Velleman kitje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Renault Classique
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Nog een vraagje over dat Velleman kitje.
Is dit dan ongeveer de juiste aansluitwijze ervan?
Nadat ie bij mij ook al ee tijdje op tafel lag heb ik em uiteindelijk ook maar eens inmalkander gestoken,hopelijk wel goed want ik ben niet zo`n electro-fanaticus.
Ow ja en er bestaat iets van "bosch" en dat zou een "hall"-gever zijn?! wat is dat eigenlijk,die schijnt het totale contactpunten-gebeuren op te heffen.
Is dit dan ongeveer de juiste aansluitwijze ervan?

Nadat ie bij mij ook al ee tijdje op tafel lag heb ik em uiteindelijk ook maar eens inmalkander gestoken,hopelijk wel goed want ik ben niet zo`n electro-fanaticus.
Ow ja en er bestaat iets van "bosch" en dat zou een "hall"-gever zijn?! wat is dat eigenlijk,die schijnt het totale contactpunten-gebeuren op te heffen.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Ja ,maar ik vind dat soort handliedingen altijd erg vaag.
Voorbeeld : "let op polariteit"
Allemaal erg leuk en aardig,maar leg dan ook ff uit wat die polariteit is en of het linksom of rechtsom moet zitten,nu ist gokken dus.
Zelfde als die geweldige bouwtekeningen van de ikea of zo,daar kom je ook niet wijs uit tenzij je erg goed bent in chinees of zo,want die beschrijving is wel 3x zo groot als de nederlandse en daarmee ook duidelijker misschien?!
Wat ik dus wil zeggen is dat ik er wel een beetje uitkom,maar voor de zekerheid toch maar even deze tekening erop gegooid heb om zeker te zijn dat het niet misgaat.
Ik heb al eens 220 op mijn sodemieter gehad en das best lekker!!!
NOT!!!!!!!!!!!
Voorbeeld : "let op polariteit"
Allemaal erg leuk en aardig,maar leg dan ook ff uit wat die polariteit is en of het linksom of rechtsom moet zitten,nu ist gokken dus.
Zelfde als die geweldige bouwtekeningen van de ikea of zo,daar kom je ook niet wijs uit tenzij je erg goed bent in chinees of zo,want die beschrijving is wel 3x zo groot als de nederlandse en daarmee ook duidelijker misschien?!
Wat ik dus wil zeggen is dat ik er wel een beetje uitkom,maar voor de zekerheid toch maar even deze tekening erop gegooid heb om zeker te zijn dat het niet misgaat.
Ik heb al eens 220 op mijn sodemieter gehad en das best lekker!!!

Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Renault Classique
Let op polariteit wil zeggen: plus aan plus en min aan min aansluiten en niet andersom. Dus de rode draad uit jouw schema niet direct aan de massa, in jouw schema groen/geel, aansluiten ter voorkoming van kortsluiting. Het Velleman kitje is niet echt moeilijk in elkaar te zetten, alleen bij het aansluiten van de transistor, het zilverkleurig onderdeeltje met drie pootjes, kan het soms mis gaan (praktijkervaring aan het woord....). Voor de duidelijkheid zit er een klein lipje aan de rand van de transistor, en dat moet bij montage mooi samenvallen met het tekeningetje op het printplaatje. Succes ermee, in onze blauw/witte GTL 41 doet het kitje het al een paar duizend kilometer prima!
- Bruutmans
- Contacteer:
Ja in dit geval was dat polariteit gebeuren iets van een diode,maar ja op die diode staat ook geen reet van "deze kant boven" of iets dergelijks dus het was een gok en veel afkijkwerk van de foto en zo.
Het hele solderen gebeuren vond ik echter wel een leuk gepiel,vond het jammer dat het al zo snel gepiept was ook.
Moet nog even een leuke behuizing maken voor het ding en dan kan het gemonteerd worden hoor.
Ach ja,meer als KABOEM!!! kan het toch niet doen,hahaha
Het hele solderen gebeuren vond ik echter wel een leuk gepiel,vond het jammer dat het al zo snel gepiept was ook.
Moet nog even een leuke behuizing maken voor het ding en dan kan het gemonteerd worden hoor.
Ach ja,meer als KABOEM!!! kan het toch niet doen,hahaha

Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Bruutmans
- Contacteer:
Trouwens er staat ook beschreven dat je em het beste in een hermetisch afgesloten iets kunt plaatsen,maarrrr........ de koelvinnen mogen wel in aanraking met de lucht???
Nou euhmmmm what the hell is dat nou weer dan?
Hoe moet dat dan hermetisch gesloten zijn?
Nu is mijn vraag,hoe hebben jullie dit gedaan?
Evt. met foto zou mooi zijn,alvast dank.
Nou euhmmmm what the hell is dat nou weer dan?
Hoe moet dat dan hermetisch gesloten zijn?
Nu is mijn vraag,hoe hebben jullie dit gedaan?
Evt. met foto zou mooi zijn,alvast dank.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
hiervoor gebruiken ze giethars. Ik weet helaas niet waar je dat kunt krijgen. Misschien de regenboog in Sittard??? Diode goedom plaatsen is van groot belang ,anders toet ie het niet en diode gaat waarschijnlijk ook kapot. Ik weet niet meer hoe ze gemerkt zijn,zou het moeten opzoeken uit een ver verleden van schoolboeken. Mischien weet iemand anders dat???? Zelf heb ik het op de luxe manier gedaan Garage de Wind...
Veel Succes.
Veel Succes.
- Bruutmans
- Contacteer:
Ja dankjewel rino kerel.
Tja ik heb het maar afgekeken van de foto zo goed en zo kwaad als het ging en wat gokwerk.Mocht er iets stuk gaan dan ga ik naar mijn schoonpa die heeft een radio tv zaak die heeft zat diodes en zo.
Misschien dat hij wel zo`n spul heeft.
Heb inmiddels een plastic behuizing gemaakt die ik open en dicht kan schroeven,dan snij ik nog maar 2 gaten voor de koelvinnen en dan komt er maar een beetje lucht bij he.
Ik zat eigenlijk te denken om hem misschien in kaarsvet te zetten? is dat wat?Maar ik zal schoonpa es vragen of hij wat heeft.
Tja ik heb het maar afgekeken van de foto zo goed en zo kwaad als het ging en wat gokwerk.Mocht er iets stuk gaan dan ga ik naar mijn schoonpa die heeft een radio tv zaak die heeft zat diodes en zo.
Misschien dat hij wel zo`n spul heeft.
Heb inmiddels een plastic behuizing gemaakt die ik open en dicht kan schroeven,dan snij ik nog maar 2 gaten voor de koelvinnen en dan komt er maar een beetje lucht bij he.
Ik zat eigenlijk te denken om hem misschien in kaarsvet te zetten? is dat wat?Maar ik zal schoonpa es vragen of hij wat heeft.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Renault Classique
De diodes hebben een streepje aan de rand staan, dat streepje moet ook weer overeen komen met het streepje op het printplaatje. Bij mij zit het geheel, zonder beschermend doosje, aan de binnenkant op het schutbord gemonteerd, op geisoleerde pootjes. Bij electronicahobbyzaken heb ja van die mooie aluminium doosjes waar je de ontsteking mooi in kan bouwen, maar goed weggestopt onder het dashboard aan de passagierszijde werkt het prima.
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Verdomd dat ik daar nog niet aan gedacht had,smeltlijm,ideaal!!
Bedankt voor den tip!!!
Dat word em dus,hahaha.
Bedankt voor den tip!!!
Dat word em dus,hahaha.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
-
Je krijgt hele lage stroompjes door de puntjes, dus die zouden niet meer inbranden. Maarrrr je houdt wel iets slijtage van de sleepdinges die over de nok van de as blijft glijden, dus theoretisch gezien gaan de puntjes na verloop van tijd niet ver genoeg meer open.
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op vr jan 14, 2005 4:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.