Pagina 2 van 3
Geplaatst: ma jun 21, 2004 9:18 am
door Renault Classique
Jazeker, komt het deze week 's avonds een keer uit? (Vanavond en donderdagavond kan ik niet).
Geplaatst: ma jun 21, 2004 9:27 am
door R4F6GTX Automaat
allemaal goe, hij loopt niet weg (déed ie dat maar, k*tding)
Geplaatst: za jan 08, 2005 12:47 pm
door Bruutmans
Nog een vraagje over dat Velleman kitje.
Is dit dan ongeveer de juiste aansluitwijze ervan?
Nadat ie bij mij ook al ee tijdje op tafel lag heb ik em uiteindelijk ook maar eens inmalkander gestoken,hopelijk wel goed want ik ben niet zo`n electro-fanaticus.
Ow ja en er bestaat iets van "bosch" en dat zou een "hall"-gever zijn?! wat is dat eigenlijk,die schijnt het totale contactpunten-gebeuren op te heffen.
Geplaatst: za jan 08, 2005 12:58 pm
door R4F6GTX Automaat
handleiding zit er toch bij?
Geplaatst: za jan 08, 2005 1:25 pm
door Bruutmans
Ja ,maar ik vind dat soort handliedingen altijd erg vaag.
Voorbeeld : "let op polariteit"
Allemaal erg leuk en aardig,maar leg dan ook ff uit wat die polariteit is en of het linksom of rechtsom moet zitten,nu ist gokken dus.
Zelfde als die geweldige bouwtekeningen van de ikea of zo,daar kom je ook niet wijs uit tenzij je erg goed bent in chinees of zo,want die beschrijving is wel 3x zo groot als de nederlandse en daarmee ook duidelijker misschien?!
Wat ik dus wil zeggen is dat ik er wel een beetje uitkom,maar voor de zekerheid toch maar even deze tekening erop gegooid heb om zeker te zijn dat het niet misgaat.
Ik heb al eens 220 op mijn sodemieter gehad en das best lekker!!!

NOT!!!!!!!!!!!
Geplaatst: za jan 08, 2005 3:22 pm
door Renault Classique
Let op polariteit wil zeggen: plus aan plus en min aan min aansluiten en niet andersom. Dus de rode draad uit jouw schema niet direct aan de massa, in jouw schema groen/geel, aansluiten ter voorkoming van kortsluiting. Het Velleman kitje is niet echt moeilijk in elkaar te zetten, alleen bij het aansluiten van de transistor, het zilverkleurig onderdeeltje met drie pootjes, kan het soms mis gaan (praktijkervaring aan het woord....). Voor de duidelijkheid zit er een klein lipje aan de rand van de transistor, en dat moet bij montage mooi samenvallen met het tekeningetje op het printplaatje. Succes ermee, in onze blauw/witte GTL 41 doet het kitje het al een paar duizend kilometer prima!
Geplaatst: za jan 08, 2005 4:26 pm
door Bruutmans
Ja in dit geval was dat polariteit gebeuren iets van een diode,maar ja op die diode staat ook geen reet van "deze kant boven" of iets dergelijks dus het was een gok en veel afkijkwerk van de foto en zo.
Het hele solderen gebeuren vond ik echter wel een leuk gepiel,vond het jammer dat het al zo snel gepiept was ook.
Moet nog even een leuke behuizing maken voor het ding en dan kan het gemonteerd worden hoor.
Ach ja,meer als KABOEM!!! kan het toch niet doen,hahaha

Geplaatst: za jan 08, 2005 6:27 pm
door Bruutmans
Trouwens er staat ook beschreven dat je em het beste in een hermetisch afgesloten iets kunt plaatsen,maarrrr........ de koelvinnen mogen wel in aanraking met de lucht???
Nou euhmmmm what the hell is dat nou weer dan?
Hoe moet dat dan hermetisch gesloten zijn?
Nu is mijn vraag,hoe hebben jullie dit gedaan?
Evt. met foto zou mooi zijn,alvast dank.
Geplaatst: za jan 08, 2005 9:34 pm
door Rinootje
hiervoor gebruiken ze giethars. Ik weet helaas niet waar je dat kunt krijgen. Misschien de regenboog in Sittard??? Diode goedom plaatsen is van groot belang ,anders toet ie het niet en diode gaat waarschijnlijk ook kapot. Ik weet niet meer hoe ze gemerkt zijn,zou het moeten opzoeken uit een ver verleden van schoolboeken. Mischien weet iemand anders dat???? Zelf heb ik het op de luxe manier gedaan Garage de Wind...
Veel Succes.
Geplaatst: za jan 08, 2005 9:55 pm
door Bruutmans
Ja dankjewel rino kerel.
Tja ik heb het maar afgekeken van de foto zo goed en zo kwaad als het ging en wat gokwerk.Mocht er iets stuk gaan dan ga ik naar mijn schoonpa die heeft een radio tv zaak die heeft zat diodes en zo.
Misschien dat hij wel zo`n spul heeft.
Heb inmiddels een plastic behuizing gemaakt die ik open en dicht kan schroeven,dan snij ik nog maar 2 gaten voor de koelvinnen en dan komt er maar een beetje lucht bij he.
Ik zat eigenlijk te denken om hem misschien in kaarsvet te zetten? is dat wat?Maar ik zal schoonpa es vragen of hij wat heeft.
Geplaatst: za jan 08, 2005 11:24 pm
door Renault Classique
De diodes hebben een streepje aan de rand staan, dat streepje moet ook weer overeen komen met het streepje op het printplaatje. Bij mij zit het geheel, zonder beschermend doosje, aan de binnenkant op het schutbord gemonteerd, op geisoleerde pootjes. Bij electronicahobbyzaken heb ja van die mooie aluminium doosjes waar je de ontsteking mooi in kan bouwen, maar goed weggestopt onder het dashboard aan de passagierszijde werkt het prima.
Geplaatst: za jan 08, 2005 11:49 pm
door R4F6GTX Automaat
Mijne hangt ook onder het dashboard, binnenin de auto dus. Ik heb het geheel in een plastiek doosje gefrot en dat met smeltlijm dichtgeplekt. Dat ding met die vinnen zit er uiteraard buiten.
Geplaatst: za jan 08, 2005 11:54 pm
door Bruutmans
Verdomd dat ik daar nog niet aan gedacht had,smeltlijm,ideaal!!
Bedankt voor den tip!!!
Dat word em dus,hahaha.
Geplaatst: vr jan 14, 2005 10:28 am
door R4F6GTX Automaat
Moet ie nou beter rijden nu ik met dat Vellemanding rondrij? Ik merk eigenlijk geen verschil.

Starten deed ie altijd al goed, nu ook, pittiger issie niet; is altijd al traag geweest, verbruik hangt zoals gewoonlijk af van de wind...

Misschien dat ik de puntjes nooit meer hoef te stellen

Geplaatst: vr jan 14, 2005 2:16 pm
door Willem de Zwijger
Je krijgt hele lage stroompjes door de puntjes, dus die zouden niet meer inbranden. Maarrrr je houdt wel iets slijtage van de sleepdinges die over de nok van de as blijft glijden, dus theoretisch gezien gaan de puntjes na verloop van tijd niet ver genoeg meer open.