Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo nov 17, 2004 5:12 am
door Le Car
Sla uw slag...............
De oplossing voor de radio

Weer een prachtig Nederlands produkt te koop.

http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... s&ID=57560

Succes met bieden

Michiel

Geplaatst: wo nov 17, 2004 10:53 am
door jbeekmann
Ik ben helaas geen elektronica-expert. Gelukkig zijn er mensen die daar meer vanaf weten.
Mijn gedachtegang was om het zekeringenkastje dus op parallel geschakelde accu's aan te sluiten en een apart circuit te maken, dus ook met een aparte zekering en in dit circuit de accu's in serie te schakelen. Ik kan zo even geen reden vinden waarom dat niet zou kunnen. (behalve dan dat de dynamo ineens twee accu's moet laden en dat dat wel eens problemen zou kunnen geven.)
dus zoiets:
Afbeelding
kan dat? Als je zorgt dat de radio maar geen - krijgt van de auto toch?

Geplaatst: wo nov 17, 2004 10:54 am
door jbeekmann
Maar dat dingetje op Marktplaats lijkt me een stuk handiger...

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:00 am
door R4F6GTX Automaat
op jouw tekeningetje krijgt de radio toch alleen maar 6 volt. De accu's moeten daarvoor in serie gezet worden, niet een radio ertussen hangen

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:01 am
door jbeekmann
neehoor, in deze kring staan de accu's in serie.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:03 am
door Goof
Dit kan dus m.i. niet. Je zet gewoon 12 volt op je systeem. Dat bevestig je zelf ook door de manier waarop je je radio aansluit.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:07 am
door R4F6GTX Automaat
de accu's moet je in serie zetten, dus van min van accu 1 naar plus van accu 2. Op plus van accu 1 sluit je de + van de radio aan en op de min van accu 2 de min van de radio.

Wat je zei, de min van de radio moet je niet aan de carrosserie van de auto vast maken.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:08 am
door jbeekmann
neehoor, de radio heeft toch een ander circuit. Die heeft een eigen mindraad namelijk, de rest gebruikt het chassis als min en heeft zodoende de accu's parallel aangezien deze beide de minpool op het chassis hebben.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:09 am
door R4F6GTX Automaat
Kan wel. Ik heb ooit een oude Mercedes vrachtwagen gehad die op 24V startte maar de rest van de verlichting en zo was op 12V.
Ik zal eens een electrisch schema ervan opzoeken

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:10 am
door an3s
Je bent in dat schema de onderste accu aan het kortsluiten. Volg de stroomkring maar eens goed en je zult zien dat de + pool en de - pool van de onderste accu gewoon aan elkaar hangen.

Dat gaat dus niet goed.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:12 am
door R4F6GTX Automaat
op jouw tekening zit de min van de radio op de min van de accu en dus ook op de carrosserie. Ik zal eens gaan tekenen, dan wordt het misschien duidelijk wat ik bedoel.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:16 am
door an3s
Het kan overigens wel met 2 accu's. Maar dan moet je ook een 12 V dynamo installeren. Wat natuurlijk logisch is want je kunt nooit 12V uit twee accu's halen zonder het er eerst in te stoppen.

Dat gaat dus ongeveer als volgt:

----- + pool accu2 naar 12V dynamo en radio
|\
|accu2
|/
----- - pool accu2 verbonden met + pool accu1 en 6V systeem auto
|\
|accu1
|/
----- - pool accu1 verbonden met massa auto

Feitelijk doe je dan hetzelfde als met het eerder door mij geopperde systeem met de aftakking halverwege de accu met dien verstande dat je dan maar plaats hoeft te maken voor 1 accu ipv 2.

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:25 am
door jbeekmann
Ja idd, mijn tekeningetje klopt niet...
Maar toch moet het kunnen! Ergens diodebruggetje inbouwen?

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:33 am
door an3s
Het is trouwens eenvoudiger om zo'n omvormer te installeren maar dan heb je wel 2 ernstige nadelen:

Het vermogen is nogal beperkt: 12V bij 2 ampere betekent dat je omvormer eruit knalt wanneer je meer dan 24watt vermogen af probeert te nemen. Dat is dan dus 12 watt per kanaal (piekvermogen) wat betekent dat je geluid ontzettend vervormt als je het een beetje te luid probeert te zetten.

Zo'n omvormer heeft geen geweldig rendement wat je ook al kunt afleiden uit het benodigde koellichaam. Met andere woorden: een groot deel van het vermogen dat erin gaat (zo'n 40%) wordt omgezet in warmte. Neem daarbij de gebrekkige capaciteit van de dynamo van de 4 in acht en je snapt dat dat problemen op kan leveren (langdurige perioden stationair lopen (files en zo..) wordt je accu leeggezogen door je radio).

Geplaatst: wo nov 17, 2004 11:35 am
door an3s
jbeekmann schreef:Ja idd, mijn tekeningetje klopt niet...
Maar toch moet het kunnen! Ergens diodebruggetje inbouwen?
Nee, het kan niet. Althans niet zonder een hele bak electronica.

Nogmaals: Je kan niet uit een accu halen wat je er niet eerst in stopt.