Re: Temperatuurlampje gaat branden
Geplaatst: vr jul 27, 2018 9:02 am
Als er koelvloeistof uit de ontluchtingsslang op het schutbord komt, werkt de waterpomp. hoe warm voelt de motor aan, misschien is inderdaad de ensor stuk.
Renault 4 Club Nederland forum
https://forum.r4club.nl/
Dan maar eens een nieuwe sensor proberen. Waar zijn deze te koop? Het gaat om de 850 motor.Tweety schreef: vr jul 27, 2018 9:02 am Als er koelvloeistof uit de ontluchtingsslang op het schutbord komt, werkt de waterpomp. hoe warm voelt de motor aan, misschien is inderdaad de ensor stuk.
Als t borrelt zit er toch nog steeds lucht in? Je bent pas klaar met ontluchten als t niet meer borrelt. En je kunt trouwens niet ontluchten met de radiatordop eraf; het laatste beetje lucht moet er echt via het (omhoog gehouden) expansievaatje uit.marcelbergen schreef: vr jul 27, 2018 8:37 am Ik heb de thermostaat vervangen en bij de ontluchting borrelde het koelwater in de radiateur nadat ik het expansievat hoger hield
R4 had lang stil gestaan, toch? Zou kunnen dat er een verstopping in de kachel zit. Blijft het temperatuurlampje inmiddels wel uit?marcelbergen schreef: wo aug 15, 2018 9:31 pm Inmiddels heb ik alle ontluchtingsacties uitgevoerd. De slangen worden warm, maar de kachel weigert toch warm te worden. Dit terwijl de slang naar de kachel gewoon warm is. Wat zou verder de oorzaak kunnen zijn?
Ja de R4 had lang stilgestaan (in een droge garage). Stationair brandt het lampje niet. Dat gebeurt pas als ik een stukje ga rijden. Heb dat even niet meer geprobeerd. Heb helaas geen waterslang bij de hand. Op welke wijze kan ik de kachel weer gangbaar maken?Bertje schreef: do aug 16, 2018 9:36 amR4 had lang stil gestaan, toch? Zou kunnen dat er een verstopping in de kachel zit. Blijft het temperatuurlampje inmiddels wel uit?marcelbergen schreef: wo aug 15, 2018 9:31 pm Inmiddels heb ik alle ontluchtingsacties uitgevoerd. De slangen worden warm, maar de kachel weigert toch warm te worden. Dit terwijl de slang naar de kachel gewoon warm is. Wat zou verder de oorzaak kunnen zijn?
Is het mogelijk dat als er een defect in de kachelradiator zit het temperatuurlampje na verloop van tijd gaat branden? M.a.w. heeft een defect in de kachelradiator effect op de motortemperatuur?tox schreef: do aug 16, 2018 6:46 pm Inderdaad vreemd. Als je wel kan ontluchten en er uit het ‘piemeltje’ koelvloeistof komt, dan zou het kraantje dus toch ook open moeten staan.
En als de afgaande slang van de kachelradiator niet warm wordt, dan zou wellicht onderin de kachelradiator kunnen zitten óf de uitgaande slang.
Zou de boel toch openmaken. Idd echt rotklus, maar geen betere optie.
Nee ! Een werkende kachel koelt de motor wel, maar alleen als bijverschijnsel. De motor doet 't ook prima zonder kachel. (als alles goed werkt tenmisnte)marcelbergen schreef: vr aug 17, 2018 12:35 pm heeft een defect in de kachelradiator effect op de motortemperatuur?
Dank voor de reacties. Het betreft een R4L met 850 cc motor. De koelfan draait mee zodra de motor gestart wordt.tox schreef: vr aug 17, 2018 6:42 pm Duidelijk is dat de boel te warm wordt. Springt de koelfan naar verloop van tijd überhaupt wel aan?
Dat is essentieel, want die zorgt dat de temperatuur ‘onder het rode lampje’ blijft.
Als je hebt kunnen ontluchten en de radiatorslangen worden warm én je koelfan springt niet aan, maar wel je rode waarschuwingslamp, dan moét het thermocontact kapot zijn. Of de boel is toch niet goed ontlucht.