steekproef gtt
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hé, hallo Marcel. Alles is goed met de GTT.
Motorsteunen niet verhoogd? O? Ik dacht dat je dat wel had gezegd. Nooit geverifieerd, maakt ook niet uit. Ze hadden ook niet hoger gekund vanwege de carb en de schakelbende.
@Zwijger : Als ik het zo zie dan heeft een verhoging van 0,5 cm al goed resultaat, maar bij mij ligt het misschien nét anders.
Ga voor 1,5 cm.
Motorsteunen niet verhoogd? O? Ik dacht dat je dat wel had gezegd. Nooit geverifieerd, maakt ook niet uit. Ze hadden ook niet hoger gekund vanwege de carb en de schakelbende.
@Zwijger : Als ik het zo zie dan heeft een verhoging van 0,5 cm al goed resultaat, maar bij mij ligt het misschien nét anders.
Ga voor 1,5 cm.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Willem, het onderblok van een gtt is identiek aan dat van de 1108, 1397, alpine en AT. De kop verschilt van de A en AT en lijkt meer op die van een 1108 of 1397 cc. In- en uitlaat aan dezelfde kant dus. Verder loopt de nokkenas door de deksel van de distriketting. Hierop zit een polie die de waterpomp aandrijft. Die zit dus ook aan de andere kant, evenals de dynamo.
Zie bijvoorbeeld ook: http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/index.htm
Zie bijvoorbeeld ook: http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/index.htm
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Wat ik me afvroeg. Als je zeker geen gezeik met keuringen wilt krijgen, dan kun je toch eventueel de kop van een GTT of AT op het normale 1100 onderblok zetten. Moet met weinig werk pas te maken zijn. En dan heb je ineen een 1108tje met 100 pk of zo.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Daar had ik het toch al eens met jouw over gehad. Gewoon een 1400 ombouwen met een GTT kop? Een 1100 zou ik in ieder geval niet nemen. Dan komen de diameters van de cilinders en de uitsparingen in de kop niet overeen.
Punt is dat je dan wel heel zeker moet weten dat er verder niets anders is aan de motor: Zo is de PSA (peugeot) 2,5 liter dieselmotor X3S geleverd in een versie met en zonder Turbo die er van buiten identiek uitzien, maar intern zit er in de turboversie vier oliesproeiers die van onderen olie tegen de zuiger en de cilinderwand spuiten voor extra koeling. Zonder die dingen loopt het blok binnen 1000 kilometer vast wat menigeen die even een turbootje over dacht te zetten tot hun spijt ondervonden.
Punt is dat je dan wel heel zeker moet weten dat er verder niets anders is aan de motor: Zo is de PSA (peugeot) 2,5 liter dieselmotor X3S geleverd in een versie met en zonder Turbo die er van buiten identiek uitzien, maar intern zit er in de turboversie vier oliesproeiers die van onderen olie tegen de zuiger en de cilinderwand spuiten voor extra koeling. Zonder die dingen loopt het blok binnen 1000 kilometer vast wat menigeen die even een turbootje over dacht te zetten tot hun spijt ondervonden.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
AT heeft standaard ook van die pistonspray als ik me niet vergis. Gtt daarentegen weer niet. Heb Menno al meerdere keren hier en daar zien beweren dat het AT blok veel degelijker is dan het gtt blok en daar begin ik ook zo langzamerhand achter te komen. Zo heeft de AT dus de crossflowkop, dubbele distri.ketting, grotere kleppen, en waarschijnlijk dus ook die zuigerspray.
In hoeverre een 1100 blok met turbo niet werkt omdat de lagers e.d. het niet aan kunnen durf ik niet te zeggen, maar bang voor een vastloper als gevolg van thermische overbelasting ben ik niet zo heel hard. Kan me niet voorstellen dat de materialen zoals gebruikt in de 1100 (legeringen e.d.) dermate anders zijn.
Koelsysteem is iig 100% identiek.
Als de gtt het uithoudt zonder zuigerspray, dan zou de 1100 dat misschien ook wel kunnen. Bovendien hoef je niet meteen met 1,2 bar overdruk te gaan rijden he.
0,5 levert ook al hele leuke resultaten denk ik zo.
In hoeverre een 1100 blok met turbo niet werkt omdat de lagers e.d. het niet aan kunnen durf ik niet te zeggen, maar bang voor een vastloper als gevolg van thermische overbelasting ben ik niet zo heel hard. Kan me niet voorstellen dat de materialen zoals gebruikt in de 1100 (legeringen e.d.) dermate anders zijn.
Koelsysteem is iig 100% identiek.
Als de gtt het uithoudt zonder zuigerspray, dan zou de 1100 dat misschien ook wel kunnen. Bovendien hoef je niet meteen met 1,2 bar overdruk te gaan rijden he.
0,5 levert ook al hele leuke resultaten denk ik zo.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------