellweg dan kunnen ze je gelijk vertellen wat er loos is en wat dat gaat kosten. Alleen het startrelais in orde maken vragen ze echt niet meer dan 25 euro voor.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Bauke Bos
Berichten: 108
Lid geworden op: do feb 19, 2004 2:00 am
Locatie: St. Nicolaasga

startmotor

Bericht: # 80098Bericht Bauke Bos »

Stuurstang los, beschermbeugel over de startmotor los, uitlaat los bij het spruitstuk, kabels los en hij moet er uit willen
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Bericht: # 80110Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Voor een spruitstukpakking hoef je echt niet naar de Volvo dealer hoor.
Ook binnen de club zijn er genoeg.
Steunpunt NO heeft meer dan 25 stuks op voorraad.
Nieuw voor 8 Euro per stuk.

mvg

Harry Velthuis
tel 0591 618696
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 80129Bericht Thijsio »

Het spruitstuk hoeft niet los, inderdaad alleen de stuurstang, de motorsteun en natuurlijk de kabels.
Dan is het een soort ingewikkelde schuifpuzzel, maar moet het kunnen lukken.
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 80132Bericht Boerammetje »

Ik heb volgens mij nog nooit meer dan de stuurstang losgehaald inderdaad... maarreh: wat kan er nou helemaal stuk aan een bendix?
nielszeven
Berichten: 22
Lid geworden op: za jul 15, 2006 11:00 am

Bericht: # 80139Bericht nielszeven »

haha...
Ik heb de startmotor vervangen. Wat los moest:
stuurstang, stukje tussen spruitstuk en uitlaat, beschermbeugel.
Ik heb alle kabels kunnen laten zitten, het was inderdaad een ingewikkelde schuifpuzzle. De klus was in 2 1/2 uur geklaard.

Bleek achteraf, dat degene die de accu had vervangen, allebei de snoeren op de minpool had aangesloten. ik dacht eerst, die weet het wel, dus ik doe ze precies zo terug, zonder na te denken.. blunder!!! :roll:
Nu goed bedraad en starten doet ie weer perfect.
De oude startmotor zal het dus niet aan gelegen hebben, maar ik heb wel wat meer inzicht gekregen onder de motorkap :)
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 80146Bericht Roel van Pinxten »

Je zult het niet geloven maar dat met die kabels is mij dus voor de vakantie ook overkomen.
Ik heb voor het monteren en demonteren van de startmotor wel alleen de koppelingskabel los gehad. Daarna had ik genoeg ruimte om de motor naar buiten de friemelen.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 80170Bericht ap »

lang leve de 850 blokjes daar leg je de start motor zo tussen alles door op zijn plek. waarom wil toch iedereen GTL rijden? (ehh)
nielszeven
Berichten: 22
Lid geworden op: za jul 15, 2006 11:00 am

Bericht: # 80217Bericht nielszeven »

grappig dat ik niet de enige ben! Ja alles moet eerst fout gaan he? dan weet je pas goed hoe t zit
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 101702Bericht Willem de Zwijger »

Oud topic, maar ik kwam vandaag oog in oog met een GTL startmotor uitbouw, en het wilde mij niet te binnen schieten hoe dat zou moeten zonder het spruitstuk eraf te halen, dus heb eieren voor mijn geld gekozen. Moest ik wel even naar IJmuiden op en neer voor een nieuwe pakking, maar ja, je moet wat.
Ik had ook een zgn startmotor sleutel gekocht, zo'n 11/13 ringsleutel die eruit ziet alsof een sterke man hem krom heeft gebogen. Dat was wel een heel goed idee want de derde bout zat er nog in, en daar kun je anders nauwelijks bij (zeker niet als het spruitstuk er nog op zit lijkt me).
Ik lees hierboven dat je de beugel moet losdraaien aan de achterkant van de startmotor, daar heb ik dan blijkbaar niet goed naar gekeken. Zal er wel een krik onder het blok moeten?
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 101807Bericht Rudolf2 »

Nee, dat hoeft niet; de beugel die je los draait zit tussen het motorblok en de steun van de koppelingskabel. Het houdt meer de koppelingskabel op z'n plek dan het motorblok.
Vooral de bovenste moer is nogal op de tast friemelen, maar het gaat wel.

Rudolf
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 101814Bericht Willem de Zwijger »

En gaat de startmotor er dan aan de v-snaarkant van het blok uit, of via de schutboord kant?
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Bericht: # 101822Bericht blanche »

Ha Willem

Via het schutbord moet het lukken. Ik had al een tijdje een beschrijving op mn pc staan. Die heb ik wat aangepast en staat nu ook in het sleutelforum.
Plaats reactie