De poulie heb ik vrij gemakkelijk los kunnen krijgen. Met een hamer en een steenbeitel heb ik de buitenrand bijna helemaal recht kunnen krijgen en de binnenrand zo passend mogelijk gemodelleerd.
Voor:

Na:

De speling op de snaar weer netjes precies 1cm kunnen krijgen. Er zit op de poulies verder geen speling, alleen op de dynamo-as een fractie. Lijkt me niet ernstig.
Belangrijker was misschien de ontdekking dat de bout waar de dynamo om scharniert, die een flink eind uitstak, makkelijk weer terug te draaien was. Zeker zo'n 10cm

Hier zie je die bout duidelijk uitsteken, ik had me laten wijsmaken dat dit zo hoort:

Ik twijfel of ik hem echt vast moet zetten, ik heb het idee dat hij niet "pakt" dus ik ben er niet met gereedschap aangeweest.
Voorlopig hou ik in de gaten of hij weer in beeld komt schuiven na het varen.
Alsnog vastzetten wordt lastig, dit bevindt zich allemaal onderaan de motor en daar kun je eigenlijk helemaal niet bij zonder de motor uit te bouwen. Als iemand nog tips hierover heeft: Graag!
Even de motor gestart en op verschillende toeren laten lopen, het geklop is weg en de dynamo slingert niet meer! Ik ben een blij mens.
Heel veel dank, ik kan weer varen!