Pagina 2 van 8
Re: Telecom F4
Geplaatst: za dec 02, 2023 4:22 pm
door JoReno
Bertje schreef: vr dec 01, 2023 6:41 pm
@Jo: bij "remmen nakijken" aanschouwe men niet alleen de buitenzijde der remtrommel

Nog nooit eerder eenzelfde flens gezien als op jouw Telecom F4.........vandaar

Re: Telecom F4
Geplaatst: za dec 02, 2023 4:39 pm
door BerendB
Hallo Bertje, je chassisnr. moet beginnen met VF1210. De V is van Vehicle, de F is Renault, de een weet ik niet maar daarna volgt het model. Je hebt een F4 dus dat is 210 met een volgnummer of letter. Het kan heel goed dat een Telecom F4 een apart volgnummer heeft. Daarna volgt meestal 2x nul en dan een letter. De letter geeft het bouwjaar aan, voor 1983 is dat D. Ik heb zelf een kenteken gekregen voor een F4 met de verkeerde papieren uit Frankrijk waarbij het hielp dat ik bovenstaande aan de RDW kon uitleggen.
Re: Telecom F4
Geplaatst: za dec 02, 2023 7:43 pm
door JoReno
BerendB schreef: za dec 02, 2023 4:39 pm
Hallo Bertje, je chassisnr. moet beginnen met VF1210. De V is van Vehicle, de F is Renault
Dat laatste lijkt mij niet correct......ik heb 3 Citroëns waarvan de chassisnummers beginnen met VF....zal toch wel geen toeval zijn.
Re: Telecom F4
Geplaatst: za dec 02, 2023 9:30 pm
door Hanz
In aanvulling en correctie op wat hierboven al werd gesteld, bij mijn beste weten:
1-3 zijn een combinatie van landcode en merk (VF-VR=Frankrijk, VF1=Renault, VF2=Renault trucks, VF3=Peugeot, VF7=Citroen, VR1=DS, etc.) @Jo: wat zijn deze karakters voor jouw Citroens?
4-9 modelcode (voor personenviertjes 1123, 1126, 1128, 112C, voor bestelletjes 2106, 2109, 210B, 2370, 2391, 239B), meestal gevolgd door 00
10 jaartal (1980 A, 1981 B, 2000 Y, 2001 1 etc., en dan 2010 weer A, 2011 B, etc.)
11-17 weet niet
Een 2106 uit 1983 zou dan met VF1210600D moeten beginnen.
Re: Telecom F4
Geplaatst: zo dec 03, 2023 10:41 am
door Bertje
10 punten voor Jo!
De lagers zijn vernieuwd, inclusief de loopringen in de remtrommel, maar men heeft de loopring voor de rubber afdichtlip (die vaak sneuvelt bij lagerdemontage) niet teruggeplaatst: dan zou er lagervet in de remtrommel kunnen belanden.
Re: Telecom F4
Geplaatst: zo dec 03, 2023 10:42 am
door Bertje
JoReno schreef: za dec 02, 2023 4:22 pm
Bertje schreef: vr dec 01, 2023 6:41 pm
@Jo: bij "remmen nakijken" aanschouwe men niet alleen de buitenzijde der remtrommel

Nog nooit eerder eenzelfde flens gezien als op jouw Telecom F4.........vandaar
Misschien nooit eerder aan een R4 gewerkt met trommelremmen vooraan, Jo?
Re: Telecom F4
Geplaatst: zo dec 03, 2023 10:50 am
door Bertje
Hanz schreef: za dec 02, 2023 9:30 pm
In aanvulling en correctie op wat hierboven al werd gesteld, bij mijn beste weten:
1-3 zijn een combinatie van landcode en merk (VF-VR=Frankrijk, VF1=Renault, VF2=Renault trucks, VF3=Peugeot, VF7=Citroen, VR1=DS, etc.) @Jo: wat zijn deze karakters voor jouw Citroens?
4-9 modelcode (voor personenviertjes 1123, 1126, 1128, 112C, voor bestelletjes 2106, 2109, 210B, 2370, 2391, 239B), meestal gevolgd door 00
10 jaartal (1980 A, 1981 B, 2000 Y, 2001 1 etc., en dan 2010 weer A, 2011 B, etc.)
11-17 weet niet
Een 2106 uit 1983 zou dan met VF1210600D moeten beginnen.
Dank voor de waardevolle aanvulling, Hans! Op de papieren staat duidelijk vermeld dat het type "2106" is, en dat "VF1" op Renault slaat blijkt prima te Googlen: denk dat daarmee de uitleg wel rond is, fijn!
Re: Telecom F4
Geplaatst: zo dec 03, 2023 1:01 pm
door JoReno
Hanz schreef: za dec 02, 2023 9:30 pm @Jo: wat zijn deze karakters voor jouw Citroens?
Alle drie is VF7 dus........dat klopt !
Re: Telecom F4
Geplaatst: zo dec 03, 2023 1:11 pm
door JoReno
Hanz schreef: za dec 02, 2023 9:30 pmEen 2106 uit 1983 zou dan met VF1210600D moeten beginnen.
De 4F4 waarvan ik de foto met het identificatieplaatje geplaatst heb, werd 24 oktober 1984 op kenteken gezet en heeft, zoals je kunt zien, de letter F in het chassisnummer staan. Nou weet ik van Citroën dat die fabriek met nieuwe reeksen begon ná de fabriekssluiting tijdens de zomervakantie. Als Renault dat óók deed (wat aannemelijk is), is er een verklaring waarom de exemplaren van pakweg de laatste productiemaanden van 1984 niet voorzien zijn van een E maar van een F. René kan dat vrijwel zeker bevestigen, hij heeft een 4F4 met een kenteken dat héél dicht bij het mijne ligt.
Re: Telecom F4
Geplaatst: zo dec 03, 2023 1:17 pm
door JoReno
Bertje schreef: zo dec 03, 2023 10:42 amMisschien nooit eerder aan een R4 gewerkt met trommelremmen vooraan, Jo?
Tóch wél, één keer ! Bij de 4F4 natuurlijk. Zal ik wel verdrongen hebben, ik ben niet zo´n liefhebber van trommelremmen aan de voorkant. Doet mij denken aan de vroegere trommelremmen op de 2CV6, die waren aan bakzijde gemonteerd.........dat was een hele klus om die te vervangen. Ik heb zelfs geen enkele foto van dat deel van de restauratie van de 4F4 gemaakt

Re: Telecom F4
Geplaatst: ma dec 04, 2023 1:54 pm
door Bertje
JoReno schreef: zo dec 03, 2023 1:11 pm
Nou weet ik van Citroën dat die fabriek met nieuwe reeksen begon ná de fabriekssluiting tijdens de zomervakantie. Als Renault dat óók deed (wat aannemelijk is), is er een verklaring waarom de exemplaren van pakweg de laatste productiemaanden van 1984 niet voorzien zijn van een E maar van een F. René kan dat vrijwel zeker bevestigen, hij heeft een 4F4 met een kenteken dat héél dicht bij het mijne ligt.
Klopt, deze 83er F4 heeft VF1210600E... en is van november
Re: Telecom F4
Geplaatst: do dec 07, 2023 2:58 pm
door Bertje
De cilinderkop had ik eerder al verwijderd i.v.m. een afgebroken uitlaatklep. De kop zou al eens gewisseld zijn en daarbij zou de klepsteel gebroken zijn. Hoe is mij een raadsel, maar het restant van de klep lag bovenop de zuiger, zonder verdere schade aan zuiger of cilinderwand.
Zodra de kop eraf was heb ik de cilinderbussen gezekerd om de motor rond te kunnen trekken zonder de bussen te lichten/voetpakkingen te breken: motor bleek dus vast te zitten. Met WD40, veel geduld en gepast geweld (breekijzer als hefboom op de starterkrans) heb ik de motor los gekregen. Vervolgens een week olie op de zuigers gehad en daarna met beleid de motor stukje bij beetje rond getrokken, onderwijl de cilinderwanden schoon vegend met een doek: motor gaan nu weer soepel rond en cilinderwanden lijken ongeschonden.
Daarna koppakking en kop geplaatst, en motor weer deels opgebouwd:
Bij de kop bleek trouwens de klepzitting van de gebroken klep beschadigd, ik wacht nog op gereedschap om deze opnieuw in te frezen. Om toch vooruit te kunnen dus een andere kop geplaatst (met vers ingeslepen klepzittingen).
Re: Telecom F4
Geplaatst: do dec 07, 2023 5:53 pm
door jandoe1000
Knap werk, Bertje!
Re: Telecom F4
Geplaatst: vr dec 08, 2023 1:25 pm
door Bertje
Dankje Jandoe!
Iemand die hier een verklaring voor heeft? De schoepen van de koelfan gaan wel erg rakelings langs de dynamo af. Ik heb de schoepen zelfs wat moeten bijbuigen, dus dit kan origineel niet zo gezeten hebben.
Metalen fan lijkt mij eigenlijk niet bij bouwjaar 1983 passen. Misschien uberhaupt verkeerde type (te grote diameter), waardoor ik straks ook in de knoei kom met radiateur?
Het blijft zoeken naar wat wel en niet al klopt aan deze wagen...
Re: Telecom F4
Geplaatst: vr dec 08, 2023 5:30 pm
door jandoe1000
Ik meen dat de 845cc motor vanaf modeljaar 1977 een plastic fan had. Het metalen model van daarvoor is anders dan dat op jouw auto.
