Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo jul 02, 2003 10:40 pm
door Ron
In de dop?
Geplaatst: do jul 03, 2003 9:23 am
door Bauke
Op 2003-07-02 22:40, schreef Ron:
In de dop?
Bij mij wel.
Geplaatst: zo jul 06, 2003 11:26 am
door Kagome
De koppakking is nog maar net (2 maand geleden) vervangen omdat ze lekte, dus dat kan het probleem niet zijn. *toen had ik een pracht van een stoomwolk achter m’n 4tje hangen* Ik heb het expansievaatje nu al uitgespoeld en daar kwam behoorlijk wat vuiligheid uit. Heb de motor eens later draaien en er komen geen luchtbelletjes in het expansievaatje. Had de indruk dat de koelvloeistof niet of amper circuleerde dus ik denk dat het een en ander dichtgeslibd zal zijn. Ben daarna duchtig op zoek gegaan naar de aftapplug maar ik heb niets gevonden waarvan ik dacht “dit is ‘mâ€
Geplaatst: zo jul 06, 2003 11:36 am
door an3s
Ga er dan maar vanuit dat je koelsysteem verre van geweldig presteert. Koppakkingen gaan meestal stuk omdat het blok niet voldoende gekoeld wordt en krom trekt. In dat geval gaat doorspoelen waarschijnlijk niet helpen. Probeer de al eerder geplaatste tip eens om te voelen of je radiator wel overal even warm wordt. Indien ja, dan moet je het zoeken in het ontluchten van je koelsysteem of in het ergste geval in een slecht werkende waterpomp. Indien nee, dan moet je een _nieuwe_ radiator plaatsen.
Wat dat ontluchten betreft: dat is heel eenvoudig. Gewoon de dop van je radiator eraf draaien en het dopje van het ontluchtingsslangetje van de kachel eraf draaien. Vervolgens het expansievaatje losmaken en omhoog houden. De doppen er weer op draaien zo gauw er koelvloeistof zonder lucht uit komt lopen en vaatje terugplaatsen.
Geplaatst: ma jul 07, 2003 6:43 pm
door The_Underd0g
Ik dan in belgië super met loodvervanger (omdat ik zeker wil zijn) en da werkt ook perfeckt kostprijs is 0.956/l ofzoiet en dat is nie zo onderhevig aan prijs veranderingen omdat bijna tog niemand dat tankt

Geplaatst: zo jul 13, 2003 9:49 pm
door Jakke
Op 2003-07-02 22:09, schreef an3s:
Er zit een heel mooi overdruk ventieltje op je expansie vaatje.
Jongens wat wordt hier soms wat geluld zeg....
Ik heb de ervaring van 4 (jawel)R4'tjes: 3 ervan hadden een waterpomp die grotendeels dichtgeslibt zat. Ook de toevoer naar de verwarmingsradiator. Dit is ook een goede test: verwarming helemaal open en voelen. Als er niet veel warmte uit komt: slang bij waterpomp even losmaken en kijken of de opening nog vrij is!
Ontkalker ingieten in de radiator: als het echt erg is dan kan het goed zijn dat plots langs alle kanten water uit je radiator komt. Een nieuwe koste mij ca. 38€.
Ook opletten met doorspoelen van motor en radiator met koud water: doe dit enkel bij koude motor of door krimpen kan de cylinderkop kromtrekken en dan ben je verder van huis. Let wel dit doorspoelen is prima, maar gewoon even nadenken hé.
Als je geen vraagbaak hebt over het R4 'tje: regelmatig bij de Slechte gaan kijken, of naar de bib stappen, daar vindt je zeker wat.
succes ermee!
Geplaatst: di jul 15, 2003 9:27 am
door Bauke
FF over die radiator: Die van mij is ook niet overal even warm, mnaar het verloop lijkt me logische, rechtsbovenaan (waar het water binnenkomt) het warmst en linksonderin het koelst. Dit lijkt me een goed teken, maar kan het zijn dat iik me vergis?
Verder heb ik gisteren met mijn nieuwe stroboscoop de contacthoek gesteld. Sinds ik na vijf minuten vertwijfeld rijden ook de vacuumvervroeger weer heb aangesloten loopt ie als een zonnetje!

Geplaatst: di jul 15, 2003 12:58 pm
door Folkert
Op 2003-07-15 09:27, schreef Bauke:
FF over die radiator: Die van mij is ook niet overal even warm, mnaar het verloop lijkt me logische, rechtsbovenaan (waar het water binnenkomt) het warmst en linksonderin het koelst. Dit lijkt me een goed teken, maar kan het zijn dat iik me vergis?
Dat is alleen maar een goed teken als de thermostaat net open gaat. Als die volledig openstaat moet je hele radiateur warm zijn.
Geplaatst: vr aug 15, 2003 3:44 pm
door Cas
Is er een specfiek koelvloeistof dat in het tankje moet of kan er ook gewoon water in?
Kan ik anders direct de radiateur bijvullen?
Geplaatst: vr aug 15, 2003 3:53 pm
door Cas
Op 2003-06-30 20:30, schreef schoapke:
eens in de zoveel keer dat ik er aan denk. gooi ik er wat 98 met loodvervanger in anders gewone 98. F6je loopt op 95
Toch maar eens opzoek gaan naar zo'n dingetje denk ik.
heb een f6je, is 95 beter voor 'm? en waarom eigenlijk?
bedankt.
Geplaatst: vr aug 15, 2003 4:55 pm
door Ron
Géén water!
Koelvloeistof.
Ik koop het goedkoopst bij het Kruidvat.
Primair bijvullen in het expansievaatje.
Als daar niks meer in zit dan moet je je koelsysteem bijvullen en ontluchten, nadat je jezelf de vraag hebt gesteld hoe het leeg kan raken.
98 in je 4 is het best, maar 95 kan ook zonder problemen, al zou het op de langere termijn problemen kunnen opleveren met je kleppen. Slechte ervaringen zijn er overigens niet of nauwelijks.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-15 17:06 ]</font>