Pagina 2 van 3
Geplaatst: do feb 12, 2004 2:33 pm
door an3s
Even voort mijmerend bedenk ik mij plotseling het volgende:
1. Zo'n wind/velleman systeem gebruikt een klein stuurstroompje vanaf de contactpuntjes om de heftige bobinespanning op de bougies te gooien.
2 Het luminition systeem bestaat uit twee delen: Het 'power' deel en een kitje om de verdeler om te bouwen. Dat kitje kost maar 25 euro.
Zou het niet gewoon mogelijk zijn om de verdeler om te bouwen met het luminition kitje van 25 euro om daarmee vervolgens de velleman kit van 15 euro aan te sturen?
Totale kosten: 40 euro plus wellicht een paar weerstandje en transistors om het geheel op elkaar af te stemmen.
Geplaatst: do feb 12, 2004 2:43 pm
door an3s
Broeaaahh, dus niet! Ik heb die lui van BCCP net ff gebeld en die ombouw set voor de stroomverdeler kost voor een ducelier met vacuumvervroeger 260 euro!!!! Zonder vacuumvervroeger 160!!!
Geplaatst: do feb 12, 2004 3:09 pm
door an3s
100 euro voor een montageplaat die bij newtronic standaard meegeleverd wordt

Geplaatst: do feb 12, 2004 4:45 pm
door Willem de Zwijger
Dan maar een Velleman kitje ....
Geplaatst: do feb 12, 2004 6:00 pm
door an3s
Ben er net 1 wezen halen die ik op de f6 ga zetten. Maar ben toch ook nog steeds van plan om die engelse kit voor de GTL te bestellen.
Geplaatst: do feb 12, 2004 7:29 pm
door Willem de Zwijger
Ik ben heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met dat Velleman kitje. Als het een maand goedgaat moet je het even melden, dan koop ik er ook een.
Ik heb tot dusver 2 Vellemankitjes gekocht, 1 voor ruitenwisser interval, en 1 voor mijn zoontje, eem spelletjesding. In geen van beide gevallen ging dit zonder slag of stoot: in de ruitenwisserschakelaar zat een kapot IC-tje, in het spelletje zat een kapot LEDje. Je zoekt je wezenloos.
Anyway, de ruitenwisserschakelaar werkt prima, is echt een genot op lange stukken. Hij kan in drie standen afhankelijk van hoe erg het miezert.
Maarrrrr hij raakt van de leg als je richting aan geeft of op de rem trapt, dan krijgt hij blijkbaar een spanningsdip of piek waardoor hij accuut wil gaan ruitenwissen, dus dan zet ik hem maar even uit.
Mochten anderen het ook willen gaan doen dan nog een tip: als je het kitje vastmaakt op het dasboard (ik heb het op een plankje achterop het dashboard naast de asbak) koop ook een stekker / plug waarmee je alle draden naar dat kitje in 1 keer los kan trekken. Dat is bijzonder handig, omdat je dan het dashboard helemaal kunt verwijderen als je bij de kachel of wat ook wilt wezen.
Geplaatst: zo okt 03, 2004 9:55 am
door Bruutmans
Ja hier wil ik eigenlijk ook nog wel wat meer van horen.
Zo lees ik dat het slechts alleen voor benzinemotoren is,maar ja geld dat ook voor een gasmototrtje dan??
Diesel zal wel een ander kitje zijn,maar dat wil ik dan ook niet weten,wie hebben er nog meer zo`n kitje opzitten en rijden toevallig op gas??
Geplaatst: zo okt 03, 2004 10:16 am
door R4F6GTX Automaat
Ja, ook voor gas. Zolang er een ontstekingsmotor in zit.
Ik had 'm op mijn F6 gezet net voor ik naar Gulpen kwam. Starten was beter. Eerst op de grote weg ging ie maar 80 km/h. Op de vluchtstrook de contactpuntjes iets verzet en toen ging ie weer 130. In de buurt van Vliegveld Maastricht een plof onder de motorkap en hij hield ermee op. Weer de vluchtstrook op, alles nagekeken, zag er normaal uit. Ik dacht dat het gas misschien op was dus maar naar een pomp gereden. Was niet op dus. Verder door Maastricht, ging redelijk goed, maar daarna de eerste heuvel op begon ie weer te stotteren en ploffen. Daar heb ik het Vellemankitje weer los gehaald en op de ouwe manier aangesloten en verder heeft ie het hele weekend weer normaal gedaan, dus zonder Velleman. Volgens anderen is het toeval, ik weet het niet. Ik ben geen electronicaman dus ... Ik zal binnenkort de boel weer eens aansluiten en kijken hoe ie dan reageert.
Geplaatst: zo okt 03, 2004 10:56 am
door Bruutmans
Aaah thanks.
Dus in principe loopt zo`n velleman kitje ook op een gaswagentje.
Maar waarom de contactpuntjes verzet?
De velleman kit gebruikt ze toch alleen als "schakelaar" dan?
Of schakelt dat schakelaartje (contactpuntje) dan niet goed,ik bedoel dus als ie te ver open staat,dat ie dan niet schakelt bijvoorbeeld,ofwel het contact niet kan maken daar de afstand te groot is om te overbruggen?!
Ben ik eens benieuwd of het idd een toevalletje was.
Keep us posted.
Ow ps ; ik heb er eentje opzitten van "femsa",is ducelier beter? en kan je dat gewoon vervangen door een ducelier of moet je dan meer vervangen?
Geplaatst: zo okt 03, 2004 12:30 pm
door Rodeo-6
Elke r4 stroomverdeler past in elke r4 moter, zit er geen vacuum vervroeger op dan vervroegt ie op een andere manier.
Hall-gevers hebben 1 nadeel, je zoekt je suf als ie het niet doet, blijkt dan vaak een aarde-probleem te zijn.
In m'n Matra's zit n.l. electronische ontsteking met hall-gever.
Geplaatst: zo okt 03, 2004 5:23 pm
door R4F6GTX Automaat
Brutus schreef:Aaah thanks.
Dus in principe loopt zo`n velleman kitje ook op een gaswagentje.
Maar waarom de contactpuntjes verzet?
De velleman kit gebruikt ze toch alleen als "schakelaar" dan?
Of schakelt dat schakelaartje (contactpuntje) dan niet goed,ik bedoel dus als ie te ver open staat,dat ie dan niet schakelt bijvoorbeeld,ofwel het contact niet kan maken daar de afstand te groot is om te overbruggen?!
Ik had er meteen nieuwe contactpuntjes opgezet maar niet goed. Tis lastig om de motor rond te draaien met de automaat.
Brutus schreef:
Ow ps ; ik heb er eentje opzitten van "femsa",is ducelier beter? en kan je dat gewoon vervangen door een ducelier of moet je dan meer vervangen?
Je kan het vervangen, maar dan wel het hele ding, dus vanaf dat ding wat in het blok zit tot en met de verdelerkap. (zie foto)

Geplaatst: zo okt 03, 2004 5:46 pm
door Moaske
En da's een mooie splinternieuwe Femsa zo te zien....

Geplaatst: zo okt 03, 2004 5:55 pm
door Bruutmans
Als ik eens mag gokken is dat toch echt een mooie ducelier hoor.
Die mooie gouden ufo die er aan de zijkant aanhangt is bij de femsa van zwart plastic.Femsa is ook wat dikker d8 ik.
Ik gok ducelier!!!,hihihihi
(heb er stiekum 1 in de handen gehad vanmiddag,helaas een scheur in de kap)
Geplaatst: zo okt 03, 2004 8:58 pm
door R4F6GTX Automaat
Welke het is weet ik niet, hij is in ieder geval niet van de R4 maar van een Citroën Traction Avant..., maar het ziet er ongeveer hetzelfde uit.
Geplaatst: ma okt 04, 2004 8:17 am
door Bruutmans
Maar zit er verschil in qwa "beterheid"??
Femsa beter of ducelier?
Of maakt het geen bal uit,meer onder het mom van"astie mah werruk"