Carterontluchtingspijpje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Carterontluchtingspijpje
Kennelijk ga ik naar de verkeerde zaken dan, vanmorgen bij Louis Verheggen op de Ruysdaelbaan in Eindhoven ook alleen maar plastic koppelstukjes.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Carterontluchtingspijpje>>omlooplucht
Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.
Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag
vr rg Fons
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.
Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag
vr rg Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Carterontluchtingspijpje
Bedankt voor de uitleg, Fons! Ik herinner me iets dergelijks van toen ik bezig was met de carterontluchting van een 1400cc die ik aan het ombouwen was naar R4 configuratie.
Ik heb het nu provisorisch opgelost met een stukje koperen remleiding, diameter 6 mm. Maar ik houd me aanbevolen als iemand nog een origineel pijpje over heeft.
Ik heb het nu provisorisch opgelost met een stukje koperen remleiding, diameter 6 mm. Maar ik houd me aanbevolen als iemand nog een origineel pijpje over heeft.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Carterontluchtingspijpje
ik heb een TS blok 1300 met de 0,9 restrictie loopt hij slecht, hoeveel moet deze zijn bij een 1300 blok??
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Carterontluchtingspijpje
Betekent dit dat je het pijpje dus straffeloos kunt dichtmaken en de slang naar de carburateur kunt laten vervallen?Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.
Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag
Re: Carterontluchtingspijpje
Heb nog een defect 850 blok liggen, zal voor je kijken of er nog zo'n pijpje op zit. Laat je zsm wat weten.
Groet, Rob
Groet, Rob
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Re: Carterontluchtingspijpje
Niet dus, dan slaat de boel af bij afremmen op de motor; dat was de reden waarom ik die verstopping opgelost wilde hebben.jandoe1000 schreef:
Betekent dit dat je het pijpje dus straffeloos kunt dichtmaken en de slang naar de carburateur kunt laten vervallen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Carterontluchtingspijpje
Maar hoe kan het dan dat zo'n pijpje bij de oudere viertjes met een Zenith IF 28 carburateur geheel ontbreekt en er alleen een slangetje naar het klep deksel loopt? Bij de nog oudere viertjes loopt dat slangetje zelf gewoon langs de motor naar onderen.
Re: Carterontluchtingspijpje
Hmmm, dan zal er een andere carburateur op zitten waarbij de stationairloop op een andere manier opgelost is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Carterontluchtingspijpje
Gisteren een ander spruitstuk met origineel ontluchtingspijpje gemonteerd. Pijpje wel even eruit moeten draaien om het gaat in het spruitstuk met een 1 mm boortje door te steken. Zo mooi heb ik deze motor nog nooit aan t lopen gehad, stationairloop zeer rustig, rond en stabiel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd