Pagina 2 van 3
Geplaatst: do apr 04, 2002 10:05 pm
door Folkert
Een kogelbouttrekker (als dat hetzelfde is als een fuseekogeltrekker) is serieus handig. Zolang die niet voorradig is, maar twee grote hamers wel, dan mag ook heeeeeeel lang heeeeeel (heul en heul) hard op je fusees rammen totdat ze los springen...
(zo is het me laatst ook nog gelukt bij mijn Viertje).
Succes...
Geplaatst: do apr 04, 2002 11:20 pm
door Jan-Geert
tja zon aparte tang is makkelijk
Geplaatst: do apr 04, 2002 11:32 pm
door Ron
Ja, em als je maar één keer heul heul hard op je spatbord slaat ipv op je draagarm, dan heb je heul lang spijt. Ook al is die ene slag maar 0,8 % van alle slagen. Ik ga ook maar eens een tangetje aanschaffen.
Geplaatst: vr apr 05, 2002 10:36 pm
door Jan-Geert
haha ja een keer verkeerd slaan

Geplaatst: vr apr 05, 2002 10:39 pm
door Folkert
Overigens is het ding dat ik ken als trekker niet echt een tang, maar een ding waarmee je er spanning op kunt zetten. Als hij dan nog niet los wil schieten, dien je alsnog de hamer ter hand te nemen...
Geplaatst: vr apr 05, 2002 10:41 pm
door Jan-Geert
ja een soort slagschroevendraaier?
Geplaatst: vr apr 05, 2002 11:13 pm
door Folkert
Nee, iets in de zin van een wig, die je met een dikke bout wijder maakt, zodat je de boel uitelkaar trekt. Maarja, als het dan nog niet los wil schieten, zal je er toch nog een tikje op moeten geven (hij staat al wel mooi onder voorspanning)
Geplaatst: vr apr 05, 2002 11:35 pm
door Ron
Ik heb eens een aandrijfas vervangen, en alles ging heel makkelijk los. Een enkel tikje was genoeg. Ik kan me alleen niet meer herinneren dat ik de onderste wieldraagarm naar beneden zag kletteren (torsiespanning). Ik snap dat theoretisch even niet meer. Hoe kan dat nou? Dat ding moet toch naar beneden schieten? En nog erger hoe kan dat nou: ik heb diezelfde dag de boel gemonteerd en weer gedemonteerd (weet niet meer waarom) maar toen was die kogel er met geen twintig olifanten af te krijgen. Hij had nog geeneens op zijn wielen gestaan. Begrijp / begreep er geen moer van.
Geplaatst: za apr 06, 2002 9:56 am
door Menno
Je schokbreker voorkomt dat ie heel ver naar beneden knikkert. Als je schokbreker los is, houdt de stabilisator stang 'm nog een stuk tegen. Heb je die ook los, dan is de trekstang schuin naar voren volgens mij nog een bewegingsbegrenzing. Heb je die ook los, dan staat je draagarm ongeveer verticaal.
Geplaatst: zo apr 07, 2002 10:27 pm
door Ron
Natuurlijk. Wie weet dat niet? Tss.
Geplaatst: zo apr 07, 2002 11:13 pm
door Jan-Geert
bijna iedereen weet dat maar t word netje uitlegd
Geplaatst: ma apr 08, 2002 9:27 am
door Goof
ehm, ik denk dat je nog versteld gaat staan hoeveel mensen hier totaal geen benul van hebben. Degenen die hier regelmatig komen weten dat denk ik wel, want dat zijn allemaal technisch aangelegde of op zijn minst geinteresseerde mensen.
Er zijn hele volksstammen die de basiswerking van een verbrandingsmotor nog niet eens weten, of die niet weten waarom je nou eigenlijk een koppelingspedaal in de wagen hebt, wat die precies doet. Ze weten natuurlijk wel dat je zonder koppeling niet kunt schakelen, maar ze weten vaak niet waarom niet.
daarom denk ik dat het nuttig is om voor deze mensen zoiets uit te leggen, dat brengt het niveau van algemene ontwikkeling van de (r4 rijdende) nederlander weer iets omhoog en mensen gaan zich dingen afvragen en vragen stellen of toch maar eens een keer goed onder die motorkap kijken of een wielophanging bestuderen, wat het voortbestaan van de viertjes weer bevorderd en dat is een van de hoofddoelstellingen van de club meen ik me te herinneren.
Daarom vind ik het dus eigenlijk een beetje lullig om zo de spot te drijven met bepaalde vragen of uitleg, want op die manier voelen mensen op een gegeven moment een drempel om een vraag te stellen, met in het achterhoofd dat ze voor stommeling aan worden gezien. Ieder zijn eigen interesses en vakgebied zullen we maar zeggen. Stel je toch voor dat je naar de dokter gaat en hij je voor stommeling uitmaakt of in de zeik zet omdat je iets vraagt wat hij maar al te logisch en makkelijk vindt.
Geplaatst: ma apr 08, 2002 12:45 pm
door Goof
trouwens, Ron, no hard feelings, maar dit moest ik ff kwijt omdat dat wel vaker gebeurd.
Geplaatst: ma apr 08, 2002 1:39 pm
door Matthijs
Bedankt voor het advies. De hele middag tevergeefs met de hamer lopen rammen, maar uiteidelijk de zaak losgetrokken met 's buurmans fuseekogeltrekker! Ondertussen ligt het oude motorblok eruit m.b.v. TWEE man en een zelfgemaakte takel.
Mijn advies: zoek geen ruzie met cyclofrene.
Geplaatst: ma apr 08, 2002 5:21 pm
door Nathalie
dank jullie ik rijd zelf nog maar pas en leer hier een heleboel nieuwe dingen (voor mij dus)
