Pagina 2 van 2
Geplaatst: di jul 12, 2005 2:21 pm
door Flint&Steel
Ik kan de koppelingskabel zo snel niet vinden, maar goed... komt wel. Bakolie ?

oeps...
Zal daalijk' effe kijken hoe/wat, en eventueel een bezoekje aan Herr Dealer afleggen.
Bedankt voor de hulp zover !
Geplaatst: di jul 12, 2005 2:34 pm
door Flint&Steel
Hmmm, de dealer is nogal druk... is het lastig om de "bakolie" zelf te vervangen ?
Geplaatst: di jul 12, 2005 3:25 pm
door jbeekmann
Op zich niet.
Benodigdheden: Bakolie in literflessen (daar zit zo'n tuutje aan) en een slang die op het tuitje past van pakweg een halve meter.
Werkwijze: Rij een paar rondjes om de bakolie lekker op te warmen (loopt ie er sneller en vollediger uit) en tap de olie af met de plug die onderin de bak zit (versnellingsbak dus he, niet de carterplug

even de carterbeschrmingsplaat hiervoor los maken om het geheel te vergemakkelijken)
Even laten uitlekken en plug er weer in. Aan de rechterzijkant van de bak de vul/peilplug uitdraaien en via dit gat de juiste hoeveelheid olie vullen. Als de auto recht staat dan moet de olie er net een beetje komen uitlopen na deze hoeveelheid (even opzoeken in het boek, weet het niet meer uit m'n hoofd)
Plug er weer in en klaar!
Koppelingskabel zit aan de linkerkant van je blok trouwens. Volg hem gewoon vanuit het schutbord, die dikke zwarte.
Geplaatst: di jul 12, 2005 8:43 pm
door Bruutmans
Ow jee hebben we dan motor EN bak/olie?
Ik d8 dat de motorolie ook de bak smeerde??
Of klink ik nu echt als een noob?
Geplaatst: di jul 12, 2005 11:16 pm
door R4F6GTX Automaat
BrůţųÅ â„¢ schreef:......Of klink ik nu echt als een noob?
Nee, jij niet; dat zijn we van jou gewend

Geplaatst: di jul 12, 2005 11:18 pm
door R4F6GTX Automaat
Als er lange tijd te weinig olie in de bak zit gaat ie janken. (geluid) Een beetje minder erin geeft niet, kan die wel tegen. Stel nou eerst maar eens je koppelingskabel af...
Hoeveel vrije slag heeft je koppelingspedaal als je 'm met je hand induwt? dus hoeveel voordat ie zwaar begint te worden
Geplaatst: wo jul 13, 2005 8:59 am
door jbeekmann
Het te weinig kunnen ontkoppelen merk je trouwens het eerste aan het slecht kunnen inschakelen van de achteruit. Hoe doet ie dat bij jou?
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:02 am
door R4F6GTX Automaat
jbeekmann schreef:Het te weinig kunnen ontkoppelen merk je trouwens het eerste aan het slecht kunnen inschakelen van de achteruit.
O ja? is dat zo, of alleen in jouw ervaring?
Geplaatst: wo jul 13, 2005 9:04 am
door jbeekmann
Dat is zo omdat alleen de achteruit geen synchromeschring (schrijf je dat zo?) heeft.
Geplaatst: wo jul 13, 2005 12:09 pm
door Flint&Steel
Hij gaat inderdaad lastig in de achteruit... Ik zal eens naar de koppelingskabel (laten) kijken, bedankt !
Jan
Geplaatst: do jul 14, 2005 7:18 pm
door Moaske
Ik zeg: "smeren, smeren, smeren !". Heb je er al eens aan gedacht om te kijken naar je pook zelf ? Waar die fijn over het blok heen loopt, schuift ie door allerlei oogjes en wordt van grote stukken kachelen natuurlijk lekker droog. Smeer maar eens dikke tjap kogellagervet ofzo aan die pook op de punten waar ie ergens doorheen schuift. Schakelt allicht een stuk fijner...
En nog iets; als je motor niet lekker afgesteld is, krijg ik de indruk dat ie ook moeilijker gaat schakelen (omdat ie niet lekker soepel/fijnste toerental om te schakelen draait dan).
Geplaatst: do jul 14, 2005 9:05 pm
door Flint&Steel
Is ook wle erg warm geweest de laatste tijd... maar ik heb wel het idee dat ie 'goed" afgesteld staat.
Kogellagervet dus... proberen maar !
Geplaatst: vr jul 15, 2005 9:11 am
door jbeekmann
Ik doe het altijd met teflon- of siliconenspray, daar gaat geen stof enzo aankleven en dat kan je ook in de schutborddoorvoer spuiten.
Die doorvoer hadden we bij de eend van mijn moeder eens ingespoten met kruipolie, daarop ging hij heel licht schakelen, maar na een paar weken was de pook bijna niet meer te verzetten. Was blijbaar het rubber aangetast. Dat kwam dus niet meer goed en er moest een ander in.
Weet niet of dat bij de vier ook kan, maar een beetje voorzichtigheid met olieën kan geen kwaad op dat punt.
Geplaatst: vr jul 15, 2005 11:30 am
door Flint&Steel
Goede tip... WD40 dan ?
Geplaatst: vr jul 15, 2005 6:01 pm
door Hugo
WD40 is prima om je koppelingskabel mee in te spuiten.