gaat het geluid dan weg?
Het een soortgelijk geluid dat ik in de motor heb gehad dat verdween als je gas gaf. Meerde mensen dachten aan een lager (spanrol, dynamo, waterpomp). Toen ik wat preciser ging luisteren kwam het uit de inlaat. Bleek een luchtlekje. Na het aantrekken van het spruitstuk was het weg

Een mogelijk aanpak is de frequentieanalyse:
Gaat het geluid gelijk met het toerental omhoog dan is het de motor;
Gaat het geluid met de helft mee omhoog, dan is het vanaf de nokkenas (die draait immers met de helft van het toerental van de krukas). Hier hangt ook overbrenging naar de ontsteking; de ontsteking (bronzen bus van Deutz) en de aandrijving van de oliepomp . Maar kijk ook eens naar het pertinaxblokje op de onderbrekerarm. Wellicht nokje even smeren, kan een vreselijk geluid geven als het droog loopt;
Gaat het geluid sneller dan de motor mee omhoog dan zit het bij de appendages (waterpomp, dynamo en spanrol (als ik ervanuit ga dat de airco en stuurbekrachtiging niet door de motor worden aangedreven).
Het is in ieder geval niet (een droog) bronzen busje op de prise as in het vliegwiel. In de vrij draait de prise as namelijk met gelijke snelheid als het vliegwiel. Dit lager kan eigenlijk alleen geluid maken als je de koppeling indrukt.
Als de oliedruk op orde is denk ik niet dat het een motorlager is en ook niet de oliepomp
succes