Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo sep 01, 2004 7:39 pm
door Goof
Ik heb altijd sterk m'n twijfels bij NOS. Het is een ontzettende thermische belasting en het zou me dan ook niets verbazen als je motor na pak hem beet 20.000 km helemaal gaar is, als je regelmatig NOS gebruikt.
Ik heb laatst een setje schokbrekers verkocht aan een kerel met een r5 AT en die had er ook zelf injectie op gebouwd en zo. Die beweerde dat hij met een turbodruk van 1.7 bar reed. Dat ging volgens hem goed, mits je alles maar onder controle houdt.
Nou lijkt ook dat me enigszins tricky, maar 1.1 bar moet toch te halen zijn met een fatsoenlijk blok. Dus dan hebben we het wel over geblueprint, geflowde kop, goede carb, of liever 2 goede carbs en een degelijke turbo en uitlaat. In dat geval zou je een AT blok met dergelijke aanpassingen en een hetere nokkenas toch wel boven de 150 pk moeten krijgen dacht ik zo. Maar dat zijn dingen die je denk ik toch beter over kunt laten aan de profs. Afbreken, opbouwen en uitwegen durf ik zelf nog wel, maar balanceren, afdraaien en meer van dat soort bewerkingen zijn toch iets te specialistisch voor en (uit de hand gelopen) hobby.

Geplaatst: wo sep 01, 2004 8:09 pm
door Bruutmans
Jazeker,das heftige rommel hoor.

Maar zou je geen constante flow van nos kunnen creeeren zodat het mengsel er niet ineens inkomt maar gewoon constant,waardoor het thermische gedeelte al wat minder is(nog heftig zat denk ik hoor)en eventueel nog goed koelbaar en waardoor je motor toch "geprikkeld" word?!

Geplaatst: wo sep 01, 2004 8:33 pm
door Ton
da goof

Zorg bij dit alles dus ook voor een goede temperatuurhuishouding:dus goede oliekoeler met thermostaat enz

Geplaatst: wo sep 01, 2004 11:17 pm
door ms.dageraad
hee jongens , gaat dit nog over zuinig rijden, of doen we al wie het eerst weg is bij het stoplicht. Doe die NOS anders even in een nieuw topic. Dit wordt een beetje verwarrend.

Geplaatst: do sep 02, 2004 8:35 am
door Hanz
NOS?

Geplaatst: do sep 02, 2004 10:51 am
door Goof
Ja NOS! En das niet die van het journaal

Geplaatst: do sep 02, 2004 11:28 am
door Hanz
Maar wat dan wel, Goof?

Geplaatst: do sep 02, 2004 4:51 pm
door jbeekmann
nitrous oxide system.
lachgas (N2O) dat met een systeem wordt toegevoegd aan het mengsel en daardoor meer energie uit de verbranding tovert...
http://www.holley.com/nosnitrous/index.html

Geplaatst: do sep 02, 2004 7:12 pm
door cyclofrene
zuinig rijden, niet stationair draaien, maar afremmen op de motor, dan wordt je brandstoftoevoer ook geknepen anders zou je motor verzuipen op het moment dat je stationair loopt. plus dat je je remschijven spaart. hier hoort dus ook bij dat als je op een normale 80km weg rijdt, en je dus goed afstand houdt en goed anticipeert (500m tot 600m waar mogelijk kijkt) en ook naar de auto's voor je voorganger kijkt, je kunt afremmen op de motor op het moment dat er drie auto's voor iemand remt, of langzamer rijdt je gevolg is dat je gemiddeld je motor beter op toeren houd met als gevolg dat je ook niet zo hardt op het gas hoeft op het moment dat het zaakje weer optrekt. en je spaart je remerij,

verder NOS oftewel stikstofdioxide is een verbinding die 2 zuurstofatomen bevat dit betekent dat wanneer je dit toevoegt, je ook meer brandstof kunt toevoegen met als gevolg meer PK's

Geplaatst: vr sep 03, 2004 9:18 am
door Hanz
Op 2004-09-02 19:12, schreef cyclofrene:
verder NOS oftewel stikstofdioxide is een verbinding die 2 zuurstofatomen bevat dit betekent dat wanneer je dit toevoegt, je ook meer brandstof kunt toevoegen met als gevolg meer PK's
met meer O meer C en H verbranden snap ik, maar wat is dan het voordeel van NOx boven gewoon O2, je moet die N toch ook weer afvoeren?

