Pagina 2 van 2
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: di okt 20, 2015 9:25 am
door Bertje
Kennelijk ga ik naar de verkeerde zaken dan, vanmorgen bij Louis Verheggen op de Ruysdaelbaan in Eindhoven ook alleen maar plastic koppelstukjes.
Re: Carterontluchtingspijpje>>omlooplucht
Geplaatst: za okt 24, 2015 2:56 pm
door RVIER
Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.
Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag
vr rg Fons
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: zo okt 25, 2015 2:05 pm
door Bertje
Bedankt voor de uitleg, Fons! Ik herinner me iets dergelijks van toen ik bezig was met de carterontluchting van een 1400cc die ik aan het ombouwen was naar R4 configuratie.
Ik heb het nu provisorisch opgelost met een stukje koperen remleiding, diameter 6 mm. Maar ik houd me aanbevolen als iemand nog een origineel pijpje over heeft.

Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: do feb 11, 2016 5:51 pm
door dick holtrop
ik heb een TS blok 1300 met de 0,9 restrictie loopt hij slecht, hoeveel moet deze zijn bij een 1300 blok??
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: vr feb 12, 2016 2:49 pm
door jandoe1000
Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.
Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag
Betekent dit dat je het pijpje dus straffeloos kunt dichtmaken en de slang naar de carburateur kunt laten vervallen?
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: vr feb 12, 2016 4:00 pm
door Rob4tl
Heb nog een defect 850 blok liggen, zal voor je kijken of er nog zo'n pijpje op zit. Laat je zsm wat weten.
Groet, Rob
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: ma feb 15, 2016 10:45 am
door Bertje
jandoe1000 schreef:
Betekent dit dat je het pijpje dus straffeloos kunt dichtmaken en de slang naar de carburateur kunt laten vervallen?
Niet dus, dan slaat de boel af bij afremmen op de motor; dat was de reden waarom ik die verstopping opgelost wilde hebben.
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: ma feb 15, 2016 11:26 am
door jandoe1000
Maar hoe kan het dan dat zo'n pijpje bij de oudere viertjes met een Zenith IF 28 carburateur geheel ontbreekt en er alleen een slangetje naar het klep deksel loopt? Bij de nog oudere viertjes loopt dat slangetje zelf gewoon langs de motor naar onderen.
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: wo feb 17, 2016 10:46 am
door Bertje
Hmmm, dan zal er een andere carburateur op zitten waarbij de stationairloop op een andere manier opgelost is.
Re: Carterontluchtingspijpje
Geplaatst: vr mar 18, 2016 10:46 am
door Bertje
Gisteren een ander spruitstuk met origineel ontluchtingspijpje gemonteerd. Pijpje wel even eruit moeten draaien om het gaat in het spruitstuk met een 1 mm boortje door te steken. Zo mooi heb ik deze motor nog nooit aan t lopen gehad, stationairloop zeer rustig, rond en stabiel.