Geplaatst: vr sep 03, 2004 9:29 am
door brecht
deed cyclofrene met zijn bericht nog zo zijn best om dit topic weer op de rails te krijgen....

gaat het weer over NOS!
als een moderator het NOS-gebeuren een eigen topic zou geven... :wink:

Geplaatst: ma sep 06, 2004 1:06 pm
door cyclofrene
ehmz, gewoon door die uitlaat...

en de N is niet zoveel. (relatieve kernmassa, en die onzin meer.) moeilijk spannend. die N is niet belangrijk (ja het bind zuurstof tot een relatief zuurstofrijk gas.

ja en het is niet goed voor je motor. kun je lang en kort over lullen, maar alle delen in je blok krijgen gewoon 2 tot 3 maal de normale hoeveelheid energie te verstouwen. is niet de bedoeling zeg maar. en het zooitje moet wel gekoeld worden (kun je dus ook rustig vergeten.

NOS is wel de domste en lompste uitvinding op autogebied.

gewoon niet doen, als je autotuning doet, dan ben je gewoon een goeie tuner op het moment dat jij constant veel vermogen uit je blok kan halen met brandstof en lucht. en verder niks. (turbo pas hier wel bij, want je voegt niks aan het mengsel toe.)

btw, het is niet voor niets zo dat wanneer je een turbo op je blok sleuteld, dat er eigenlijk ook de krukaslagers, de nokkenas lagers, je distributie (riem/ketting), je aandrijflijn, je remmerij. verandert moeten worden. je kunt het wel doen zonder, maar hoe snel wil je je spul in de soep draaien....

NOS is gewoon bullshit.

kijk waar goof mee bezig is, met zijn AT blok te reviseren, dat heeft zin. dat is permanente vermogens winst.

en dan nog, je hebt het hier over renaultjes 4 man, wat wil je nou.... als je een racemonster wilt, wat moet je dan met een R4tje? (hard laten gaan, dat kan best, maar echte racewagen. neu dat zie ik niet gebeuren.)

Geplaatst: di sep 14, 2004 9:18 am
door ms.dageraad
cyclofrene schreef:zuinig rijden, niet stationair draaien, maar afremmen op de motor, dan wordt je brandstoftoevoer ook geknepen anders zou je motor verzuipen op het moment dat je stationair loopt. plus dat je je remschijven spaart. hier hoort dus ook bij dat als je op een normale 80km weg rijdt, en je dus goed afstand houdt en goed anticipeert (500m tot 600m waar mogelijk kijkt) en ook naar de auto's voor je voorganger kijkt, je kunt afremmen op de motor op het moment dat er drie auto's voor iemand remt, of langzamer rijdt je gevolg is dat je gemiddeld je motor beter op toeren houd met als gevolg dat je ook niet zo hardt op het gas hoeft op het moment dat het zaakje weer optrekt. en je spaart je remerij,
Ik heb het stationair draaien al afgezworen. Als het kan zet ik de versnelling in de vrij en zet de motor uit. wel weer gelijk op kontakt, anders stuurt het zo rottig. Vlak voor dat ik op het eind van een afrit ben start ik de motor via de 2de of 3de versnelling. Hoef ik toch nauwelijks te remmen. Bij stoplichten en bruggen rem ik gewoon. Ik start als er 3 auto's voor mij begonnen wordt met rijden. Rijdt de hele bubs al? dan gebruik ik de truc met de koppeling weer.

Geplaatst: di sep 14, 2004 10:08 am
door brecht
jij gaat dus freewheelend de afrit af? lijkt me niet echt bevordelijk voor de wegligging, grip, controle dat soort dingen.

oftewel: gewoon gevaarlijk!

Geplaatst: di sep 14, 2004 11:40 am
door Erik
hoe druk is het in Koudum Brecht! Niet druk. Gevaarlijk ach nee.